2026-08-23, 03:38
Medlem
DrLECTERs avatar
Om nu snön smälter och på sikt detta hotar isbjörnen uppe i norr.
Skulle inte människan kunna fixa med transport till sydpolen så arten kan överleva.
Eller är sådant inte möjligt?
Citera
2026-08-23, 03:49
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Skulle inte människan kunna fixa med transport till sydpolen så arten kan överleva.

du tror inte snön smälter där nere också? ärthjärna
Citera
2026-08-23, 04:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
Fast Nordpolen är bara ett stort istäcke medans Sydpolen är en faktisk kontinent som det råkar ligga is ovanpå.

Det finns däremot ekologiska skäl till varför det skulle vara dumt att flytta isbjörnarna från norr till söder.
Citera
2026-08-23, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER

Nej tack, det är mer eller mindre aldrig bra när människan mixtrar med ekosystem. Jag skulle för pingvinernas skull inte vilja skicka en massa isbjörnar dit. Vore en riktigt tragedi om pingvinerna skulle försvinna eller bli utrotningshotade.

Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother

Antarktis är en kontinent, vilket Arktis inte är.
Citera
2026-08-23, 04:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nej tack, det är mer eller mindre aldrig bra när människan mixtrar med ekosystem. Jag skulle för pingvinernas skull inte vilja skicka en massa isbjörnar dit. Vore en riktigt tragedi om pingvinerna skulle försvinna eller bli utrotningshotade.
Dessutom skulle isbjörnarna dö av svält när dom käkat upp alla pingviner eftersom deras jaktmetoder inte riktigt lämpar sig för den gigantiska snö-öken som Antarktis är utan fungerar bara på Arktis drivisar.
Citera
2026-08-23, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Dessutom skulle isbjörnarna dö av svält när dom käkat upp alla pingviner eftersom deras jaktmetoder inte riktigt lämpar sig för den gigantiska snö-öken som Antarktis är utan fungerar bara på Arktis drivisar.

Mycket möjligt dock att det till slut skulle kunna balansera sig mellan isbjörnar och pingviner under förutsättning att förflyttningen skulle ske väldigt gradvis, men jag ogillar ändå starkt idén och tanken att isbjörnar skulle döda pingviner så pass ofta och regelbundet. Lämna dessa sydpolskungar i fred.

Finns det isbjörnar på Grönland förresten? Om inte, kanske det vore ett bättre alternativ, men återigen så bör inte människan hålla på för mycket.
Citera
2026-08-23, 04:29
Medlem
Citat:
Finns det isbjörnar på Grönland förresten? Om inte, kanske det vore ett bättre alternativ, men återigen så bör inte människan hålla på för mycket.
Ja, och de vill inte ha fler. Tvärt om,
Invånare och fårägare i kommunen Kujalleq på södra Grönland ser allt fler isbjörnar.

Nu vädjar borgmästaren Stine Egede om att få kvoten för hur många isbjörnar som får skjutas per år ökad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VvV62/gronlandare-vill-falla-mer-isbjorn

Flest isbjörnar finns i Kanada, men i Sverige finns den inte längre.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-23 kl. 04:34.
Citera
2026-08-23, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ja, och de vill inte ha fler. Tvärt om,
Invånare och fårägare i kommunen Kujalleq på södra Grönland ser allt fler isbjörnar.

Nu vädjar borgmästaren Stine Egede om att få kvoten för hur många isbjörnar som får skjutas per år ökad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VvV62/gronlandare-vill-falla-mer-isbjorn

Ja isbjörnar är ju inte att leka med, och svenskar gnäller om vargar och svenska brunbjörnar som är rätt harmlösa i jämförelse. Jag tänkte liksom om isbjörnarna levde långt ifrån grönlänningarna. Grönland är ju en stor ö med liten befolkning, men antar att isbjörnar över tid kommer söka sig till människor vilket givetvis vore ett stort problem.
Citera
2026-08-23, 04:36
Medlem
Citat:
Ja isbjörnar är ju inte att leka med, och svenskar gnäller om vargar och svenska brunbjörnar som är rätt harmlösa i jämförelse. Jag tänkte liksom om isbjörnarna levde långt ifrån grönlänningarna. Grönland är ju en stor ö med liten befolkning, men antar att isbjörnar över tid kommer söka sig till människor vilket givetvis vore ett stort problem.
Det är precis det de har problem med enligt artikeln,
– Det stora beståndet har gjort att isbjörnarna inte längre är rädda för att ta sig in i bostadsområden. Det är fler och fler isbjörnar som kommer till fårhagarna i kommunen och det har hittills lett till två mycket farliga situationer, som lyckligtvis undveks, säger hon till Grönlands public service-radio.
Citera
2026-08-23, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är precis det de har problem med enligt artikeln,
– Det stora beståndet har gjort att isbjörnarna inte längre är rädda för att ta sig in i bostadsområden. Det är fler och fler isbjörnar som kommer till fårhagarna i kommunen och det har hittills lett till två mycket farliga situationer, som lyckligtvis undveks, säger hon till Grönlands public service-radio.

Jo jag läste det efteråt. Bor dock inte så många på Grönland, typ runt 50 000? Kanske de bara ska bygga en stor, kraftig och hög mur runt hela skiten så inget kan komma in. Av vad jag förstått så är stora delar av Grönland helt obeboeligt för människor. Men visst det skulle nog bli en mycket dyr nota för de danska skattebetalarna att pröjsa för utan någon egentligen vinst/nytta för danskarna/grönlänningarna själva. Lättare och billigare att bara skjuta ihjäl isbjörnar liksom. Så därför lär något sådant initiativ aldrig ske. Dock så kanske det ändå skulle vara ett misstag att skicka större mängder isbjörnar till Grönland i och med hur det befintliga ekosystemet skulle klara den plötsliga tillväxten.
Citera
2026-08-23, 04:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Mycket möjligt dock att det till slut skulle kunna balansera sig mellan isbjörnar och pingviner under förutsättning att förflyttningen skulle ske väldigt gradvis, men jag ogillar ändå starkt idén och tanken att isbjörnar skulle döda pingviner så pass ofta och regelbundet. Lämna dessa sydpolskungar i fred.

Det tror inte jag, för pingviner har inga naturliga fiender på land så dom skulle inte fatta att isbjörnar är farliga förrän efter några generationer.

Grymt som det må låta så tycker jag att isbjörnarna skulle dö ut så må det var så hänt. Det finns inget egenvärde i att artificiellt hålla liv i diverse raser.
Citera
2026-08-23, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det tror inte jag, för pingviner har inga naturliga fiender på land så dom skulle inte fatta att isbjörnar är farliga förrän efter några generationer.

Grymt som det må låta så tycker jag att isbjörnarna skulle dö ut så må det var så hänt. Det finns inget egenvärde i att artificiellt hålla liv i diverse raser.

Om det verkligen skulle ske gradvis, så borde ju pingviner till slut utveckla strategier främst genetiskt som respons på detta nya hot, men det känns som att det skulle bli en väldigt långt utdragen process med många uppätna pingviner som följd i så fall. Känns inte värt det. Jag gillar pingviner mer än isbjörnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in