2026-08-22, 05:39
Medlem
cacas avatar
Vad säger lagen…
I Sverige är det ett lagbrott att orsaka ett sjukt djur lidande. Enligt djurskyddslagen måste ett skadat eller sjukt djur snarast ges nödvändig vård eller avlivas för att förhindra utdraget lidande. Att försumma denna plikt räknas som vanvård och är straffbart.

Så en sjuk katt står valet mellan vård eller avlivning. Då är frågan är det lagligt skjuta en sjuk katt? Ja är svaret.

Så skjuta en sjuk katt är ok och rent av en skyldighet enligt lag för förhindra vidare lidande. Man har dock möjligheten välja att avliva den hos veterinär eller ge den vård som kanske meningslös beroende på vad katten råkat ut för.
De 2 sista alternativen kostar kanske från 1000:- med avlivning och omhändertagande av kroppen för destruktion till 10 000 tals kronor beroende på vilken vård som krävs.
En hagel patron kostar inte många kronor.
2026-08-22, 05:49
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Med jaktgevär på 90-talet. Jag själv träffade katten mycket som barn, hon blev svårt sjuk inte så långt efter att ha fått kattungar men en mer naturlig död hade varit värdigare anser jag. Hiss eller diss?
Går ju fort så hann nog inte tänka så mycket.

Ja om kissen eventuellt var rädd för veterinären och ägaren/ägarna fick dom att komma hem och göra det, så hade det var mer värdigt såklart att bara få somna in lugnt och bli utan hål i kroppen..
2026-08-22, 06:59
Medlem
HerrKralls avatar
Helt ok att avliva en katt på hemmaplan med lämpligt skjutvapen.
Dock ska man ju beakta att det blir ordentligt gjort utan att orsaka onödigt lidande och stress för djuret.

Ett tips för att förhindra att man missar är att lägga katten i en väl anpassad pappkartong och sedan skjuta med hagelgevär. Mindre kladd och mindre risk att den springer iväg vid skottillfället.
2026-08-22, 07:16
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Låter som den bästa möjliga lösningen på en pissig situation.

Saker och ting var lite annorlunda på 90-talet. Då var det mer eller mindre okej att avliva kattungar genom att placera dem i en sopsäck och fylla den med avgaser. Det var också en kamrats pappa som avlivade senaste kullen kattungar genom att kasta dem mot en klippa.

Edit: Vad Som Däremot Aldrig Varit Okej Är Att Skriva Med Inledande Versal Till Samtliga Ord I En Mening.
2026-08-22, 07:41
Medlem
Onanikrems avatar
Skjutit de flesta av mina hundar och katter själv. Det är väldigt tungt att göra och baksidan med att ha djur. Visst hade kunnat ta hundarna till veterinär, de gillade åka bil. Katter brukar avsky att åka bil (de katter jag haft i alla fall) Det är djurplågeri att låta ett sjukt djur självdö. Bättre att dö trygga hemma med en bit leverpastej än i en okänd byggnad med okända människor.

Man vet när det är dags.
2026-08-22, 09:02
Moderator
pbos avatar
En anekdot från 1990-talet räcker inte som diskussionsunderlag. Tråden låses.

/mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in