2026-08-22, 15:55
Medlem
Vet inte om det räcker för egen tråd, men försöker i alla fall.

SVT och Falu-kuriren rapporterar att Sverigedemokraternas gruppledare i Falun, Tony Källgren, är misstänkt för olovlig kraftavledning under perioden dec 2025 - maj 2026.

SVT har fått tillgång till bilder från förundersökningen som visar en olovligt installerad kabel, och som verkar ha tillfälligt tagits bort vid en aviserad inspektion våren 2026, men som funnits där både före och efter inspektionen. På en bild från google streetview tagen maj 2024 kan man se den olagligt installerade kabeln.
https://ibb.co/DPfCLyHP

Tony Källgren står längst upp på sd:s valsedel i Falun, Kent Ekroth står som nummer 2.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sds-toppnamn-i-falun-polisanmald-misstanks-ha-stulit-el
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-topp-utreds-for-elfusk-nekar-till-brott
https://www.falukuriren.se/falun/sds-toppnamn-i-falun-polisanmald-for-att-ha-stulit-el/

Frågeställningar:
Är det rätt av SVT att lyfta fram denna nyhet redan i förundersökningsskede?
Är det rätt av nätägaren Falu Energi att ställa upp på intervju i detta tidiga skede?
Vem har läckt bilderna till svt? Elbolag, polis eller åklagare?
Hur bör SD agera?
Citera
2026-08-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Vet inte om det räcker för egen tråd, men försöker i alla fall.

SVT och Falu-kuriren rapporterar att Sverigedemokraternas gruppledare i Falun, Tony Källgren, är misstänkt för olovlig kraftavledning under perioden dec 2025 - maj 2026.

SVT har fått tillgång till bilder från förundersökningen som visar en olovligt installerad kabel, och som verkar ha tillfälligt tagits bort vid en aviserad inspektion våren 2026, men som funnits där både före och efter inspektionen. På en bild från google streetview tagen maj 2024 kan man se den olagligt installerade kabeln.
https://ibb.co/DPfCLyHP

Tony Källgren står längst upp på sd:s valsedel i Falun, Kent Ekroth står som nummer 2.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sds-toppnamn-i-falun-polisanmald-misstanks-ha-stulit-el
https://www.sverigesradio.se/artikel/sd-topp-utreds-for-elfusk-nekar-till-brott
https://www.falukuriren.se/falun/sds-toppnamn-i-falun-polisanmald-for-att-ha-stulit-el/

Frågeställningar:
Är det rätt av SVT att lyfta fram denna nyhet redan i förundersökningsskede?
Är det rätt av nätägaren Falu Energi att ställa upp på intervju i detta tidiga skede?
Vem har läckt bilderna till svt? Elbolag, polis eller åklagare?
Hur bör SD agera?

Man får väl ändå säga att det här är ett ganska intressant stresstest av SD:s förslag om ”bristande vandel”. 😏

Förslaget bygger ju på att man i vissa fall inte behöver vänta på en fällande dom för att väga in människors vandel. Här har vi nu en av SD:s egna toppkandidater som är misstänkt för olovlig kraftavledning, alltså enligt misstanken stulit el, men ännu inte dömd.

Så frågan är väl: gäller principen om bristande vandel även när det är de egna kandidaterna?
Citera
2026-08-22, 16:07
Medlem
Ja nu är det valspurt.
Citera
2026-08-22, 16:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Olovlig kraftavledning är ett allvarligt brott, det kommer att kosta mycket pengar att betala tillbaka, bristande vandel är Sd:are bra på!
Citera
2026-08-22, 16:10
Medlem
Kul!
Har man gjort fel på ett så utstuderat vis får man väl stå för konsekvenser. Han väljare lär knappast bry sig om ett sådant brott.

Jag minns inte om Maria Wetterstrand vart dömd eller om det gjordes någon grundlig förundersökning när man misstänkte att hon hade villaolja som hon skulle ha kört sin båt på. Det kom i alla fall i riksmedia.

Jag tänker att herrn i fråga kanske faktiskt inte längre är välkommen i sverige enligt sitt eget partis reklamer. (Man ska ju ”sköta sig” och absolut inte ”begå brott”) Då borde han inte vara välkommen i partiet.
Citera
2026-08-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Olovlig kraftavledning är ett allvarligt brott, det kommer att kosta mycket pengar att betala tillbaka, bristande vandel är Sd:are bra på!

Hela åttaklövern är bra på det. Sluta var självgod nu.

Märks att det är valspurt nu.

Vem jag vill ska vinna valet? Ingen. Jag hoppas det blir ännu kissnödigare än 2018 för er alla.
Citera
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmaskig
Kul!
Har man gjort fel på ett så utstuderat vis får man väl stå för konsekvenser. Han väljare lär knappast bry sig om ett sådant brott.

Jag minns inte om Maria Wetterstrand vart dömd eller om det gjordes någon grundlig förundersökning när man misstänkte att hon hade villaolja som hon skulle ha kört sin båt på. Det kom i alla fall i riksmedia.

Jag tänker att herrn i fråga kanske faktiskt inte längre är välkommen i sverige enligt sitt eget partis reklamer. (Man ska ju ”sköta sig” och absolut inte ”begå brott”) Då borde han inte vara välkommen i partiet.

Nej det var Åsa Romson som misstänktes för det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Man får väl ändå säga att det här är ett ganska intressant stresstest av SD:s förslag om ”bristande vandel”. 😏

Förslaget bygger ju på att man i vissa fall inte behöver vänta på en fällande dom för att väga in människors vandel. Här har vi nu en av SD:s egna toppkandidater som är misstänkt för olovlig kraftavledning, alltså enligt misstanken stulit el, men ännu inte dömd.

Så frågan är väl: gäller principen om bristande vandel även när det är de egna kandidaterna?

Gäller ju bara de som fått medborgarskap, inte de som är födda här.

Sniken jävel som behöver stjäla el och som inte bor i elområde 4.
Citera
2026-08-22, 16:20
Medlem
Citat:
Kul!

välkommen i Sverige?
Han den där el-tjuven är i allra högsta grad en svensk, samtidigt en snål Bjursing
som fifflat med elen.
SD vill ju skicka hem utlänningar som gör bort sig.
Citera
2026-08-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det var Åsa Romson som misstänktes för det!

Helt rätt, jag mindes fel 😑
Citera
2026-08-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
välkommen i Sverige?
Han den där el-tjuven är i allra högsta grad en svensk, samtidigt en snål Bjursing
som fifflat med elen.
SD vill ju skicka hem utlänningar som gör bort sig.

Jo men jag menar i partiet. Man kan ju inte skicka ”hem” honom, med reklamen antyder ju att man inte är välkommen om man missköter sig. Då bör man ju inte vara välkommen i partiet som proklamerar just detta.
Citera
2026-08-22, 16:36
Medlem
Citat:
Jo men jag menar i partiet. Man kan ju inte skicka ”hem” honom, med reklamen antyder ju att man inte är välkommen om man missköter sig. Då bör man ju inte vara välkommen i partiet som proklamerar just detta.

SD är ett parti som inte attraherar välutbildade och etablerade människor i samhället. Detta blir extra tydligt när man kommer ner på kommunal nivå. Så då blir det obegåvade och/eller kriminella som plötsligt kommer på att de kan utnyttja bristande konkurrens och kan politisk karriär.

Så detta är inte förvånade. Det som är det förvånade är att så många inte har förmågan att se igenom eller skiter att dessa politiker inte är lämpliga och röstar på skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in