2026-08-21, 14:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Odling av hampa på svensk åkermark har ökat dramatiskt. Det senaste decenniet ökade antalet hektar med drygt 3 400 procent.

Den länge förbjudna grödan gör nu sin comeback, framför allt i Skåne.

Citat:
– Man kan inte bli berusad, man kan inte bli hög av detta, säger Robert Nilsson, hampabonde.

Era tankar kring detta?

Vad är vitsen om man inte blir hög?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/hampaodling-i-sverige-har-okat-med-over-3-000-procent-inte-narkotika
Citera
2026-08-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/hampaodling-i-sverige-har-okat-med-over-3-000-procent-inte-narkotika
Hampan är en fantastisk växt som odlades otroligt mycket förr. Fibrerna i stjälken användes till rep och textilier.

Idag görs bl a miljövänlig isolering, och fortfarande används det till textilier.

Fröna innehåller mycket bra proteiner och kan användas både till födoämnen och hudvård.

Kan väl användas till bränsle också?
Citera
2026-08-21, 15:12
Medlem
mikkelbergs avatar
Ta bort russyftet och medicinsyftet, och det är fortfarande en "super-produkt".

Helt galet ifall man börjar läsa på.
Citera
2026-08-21, 15:16
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissieBlues
Hampan är en fantastisk växt som odlades otroligt mycket förr. Fibrerna i stjälken användes till rep och textilier.

Idag görs bl a miljövänlig isolering, och fortfarande används det till textilier.

Fröna innehåller mycket bra proteiner och kan användas både till födoämnen och hudvård.

Kan väl användas till bränsle också?

Ja, det säljs ju thc-fria buds helt öppet där deras egenskapelse som rök tycks vara det väsentliga. Jag kan minnas fel också. Men där blir de ju bokstavligt bränsle.

Sedan är det ju lite intressant med historiken, man kan ju lätt tro att cannabis är något helt nytt i Sverige.
Citera
2026-08-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ett hektar hampa kan producera lika mycket papper som fyra hektar vanlig skog skulle göra.
Du kan fabricera väldigt starka rep utav växten också. Kände du verkligen inte till detta?
Citera
2026-08-21, 17:44
Medlem
Fantens avatar
Det är inte bara THC som har påverkan på kroppen och själen.
Citera
2026-08-21, 19:30
Medlem
Citat:
Era tankar kring detta?

Jättebra.

Det var elitfamiljer usa som smusslade bort hampaodlingarna för man ville sälja sin skitiga oljeplast.

Hampa är det mest naturlga och går att använda till massor av saker men det viktigaste just nu är att byta bort plasten mot naturlig hampaplast så det behövs många fler bönder som odlar hampa.
Citera
2026-08-21, 19:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Ett hektar hampa kan producera lika mycket papper som fyra hektar vanlig skog skulle göra.
Du kan fabricera väldigt starka rep utav växten också. Kände du verkligen inte till detta?

Jag kände till detta.
Citera
2026-08-22, 03:30
Medlem
Om jag odlade hampa så skulle jag plantera riktiga strains i en cirkel i mitten av fältet och använda de andra som en ”mur” för att de inte ska synas. Snuten ser ju ingen skilllnad. Så klart en så stark strain som möjligt då det ju blir bushweed av den. Hur många tror ni gör detta? Många. Tror jag.
Citera
2026-08-22, 07:57
Medlem
Siffran 3400 procent säger inte så mycket. Odlingen går från nästan obefintlig till liten...

Hursomhaver har det skett stora framsteg inom teknik för processning av hampa till textilfiber.

Dels med nya maskiner för dekortikering som kan ta fram en högren fiber på ett skonsamt sätt som bevarar styrka och längd.

Dels med kemisk processning med enzymatisk rötning och ångexplosion.

Dels med något som kallas cottonizing som anpassar fibern så att den processas i befintligt maskineri för bomull.

Så sammanfattningsvis kan hampan så smått börja konkurrera som textilfiber igen efter att ha varit borta i över hundra år. Alldeles utmärkt. Bomullsodling är allmänt otrevligt med stor åtgång av vatten och bekämpningsmedel. Framförallt går den att odla på fler marktyper och även här uppe i höga nord.

Hoppas det lyckas och hampan blir en stor gröda igen.
Citera
2026-08-22, 08:22
Medlem
F.Hansens avatar
Det är på tiden att hampa integreras på olika sätt inom industri och samhälle. Förbudet mot hampa kan i backspegeln ses som en enorm ekonomisk förlust.
Citera
2026-08-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Om jag odlade hampa så skulle jag plantera riktiga strains i en cirkel i mitten av fältet och använda de andra som en ”mur” för att de inte ska synas. Snuten ser ju ingen skilllnad. Så klart en så stark strain som möjligt då det ju blir bushweed av den. Hur många tror ni gör detta? Många. Tror jag.
Funkar inte riktigt så tyvärr pga pollinering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in