2026-08-26, 08:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ytterligare person anhållen för Fagerstadådet
Uppdaterad idag 08:25Publicerad idag 08:16
Ytterligare en man har anhållits av åklagaren, på sannolika skäl misstänkt för medhjälp till mord och medhjälp till försök till mord på Brinellskolan i Fagersta den 21 augusti.

Senast på torsdag klockan 12 ska åklagaren fatta beslut om mannen ska begäras häktad eller släppas på fri fot.

Sedan tidigare sitter 18-årige Liam Nebel häktad på sannolika skäl misstänkt för mord och försök till mord. En 17-årig flicka dödades och tre tonårspojkar skadades vid dådet, två av dem allvarligt.

Är det personen som släppte on honom på skolan?
Citera
2026-08-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Tänkte lite åt samma håll. Men det är ju inte medverkan utan underlåtenhet att avslöja brott, BrB 23:6. Under förutsättning att anmälan kan göras utan fara för anmälare eller dennes familj.

Är de här 764-figurerna bara stora i orden bakom datorskärmen eller håller de på med hembesök också?

Vi får se senare va de säger, men sannolika skäl är jobbigt för honom, de har identifierat honom via chattar säkerligen eller kameror vid skolan
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Liam har egen blip så vad menar du?
Citera
2026-08-26, 08:35
Medlem
Citat:
Han är ju inskriven där och har tagg till dörrarna, så in tog han sig nog på egen hand.
Citera
2026-08-26, 08:39
Medlem
Citat:

Liam var elev på skolan och hade eget passerkort. Det finns fotodokumenterat när han går in.
Citera
2026-08-26, 08:40
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Liam var elev på skolan och hade eget passerkort. Det finns fotodokumenterat när han går in.
Vart är det fotot då?
Citera
2026-08-26, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Det fetade.
Ja, han heter Karoly, men har alltid använt namnet Carlos.
I så fall bevisar inte sonens namn något om hans mamma (som verkar påstås här). Kanske efter pappan.
Citera
2026-08-26, 08:50
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Är det då någon som har planerat detta med honom, förmodligen då på internet.
Snarare någon som hejat på och uppmanat honom. Men ja, förmodligen online långt från Fagersta.
Citera
2026-08-26, 08:56
Medlem
AlanGarners avatar
Jag tycker med att hela den här intervjun med pappan är väldigt konstig. Den är full av motsägelser.

Han ”lever för sin son”, samtidigt säljer han Liams mamma, sonen blir fosterhemsplacerad och Liams pappa har så dålig kontakt att han måste läsa i tidningen om sonen går på gymnasiet eller inte.

Även om pappan inte klarar av att ta hand om sonen tex pga sjukdom så brukar man ju kunna ha regelbunden kontakt med sonen, om det nu inte finns skäl för socialen att begränsa kontakten, vilket det ju verkar finnas här.

Pannan är fd viker-kriminell och sonen placeras hos en bekant pappan vet är tungt kriminell men han säger inget och gör inget.

En riktigt ful och illaluktande offerkofta på pappan här.

Pappan försöker få upprättelse men har nog internetlotterier tänkt igenom det här.

[quote=Carsten2.0|95775184]
Är det bara jag som inte får ihop det som pappan säger i expressens artikel?

Och

Citat:
[Till en början fick sonen bo hos en bekant och hans familj, som sedan blev familjehemsföräldrar. /QUOTE]

Han är alltså bekant med familjehemspappan....men vet inte vart barnet går i skolan? Oddsen på att man slutar prata med en bekant i samband med att den tar hand om.ens son?

https://www.expressen.se/nyheter/krim/liam-nebels-pappa-har-gjort-misstag/
Citera
2026-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Snarare någon som hejat på och uppmanat honom. Men ja, förmodligen online långt från Fagersta.

Enligt Aftonbladet ska ett gripande ha skett i Stockholmsområdet i helgen, så ja, måste varit kontakt online.
Citera
2026-08-26, 09:07
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1098zxc
Jag undrar varför det är så svårt att omhänderta barn i vissa situationer. På tv hör man hur de omhändertar barn som är 2 år på lösa grunder som sen återlämnas.

I det här fallet hade han behövts omhändertas när han var mycket yngre. Skolan har orosanmält i flera år.

Jag undrar vad som kommer att stå i Sundsvalls kommuns utredning. Kommer det stå att de gjorde en felbedömning och att han borde omhändertagits som 3-4-åring?

Och i många fall tar man barn på felaktiga grunder. Se adam, Elsa etc.
Citera
2026-08-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Tänkte lite åt samma håll. Men det är ju inte medverkan utan underlåtenhet att avslöja brott, BrB 23:6. Under förutsättning att anmälan kan göras utan fara för anmälare eller dennes familj.

Är de här 764-figurerna bara stora i orden bakom datorskärmen eller håller de på med hembesök också?

Dessutom borde uppmaningar till ett dåd räknas som stämpling eller anstiftan och inte medhjälp tror jag?
Citera
2026-08-26, 09:10
Medlem
[quote=AlanGarner|95776839]
Jag tycker med att hela den här intervjun med pappan är väldigt konstig. Den är full av motsägelser.

Han ”lever för sin son”, samtidigt säljer han Liams mamma, sonen blir fosterhemsplacerad och Liams pappa har så dålig kontakt att han måste läsa i tidningen om sonen går på gymnasiet eller inte.

Även om pappan inte klarar av att ta hand om sonen tex pga sjukdom så brukar man ju kunna ha regelbunden kontakt med sonen, om det nu inte finns skäl för socialen att begränsa kontakten, vilket det ju verkar finnas här.

Pannan är fd viker-kriminell och sonen placeras hos en bekant pappan vet är tungt kriminell men han säger inget och gör inget.

En riktigt ful och illaluktande offerkofta på pappan här.

Pappan försöker få upprättelse men har nog internetlotterier tänkt igenom det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Carsten2.0
Är det bara jag som inte får ihop det som pappan säger i expressens artikel?

Och

Det här är en man som försvarar sig på det enda vis som står till buds nu. Genom media. Och i sak så gör inte Expressen fel, de skriver de han säger. Och det förstår varje vettig människa, han skarvar på rätt bra för att inte framstå som dålig.

Det jag slås över är att mamman försvann tidigt med skyddad identitet och han får vårdnaden. Hur gick det här till? Är det här ett tidigt fall av det som diskuterats länge nu, att våldsamma fäder får vårdnaden om barnen fast de misshandlat mamman och hon inte kan hantera barnen? Nu kan jag naturligtvis ha fel, men är det egentligen socialtjänsten som har blod på sina händer?

För att killen inte mår bra, och inte gjort på länge det förstår alla.

(Ja, jag kan ha missat ev liknande resonemang om det här och orkar inte riktigt läsa ikapp).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in