Citat:
Ursprungligen postat av
KaninSlejpner
Tror du verkligen att det handlar om det? Vad har du för bevis?
Jag personligen. Utan att ha mycket att gå på. Tror att den politiska motiveringen är svag, men att händelsen i nyheter kan användas för politiska ändamål. Så som du försöker binda det till det. Kan tillägga att jag varken är höger eller vänster själv.
Politiskt våld praktiseras nästan uteslutande av extremhögern, medan psykotiska utbrott och mindre allvarlig brottslighet kan tillskrivas marginaliserade och missanpassade individer - alltså en hjärnsjuk grupp som återfinns i alla läger. Min gissning är att ytterkantspartier som förknippas med radikalisering riskerar att drabbas, i motsats till medmänskligt inställda partier som arbetar för lättnader åt den stadigt växande, desillusionerade väljarkåren.
Väljare inuti den brunblå våldsförhärligande bubblan besitter som bekant en annan - kraftigt avvikande - verklighetsuppfattning. Min slutsats efter alla år är därför att denna klyfta är omöjlig att överbrygga. Jag förstår faktiskt inte varför någon lägger energi på det längre; att söka dialog har ju visat sig helt meningslöst. Absolut bäst är nog att ignorera och tiga ihjäl reaktionära högerfenomen som detta, framför allt i förhoppningen om att de underliggande orsakerna kan behandlas av professionella innan situationen spårar ur helt. Annars sveps bara lågpresterande läsare med böjelser för högerpolitik in i extremhögerns dystopiska diskurs och riskerar sin egen mentala hälsa. Tyvärr.