Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Herregud, MCP är i princip inte ens en teknik. Tekniskt sett rör det sig såklart om ett protokoll (som vilket protokoll som helst) men att du tror att det är någon slags banbrytande teknik visar varför det inte går att ha en vuxen dialog om LLM just nu.
Men det är alltså svaret på varför vuxna inte sitter och diskuterar MCP.
Det du skriver är som att för 25 år sedan "APIer är inte ens en teknik, tekniskt sett är det ett protokoll". Om MCP/UCP slår igenom så kommer varenda AI-agent kunna göra otroliga grejer genom alla verktyg dom kommer kunna använda automatiskt.
Webben och appar idag baseras ju på att utvecklare måste bygga tjänster mot APIer, så om ett företag vill erbjuda en ny funktion behöver en utvecklare ändra i kodbaser, koppla upp sig mot APIerna, bygga UIt med mera. Men om 10 år kommer utvecklarsteget då potentiellt helt ha försvunnit, och agenter kan själva integrera med vilka verktyg som helst därute. Slår det igenom är det ju oerhört mycket mer revolutionerande än APIerna var när dom kom.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Att du inte ser någon diskutera det beror helt enkelt på att det inte är något annat än tunna lager runt toolcalling.
Det är som att säga "Jag ser många som skriver Windows program, men nästan ingen pratar om det fantastiska med CSV eller XML".
MCP är bara ett JSON RPC runt tool calling, visst det är bra att det är standardiserat så inte alla uppfinner sina egna, men det är som alla protokoll pratar man samma så är man kompatibel...
UCP är jag inte speciellt insatt i, vad jag förstår vid en snabb anblick så är det väl att köp-intent och auktorisering sker på oberoende vägar, dvs AI agenten kan plocka ihop en varukorg, medan människan är den som betalar.
Det är väl i stort sett hur BankID fungerar i Sverige redan, men jag kanske missförstod. Jag ser inte på vilket sätt det är revolutionerande i vilket fall.
Så exakt vad är det du vill diskutera?
Google gav oss en vettig väg att nå informationen som fanns spridd ute på internet, MCP/UCP ger oss tillgång till att ta action via alla verktyg som finns på internet. Du ser inte potentialen att kunna integrera vilken funktionalitet eller data som helst i vilket verktyg som helst, allt automatiskt och på några sekunder?
Och varför ha en såpass hård ton när du sen jämför UCP med BankID? BankID är ju en typ av human-in-the-loop när köpet ska slutföras. UCP är ju allt det som leder fram till det steget, plus potentiellt skippar human-in-the-loop om användaren valt det...
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Detta är väldigt överhypat. Web-API:er där program pratar med andra program på Internet har funnits i över 25 år. MCP är egentligen bara att du hämtar en textfil med instruktioner från en webbserver. Det spelar ingen större roll för en AI-agent om du kallar det MCP och pratar JSON-RPC eller om du ger den instruktioner.txt eller .pdf, så länge instruktionerna är tydliga och tillräckliga för att slutföra uppgiften.
MCP är ju mycket mer än så, det möjliggör att behålla kontext i en diskussion med servern, och det möjliggör potentiellt för varenda agent att integrera med vilket verktyg som helst som finns ute på internet. Och det helt utan mänsklig interaktion, om utvecklingen av MCP fortsätter i den riktningen som finns.
Så MCP är ju mer att jämföra med vad Google gjorde för information kombinerat med vad APIer gjorde för connection på internet.
Idag måste ju företag tillgängliggöra APIer som utvecklare sen måste integrera mot. Vill utvecklaren sen erbjuda en till tjänst från annat bolag? Upprepa detta igen mot det bolagets APIer. En tredje tjänst? Gör det igen. MCP löser hela den dansen automatiskt, hur kan du inte se det som en kommande revolution?