2026-08-21, 19:58
Medlem
olasvenssons avatar
När jag var liten på 80-talet, fick jag lära mig att blomvatten ska stå några dagar före man vattnar. Så gör jag än idag. Frågan är om det stämmer?

Jag häller vatten i en vattenkanna och låter den stå några dagar. Sedan vattnar jag.

Inomhusblommor.
Citera
2026-08-21, 20:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Så gör jag med.
Citera
2026-08-21, 20:17
Medlem
Många blommor är känsliga för klor och det kan därför vara en idé att låta vattnet stå ett par dygn så att kloret dunstar men i exempelvis Stockholm blandas kloret med ammoniak vilket gör det mer stabilt. Detta klor dunstar inte.

Många blommor kan dessutom ha problem med för kallt vatten så det är bra om det får stå tillräckligt länge för att bli rumstempererat innan man vattnar blommorna.
Citera
2026-08-21, 20:24
Medlem
olasvenssons avatar
Tack för svaren.
Citera
2026-08-21, 20:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
När jag var liten på 80-talet, fick jag lära mig att blomvatten ska stå några dagar före man vattnar. Så gör jag än idag. Frågan är om det stämmer?
förr stämde det när man använde mycket klor för att hålla dricksvattnet rent men sen dess har vattenverken byggts om med alternativa reningsmetoder som minskar behovet.

Klor har dessutom fasats ut till fördel för kloramin som är stabilerare och mycket svårare att lufta ur, behöver filter eller kemikalier för att bli av med det, till akvarier använder man vattenberedningsmedel som tar bort det på kemisk väg.
Citera
2026-08-21, 20:47
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej, det stämmer inte idag!
Citera
2026-08-21, 21:52
Medlem
Timoteuss avatar
Så Kamratposten hade fel?
Jag är faktiskt lite skakad.
Citera
2026-08-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
förr stämde det när man använde mycket klor för att hålla dricksvattnet rent men sen dess har vattenverken byggts om med alternativa reningsmetoder som minskar behovet.

Klor har dessutom fasats ut till fördel för kloramin som är stabilerare och mycket svårare att lufta ur, behöver filter eller kemikalier för att bli av med det, till akvarier använder man vattenberedningsmedel som tar bort det på kemisk väg.
Används fortfarande rent klor på en hel del ställen bla i hela Göteborg. Luktar det klor om vattnet är går det att lufta ur på ett par dagar.

På vintern är dessutom vattnet i kranen hos mig så kallt att bla Monsteran får bruna toppar på bladen. Så det finns fortfarande skäl att låta vattnet stå.
Citera
2026-08-23, 10:16
Moderator
Tystnads avatar
Brukar med låta det stå i en gammal tjock pet flaska på 1 liter från den tiden man återanvände dessa, vattnet hinner då bli svalare samt ibland häller jag i lite sådana här gödning skulor för krukväxter så dessa hinner avge lite gödning till vattnet
Citera
2026-08-25, 07:52
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Brukar med låta det stå i en gammal tjock pet flaska på 1 liter från den tiden man återanvände dessa, vattnet hinner då bli svalare samt ibland häller jag i lite sådana här gödning skulor för krukväxter så dessa hinner avge lite gödning till vattnet

Svalare? Häller du varmt vatten i flaskan?
Citera
2026-08-28, 21:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Så Kamratposten hade fel?
Jag är faktiskt lite skakad.

Kamratposten!
🤣
Ja jösses.
Citera