2026-08-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Han var döende
Sköt ni katten för att din pappa var döende?

Är det en skytt som kan sina saker är det väl inget fel att skjuta ett djur ute i naturen, med en stor köttbit eller liknande. Men då skulle jag nog säga skott i huvudet. Problemet är väl att misslyckas man, så kan det nog bli väldigt hemskt istället. En spruta hos veterinären garanterar ju noll smärta och dessutom får djuret ett sista rus innan det är dags att träffa sin skapare.
2026-08-22, 00:07
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat

Är det en skytt som kan sina saker är det väl inget fel att skjuta ett djur ute i naturen, med en stor köttbit eller liknande. Men då skulle jag nog säga skott i huvudet. Problemet är väl att misslyckas man, så kan det nog bli väldigt hemskt istället. En spruta hos veterinären garanterar ju noll smärta och dessutom får djuret ett sista rus innan det är dags att träffa sin skapare.

Nu brukar katter må illa av den lugnande sprutan och kräks ofta innan den blir trött och får den sista sprutan av veterinären så något trevligt rus för katten är det inte!
2026-08-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Med jaktgevär på 90-talet. Jag själv träffade katten mycket som barn, hon blev svårt sjuk inte så långt efter att ha fått kattungar men en mer naturlig död hade varit värdigare anser jag. Hiss eller diss?

Vad är det som är ovärdigt med att antagligen få vara ute hemma i trädgården och sen dö på 1 sekund? Skulle katten, som var svårt sjuk, lida och dö en långsam död? Hur är det värdigt? Det är inte snällt. Och avlivning hos veterinär är tyvärr ofta stressigt, särskilt för katter som ofta ogillar både bilåkande och veterinärbesök. En del djur blir panikslagna när de ska avlivas, dessutom.

Så det fanns väl fan inget värdigare än att få sluta lidandet.

Den största dissen var idioterna som lät katten bli dräktig och få kattungar helt i onödan.
2026-08-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat

Nej nej nej.

Tyvärr en romantiserad bild av avlivning hos veterinär. En hel del djur blir tyvärr panikslagna av lugnande sprutan. De kämpar emot och det är nog bland det vidrigaste en djurägare kan bevittna faktiskt, och det är nog bland det vidrigaste för djuret också. Tyvärr sätter en del sprutan fel när avlivningen ska ske (misstag sker) och då kan djuret känna en extrem smärta. Detta var vanligare förr, då man gav sprutan rätt i hjärtat vilket ger en hemsk upplevelse för djuret.

Ett svårt sjukt djur och som är stressat av sjukdom (och kanske för det hatar att vara hos veterinären) är dessutom mycket svårt att ge lugnande. Effekten blir sämre men det är svårt att få i dem sprutan också.

En avlivning hos veterinär är för de flesta den enda möjligheten men det är inte alls så lugnt och fint alla gånger.
2026-08-22, 00:22
Avslutad
Det var väl det bästa för katten och en värdig död, om den nu inte gick att rädda till ett värdigt liv?
Har katter själv. Och är nog en Galen Kattkvinna.
2026-08-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Äcklig pappa du har
Hunden led. Det är äckligt att ignorera det för att man är en fegis som inte klarar av att göra slut på lidandet.

Vi som har hästar och boskap är vana att djuren skjuts när de är svårt skadade eller döende av sjukdom. De äter mat(oftast) sen säger det pang och de är borta. Noll lidande. Snabbt avslut. De fattade ingenting och slapp en okänd konstig miljö, de slapp resor till veterinär m.m. Det finaste avslut man kan få.
Att inbilla sig att en spruta är snällare är bara för att det är enklare för människan att deala med. Det är inte snällare för djuret.
2026-08-22, 00:26
Medlem
Citat:
Med jaktgevär på 90-talet. Jag själv träffade katten mycket som barn, hon blev svårt sjuk inte så långt efter att ha fått kattungar men en mer naturlig död hade varit värdigare anser jag. Hiss eller diss?

Ja, det var ju tråkigt att den blev sjuk och behövde avlivas.
2026-08-22, 00:58
Medlem
Det är väldigt vanligt på landet. Har släkt där och det är mer eller mindre rutin. Det kan naturligtvis blir väldigt jobbigt om man fäst sig vid katten men på något sätt känns det ändå bättre än att åka till veterinären.
2026-08-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Tycker det var korrekt agerande. Förstår inte varför det behövs nämnas att vapnet var från 90-talet, det är mer relevant att det hade tillräcklig anslagskraft

Var står det att vapnet är från 90-talet?

Jag får det att händelsen utspelade sig på 90-talet.
2026-08-22, 01:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

När jag var barn var det en granne i kvarteret som var läkare som nackade kattungar i deras garage som deras okastrerade katt hade fått. Sent 80-tal eller tidigt 90-tal.
2026-08-22, 01:55
Medlem
Min morfar sköt min mammas gamla och sjuka katt. Morsan hade flyttat hemifrån till en lägenhet något år tidigare och katten fick bo kvar hos mormor och morfar på landet där den trivdes bäst.

Katten sköts i skogen som finns ett tiotal meter bakom huset.
Katten visste aldrig vad som skulle ske, hon såg aldrig vapnet. Ena sekunden så är hon i skogen som hon tillbringade så mycket tid i för att i nästa sekund vara i katthimmelen.

Min mamma i samspråk med min morfar och mormor hade bestämt att det var det bästa för deras älskade katt.

Hon avskydde att åka bil. Blev stressad, åksjuk och mådde riktigt dåligt av det. Om man valde att låta veterinären sköta det hela så skulle katten plågas av en timmes bilåkning, sen stressen av avlivningen på det hela.

Att stillsamt gå ut i skogen och ta hand om det på egen hand var en handling av omtanke och kärlek för deras katt. Inte en morbid galning som skjuter ihjäl katter för att det är roligt. Min morfar tyckte det var jobbigt att skjuta sin vän men han gjorde det för att det var bäst för katten.
Selma begravdes sedan i skogen som hon älskade.
2026-08-22, 03:34
Medlem
Höh?
Sjuk katt fick smaka kula.
Hiss

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här