2026-08-22, 17:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Man kan dammsuga hela landet och hitta melodisk döds i norra Sverige i form av Reaper's Mark som bildades 2011. En kort beskrivning man själv kör med: "Melodic death metal from Malmberget in the north of Sweden!". Bandet har inte fått så värst stor following än så länge men det verkar som att man kämpar på med ny musik och spelningar. Några EPs och ett fullängdsalbum har det blivit. Albumet heter "The Sick Man's Farewell" och släpptes år 2020 under corona.

Tracklisten till albumet:

1. "The Pit"
2. "Cult Of Dying"
3. "Cold"
4. "Lazarus"
5. "Shame"
6. "Utopia Burns"
7. "Son Of The Storm"
8. "Farewell"

Inget mastodontverk. Åtta spår och klockar in på 42 minuter. Finns en recension av albumet på www.metalstorm.net för den som är intresserad.

Nu tror ju inte jag att denna tråd lär bli en kioskvältare men jag har ändå sett att det finns något fan av bandet, i någon tråd. Så vi får se om någon har något att säga om Reaper's Mark och deras melodiösa döds-tonkonst?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-08-22 kl. 17:34.
Citera
2026-08-23, 20:48
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Så vi får se om någon har något att säga om Reaper's Mark och deras melodiösa döds-tonkonst?

På bandets bandcamp-site finns ett antal låtar, bland annat deras fyraspårs-EP. Men inte deras fullängdsalbum som man släppt på egen hand (independent) och där förfogar man ju över alla rättigheter.

Lite väl konstigt att den saknas?
Citera
2026-08-24, 08:51
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Coolt omslag på Glowing Ashes. Det visar Malmberget just innan alla husen revs. Jag har inte lyssnat så mycket på det här bandet, men det låter ju hyfsat.
Senast redigerad av MobbadeJessica 2026-08-24 kl. 08:54.
Citera
2026-08-24, 19:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Coolt omslag på Glowing Ashes. Det visar Malmberget just innan alla husen revs. Jag har inte lyssnat så mycket på det här bandet, men det låter ju hyfsat.

Bandet kör ju på med melodeath som den lät förr i tiden. Många gamla idoler som In Flames och Arch Enemy - och så vidare - har ju dragit iväg åt ett mer amerikaniserat sound. Kul att det finns nya förmågor som hjälper till att hålla melodiska döds-lågan vid liv.

Vad har vi mer för grupper i samma genre som Reaper's Mark?
Citera
2026-08-24, 19:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En annan nyhet som handlar om Reaper's Mark är att killarna är bokade till ett lokalt spektakel. En förening som heter GROP (Gällivare Rock & Pop) ska anordna 'Hellivare Festival' - en endags-festival i restaurangen på Grand Hotel Lapland.

Datum:

• Lördag den 26 september 2026

Fem band totalt, övriga fyra band:

WE ARE TO BLAME
LÝSIS
ERAIN
DREAMSLAIN

Kan detta locka folket?
Citera
2026-08-26, 08:19
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Bandet kör ju på med melodeath som den lät förr i tiden. Många gamla idoler som In Flames och Arch Enemy - och så vidare - har ju dragit iväg åt ett mer amerikaniserat sound. Kul att det finns nya förmågor som hjälper till att hålla melodiska döds-lågan vid liv.

Vad har vi mer för grupper i samma genre som Reaper's Mark?
Ja, det är positivt att det ännu finns band som lirar den gamla melodiska döds metal.
Citera
2026-09-06, 17:43
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Detta inlägg har inget super-direkt med Reaper's Mark att göra. Men det kan vara intressant att få lite info om metal-scenen där uppe i norr där Reaper's Mark har sin bas. Länken från Sveriges Radio är: Metal och hårdrock växer i Gällivare: ”Det här betyder nästan allt”
(Publicerad 15 maj)

Citat:
• Mitt i omvandlingen av Gällivare, där Malmberget rivs på grund av gruvan, växer en allt större och starkare metal- och hårdrocksscen fram.

• Föreningen GROP bildades när ett gäng musiker blev av med sina replokaler - nu driver de fem lokaler som lockar publik och band från många håll.

• Bland besökarna märks att musiken har en viktig roll: ”Det här betyder allt för mig”, säger Emil som kommit för att njuta av föreningens säsongsavslutning och metalkväll.

Eller ja, lite har det väl med topic att göra ändå eftersom Reaper's Mark-vokalisten Jakob Olofsson-Turtola i snackar i inslaget (1:56 min)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in