Igår, 14:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Intåget av AI-bilder har drastiskt förändrat tatueringsbranschen. Allt från hur kunder tar fram sina idéer till hur tatuerare arbetar och ser på sitt eget hantverk.

Men åsikterna om huruvida det är positivt eller inte går isär.

Vad tycker ni om AI i samband med tatueringar?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ai-delar-tatueringsvarlden-i-tva-lager-stryper-kreativiteten
Citera
Igår, 14:54
Medlem
Det känns som en stor del av tatuerarnas kundkrets är just det folket som blir imponerade av AI-genererade bilder. Så tyvärr kommer de nog behöva stå ut med det.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Nu är jag lekman och kan inget om tatueringar.

Men den svåra biten är väl inte att skapa motivet. Oavsett om det tecknas för hand eller skapas i AI.

Den svår biten är väl att skapa tatueringen och det kan ingen AI göra än.
Citera
Igår, 15:03
Medlem
TheJesuits avatar
Att AI tar över konstnärligt skapande totalt är bara något år bort, det är ju bara att inse och gilla läget. Musik har dock en framtid för hur bra AI än blir så kommer man vilja känna pulsen på en livespelning. At ha robotar på scen känns bara konstigt, här vill man ha musiker.

Tatuerare är kanske också en framtidsbransch. Inte när det gäller att skapa motiven, men någon skal ju hantera nålarna. Här kanske det blir en robot så småningom, men det ligger nog längre fram i tiden. I alla fall kanske 3-4 år.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Tacka vet jag när man småfull gick in i en skum källare i Genova och bläddrade i en sunkig pärm.

Gaddaren puffade konstant på sin cigg, och sippade på sin öl, jag också.

I dag är allt en enda röra på armen, men vilket minne. Liksom den i Tel Aviv, och den i Köpenhamn. Och småningom någon cover-up i Stockholm. Minnen. Fantastiska minnen!
Senast redigerad av Krascha Igår kl. 15:30.
Citera
Igår, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ai-delar-tatueringsvarlden-i-tva-lager-stryper-kreativiteten

Det är väl helt okej som utgångsläge, sen är det väl inte ovanligt att man ber tatueraren att tolka bilden med en personlig touche om man nu gått till en "riktig" tatuerare.

Typ exakt så som tatueraren i reportaget tycks resonera och det är ju han som representerar den "seriösa" sidan.

Sen finns det nog en äldre generation tatuerare som bara vill höra tanken med tatueringen och sedan tolka fritt, men då nog de hyfsat etablerade och kända för det. På samma sätt som yngre säkerligen skulle kunna ha liknande tankesätt. Som någon slags "back to youre roots-protest".
Citera
Igår, 15:42
Medlem
Straminskys avatar
Dom flesta som tatuerar sig skiter ju sånt.

Det har ju fuskats i årtal, folk använder ju stencil istället för frihand.

Folk använder fotorealistiska tatueringar men det är ju inte 'riktig' tatuering enligt mig utan mer som att limma ett fotografi.

Folk "inspireras" eller snarare kopierar vad andra redan gjort efter dom ha sett det på tv eller liknande.

Tatuerarna själv är ju lata och många verkar ju sakna konstnärliga ambitioner.
Citera
Igår, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att AI tar över konstnärligt skapande totalt är bara något år bort, det är ju bara att inse och gilla läget. Musik har dock en framtid för hur bra AI än blir så kommer man vilja känna pulsen på en livespelning. At ha robotar på scen känns bara konstigt, här vill man ha musiker.

Fast samtidigt går ju live-konserter att ersätta med filmer/musikvideos för att berätta en histoiria, med tanke på hur mycket pengar det ligger i branschen ligger det väl inte långt fram med verklighetstrogna vr-miljöer totalt.

Citat:
Tatuerare är kanske också en framtidsbransch. Inte när det gäller att skapa motiven, men någon skal ju hantera nålarna. Här kanske det blir en robot så småningom, men det ligger nog längre fram i tiden. I alla fall kanske 3-4 år.

Jag kan tänka mig att hantverk alltid kommer värderas högt inom tatueringsvärlden. Jag tror att de utan problem skulle kunna motivera ett möjligt högre pris än en massproducerande skrivare. Det kommer vara för låg status.
Citera
Igår, 15:55
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag kan tänka mig att hantverk alltid kommer värderas högt inom tatueringsvärlden. Jag tror att de utan problem skulle kunna motivera ett möjligt högre pris än en massproducerande skrivare. Det kommer vara för låg status.

Fast jag tror inte att man kommer kunna se skillnaden, man kanske till och med lägger in att nålriktningen sker lite random samt visst klanteri så att det ser mer mänskligt ut.
Citera
Igår, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Fast jag tror inte att man kommer kunna se skillnaden, man kanske till och med lägger in att nålriktningen sker lite random samt visst klanteri så att det ser mer mänskligt ut.

Jo, vid närmare eftertanke så går det ju att resonera med en AI så mänga anser sig nog ha skapat det ultimata motivet. Jag är ju inget facit men jag har ju en hel del tatueringar och även om några är väldigt enkla hade jag nog inte velat få dom utskrivna med en printer.

Men å andra sidan är det ju mycket som händer i samhället. Startade en tråd häromdagen om AI-musik men det är ju så otroligt mycket mer som är AI. Du har säkert rätt.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
AI tatueringar see så tråkiga ut för man ser direkt vad som är ai😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här