2026-08-23, 16:13
Medlem
Denoms avatar
Är människors religiösa tro eller livsåskådning viktig för hur du ser på dem? Spelar det någon roll när det gäller vänner, partner eller familj, eller vad avgör hur du ser på och bedömer andra människor?

Finns det övertygelser som skulle få dig att ta avstånd från någon, även om du verkligen uppskattar personen i övrigt?

Vill du helst att människor omkring dig delar din syn på tro, religion och vilket inflytande det har på ens liv eller blir relationerna mer intressanta när ni tror olika?
Citera
2026-08-23, 16:19
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja är de med i livets ord, frälsningsarmén, Jehovas vittnen, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga,
Pingströrelsen så har de inget i mitt liv att göra!
Citera
2026-08-23, 16:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är människors religiösa tro eller livsåskådning viktig för hur du ser på dem? Spelar det någon roll när det gäller vänner, partner eller familj, eller vad avgör hur du ser på och bedömer andra människor?

Finns det övertygelser som skulle få dig att ta avstånd från någon, även om du verkligen uppskattar personen i övrigt?

Vill du helst att människor omkring dig delar din syn på tro, religion och vilket inflytande det har på ens liv eller blir relationerna mer intressanta när ni tror olika?
Jag drar gränsen vid dem som tror på ondskan, vilket vissa men inte alla satanister gör.

Strikt religiösa människor kan vara svårt att ha omkring sig men att folk tror på något är bara intressant. Kanske med undantag för vissa som tror på vetenskapen men som menar att det är vetande och inte tro.
Citera
2026-08-23, 16:36
Medlem
JimmyBillows avatar
Citat:

Spelar ingen roll. Gud är rättvis och dömer efter hjärtan. Paulus skrev föresten i Bibeln att hedningarna har lagen skriven i deras hjärtan angående moral och uppförande. Det är något vi alla har och vi tar ansvar för våra handlingar. Varför skulle till exempel ett oskyldigt muslimskt barn dömas pga fel religion eller mormonskt barn eller Asatroende barn. Sen i vuxen ålder får man analysera efter vad man tror är sanningen. Vilket inte är enkelt. Men tror ändå i slutändan inte vår tro utan vår godhet avgör. Enligt Spiritism kan till exempel en Ateist har nått längre i sitt agerande än en troende. Och kommer få förvånas över att han i nästa liv är i en högre andlig Dimension för utveckling.
Citera
2026-08-23, 16:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag drar gränsen vid dem som tror på ondskan, vilket vissa men inte alla satanister gör.

Strikt religiösa människor kan vara svårt att ha omkring sig men att folk tror på något är bara intressant. Kanske med undantag för vissa som tror på vetenskapen men som menar att det är vetande och inte tro.
Vadå hur tror någon på ondskan i praktiken? Även hemska människor lär ju vara övertygade om att de är bra någonstans.
Citera
2026-08-23, 16:43
Medlem
proconsuls avatar
Absolut. Inte när det gäller folk i allmänhet, bekanta, arbetskamrater o.dyl. men jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med eller bli kär i någon som är kristen eller muslim. Samma med nära vänner.

Jag anser att religiösa är halvdumma i huvudet och jag har inget gemensamt med dem på ett djupare plan.
Citera
2026-08-23, 16:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vadå hur tror någon på ondskan i praktiken? Även hemska människor lär ju vara övertygade om att de är bra någonstans.
Folk som vill mörda andra är inte välkomna hos mig. Ingen människa är "god innerst inne" men vissa krav har jag.
Citera
2026-08-23, 16:51
Medlem
TheJesuits avatar
Man borde skilja på kultur och religion, men det låter sig dessvärre inte göras helt enkelt. Här har islam i vårt land en särställning, där religion, klan och heder ofta ligger i samma skål. Inte alltid, men som utomstående är det svårt att veta och då risken är hög gör man bäst i att inte beblanda sig.

Sonen pluggade i en termin i Frankrike och hade oturen att bli kär i en tjej vars släkt historisk kom från Marocko. Krävdes en hel del snack, men som tur var lyckades jag övertala honom och vi har inte sett några represalier från släkten. Kanske hade det varit safe, men som sagt är det dumt att chansa med så farliga ting.
Citera
2026-08-23, 17:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Folk som vill mörda andra är inte välkomna hos mig. Ingen människa är "god innerst inne" men vissa krav har jag.
Var går gränsen? De som skjutit ihjäl någon i krig då till exempel?
Citera
2026-08-23, 17:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Var går gränsen? De som skjutit ihjäl någon i krig då till exempel?
Nej alla som ångrar sig sympatiserar jag med, men inte med dem som förespråkar mord och kanske t.o.m. folkmord.
Citera
2026-08-23, 17:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej alla som ångrar sig sympatiserar jag med, men inte med dem som förespråkar mord och kanske t.o.m. folkmord.
Det finns väl många mördare som ångrar sig?
Citera
2026-08-23, 17:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns väl många mördare som ångrar sig?
Det tror jag också. Men vad jag ursprungligen skrev är att jag inte umgås med dem som är för mord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in