2026-08-22, 06:21
Medlem
Hej!
Undrar om någon gjort det och hur gick det i så fall för den anmälda advokaten.
Att advokater kan vara dåliga, dyra osv är inte unikt. Men sen att få upprättelse är en annan sak.
Det kostar inget att anmäla, men som sagt så är jag nyfiken på om någon fått rätt mot sitt ombud och kanske också ett skadestånd. Detta gäller deras samfund, finns det andra myndigheter man kan anmäla en dålig advokat?
Jurister går de att i huvudtaget att anmäla ?
Citera
2026-08-22, 06:39
Medlem
SMART4SSs avatar
Om du menar disciplinanmälningar mot advokater till Sveriges advokatsamfund, så kom det in 692 anmälningar under 2025. Det var en ökning från 609 anmälningar 2024 och 465 år 2023.

Det har ökat när mer bruna människor gett sig in i branschen.
Citera
2026-08-22, 06:47
Medlem
Jag är mer intresserad av att få information om hur man gjorde och om man lyckades få upprättelse.
Sen om någon fått skadestånd också vore intressant också.
Citera
2026-08-22, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigsomden
Jag är mer intresserad av att få information om hur man gjorde och om man lyckades få upprättelse.
Advokaten blev anmäld, därefter blev det ett rättsfall, och advokaten fick fängelse.

Exempel,
Advokat i Södertälje döms till fängelse
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q6P3Wo/advokat-i-sodertalje-doms-till-fangelse
Citera
2026-08-22, 07:26
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Hur kommer det sig att det inte var ämnet i din trådstart/inlägg?
Citera
2026-08-22, 09:29
Medlem
Tror du behöver ge oss en bakgrund för att kunna ge dig ett svar.

Men kort svar ja, du kan anmäla en advokat. Vad utfallet kan bli beror på bakgrunden.

Och nej du kan inte anmäla en jurist till samfundet.
Citera
2026-08-22, 12:21
Medlem
Jag är nyfiken på om någon här kan svara på om det går att anmäla advokat och få vederbörande utesluten mm
Helt om någon har gjort det och sas vunnet.
Ser att jag var lite oklar i rubriken! Får skylla på att i tanken var det okej...

Tycket nämligen generellt att det är svårt att få rätt mot advokater som inte hör sitt jobb. Nu är jag personligen inte nån som hamnar i tvister mm men när man pratar med personer så hör man att de är väldigt missnöjda med sina ombud. Jag frågar varför osv
Så där av frågan om någon anmält och undran.
Citera
2026-08-22, 13:40
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken på om någon här kan svara på om det går att anmäla advokat och få vederbörande utesluten mm

Ja, det går och det förekommer att advokater blir uteslutna.

Statistik:
https://www.advokatsamfundet.se/Pressrum/fakta-om-advokatsamfundet2/

Men mellan raderna låter det som.du vill få kontakt med någon som har gjort en anmälan och sedan vunnit. Med tanke på att det görs 600 anmälningar och 2-3 utesluts per år så är det osannolikt att du hittar någon som anmält och fått någon utesluten här i tråden.

Citat:
Nu är jag personligen inte nån som hamnar i tvister mm men när man pratar med personer så hör man att de är väldigt missnöjda med sina ombud. Jag frågar varför osv
Så där av frågan om någon anmält och undran.

De flesta människor har ju i princip aldrig haft anledning att anlita någon advokat men du verkar umgås med tvistbenägna personer om du nu upplever att "många" är missnöjda?

Var det offentliga ombud eller advokater som de anlitat och betalade själva?
Senast redigerad av Engineer 2026-08-22 kl. 13:44.
Citera
2026-08-23, 07:33
Medlem
Tycker att det är tillräckligt "många" när fler än två känner sig illa behandlade av advokater...
Så något svar lär jag inte få här.
Men tack ni som kommenterat mitt inlägg.
Önskar er en fin dag osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in