2026-08-22, 08:34
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exvivo
Man kan ju fråga sig varför inga unga vänstersympatisörer begår skolattacker

För dessa unga människor dras till våldsbejakande radikaliseringar och hat... vilket nog inte är synonymt med vänstern. Sen hjälper väl media / internet till att driva detta hat, eftersom hur man än vrider och vänder på det så begås många våldsbrott av minoriteter och detta eldar på deras redan skeva samhälssyn och utanförskap.

I grunden tror jag egentligen inte deras hat är riktat just mot minoriteter, utan hatet är mot samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
Man tycker ju att lärarna ska kunna kommunicera ut till vårdnadshavarna genom lärplattformarna? Om en hel klass är inrymd och säkra ska det väl finnas sätt för lärarna att meddela det?

Du tror inte att lärarna är svinrädda själva samtidigt som de försöker skapa lugn hos eleverna och trösta de som behövs?
Citera
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Bra fråga. Detta är väl nu 4:e attacken av liknande slag, Trollhättan, Malmö, Örebro, Fagersta. Alla är det radikaliserade unga män, sittandes på nätet och hatar mot samhället och invandrare.

Mönstret är tydligt även i andra länder. Jag är absolut för en restriktiv invandringspolitik, men dessa unga män snappar upp snacket figurer som Kasselstrand och Allard, som vill "skicka ut alla icke etniska svenskar" eller "bygga arbetsläger".
Efter Columbine så beskylldes Marilyn Manson och man påstod att musiken influerade gärningsmännen. Typ så låter du.
Detta har med psykisk ohälsa att göra samt copycat-beteende som man även såg då självmord publicerades som nyheter. Det kallas Werther-effekt. Bästa vore att sluta publicera om skoldåden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
på saker han skrev som läckt, så har han skrivit "white people are not safe" gav han sig bara på vita?

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Din åsna, han menade att vita inte är säkra i samhället pga icke vita personers närvaro.

Dvs samma budskap som många andra för fram. Flickan han mördade var inte vit.

Han själv är av ungerskt ursprung. Ungern har många högerextrema rasister högt upp i politiken.

Varför kallar du användaren för åsna? Har du tittat dig själv i spegeln? Det är ju du själv som inte inser att gärningsmannen inte heller var vit. Han var inte etnisk svensk och hade heller inte ett svenskt namn:

https://www.instagram.com/reel/DcTwyyXlPZ9/
Senast redigerad av pittbrad 2026-08-22 kl. 08:42.
Citera
2026-08-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swer99
Carl*s som efternamn är vanligast i Spanien. Har du andra uppgifter om nazistens ursprung?

Pappan från Ungern. Medlem i kriminell MC-klubb. Finns med i tråden
Citera
2026-08-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Nej han menar att skapa ett samhälle där alla personligheter är inkluderande. Just nu är hela samhället byggt av neurotypiska personer för neurotypiska personer, så personer med neuropsykiatriska diagnoser riskerar falla mellan storlarna.

Varför snackar du skit om svenskar? Så invandrare begår inte brott? MGM verkar ju ha varit invandrare, han hade iaf inget svenskt namn:

https://www.instagram.com/reel/DcTwyyXlPZ9/

Snackade inte skit om svenskar. Påpekade helt korrekt det haltande i argumentationen. Kan vara en grej att komma ihåg att högerradikal nationalism inte är det samma som svensk.
Citera
2026-08-22, 08:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Där finns en hel wiki-sida dedikerad till Carlos som efternamn. En snabb googling verkar visa på att det går ungefär 3 förnamn per efternamn så jo, det är nog vanligt nog.
Så av alla spanjorer som i de flesta fall har 2 efternamn är det 3844st utav 49,801,559 st den 1st juli 2026.
1979 har det som 2ndra efternamn
1865 har det som första efternamn
https://colectivacuriosidad.com/apellidos/carlos

Vilket bör lägga det på ungefär samma nivå av folk som heter Erik i efternamn i Sverige.
Citera
2026-08-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Så pappan har inget ansvar?

Självklart har han det. Men i ett land som inte är styrt av en sjuk socialtjänst med änglamakerskor skulle en pedofil, kriminell gängmedlem aldrig få vårdnad ensam för ett oskyldigt barn.
Citera
2026-08-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Efter Columbine så beskylldes Marilyn Manson och man påstod att musiken influerade gärningsmännen. Typ så låter du.
Detta har med psykisk ohälsa att göra samt copycat-beteende som man även såg då självmord publicerades som nyheter. Det kallas Werther-effekt. Bästa vore att sluta publicera om skoldåden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Werther-effekt

Det är skillnad på att religiösa högertokar i usa i vanlig ordning skyller på hårdrock och att påpeka att majoriteten av de som begår de här vansinnesdåden är killar/unga män, socialt isolerade och hemmahörande i högerinfluerade digitala forum, där de marineras i skit.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Tragiskt med alla vänstermuppar som försöker att få det här till att vara en högerrasistiskt dåd när det är uppenbart att det var ett svartsjukedrama.
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Mycket möjligt...eller så är det så att jag inte behöver tiktok för att fungera i samhället. Och dom behöver inte heller TikTok. För hur klarade dom av det innan?
Håller du inte med om att TikTok har en jävla mycket skit, och om den här skiten har synts innan men ingen har varnat för att de är så avtrubbade och inte tar något på allvar förren det händer.
Så nej, de klarar inte att tänka sunda realistiska tankar

Jag är över femtio år och har TikTok. Inledningsvis var det för att vår tonåring använde det och jag ville förstå vad Tiktok var, men jag upptäckte att det var hur bra som helst så nu använder jag det själv. Att det finns en massa skit där kan jag förstå men jag har själv aldrig stött på något sådant under de ca.4 år jag varit inne där.
Citera
2026-08-22, 08:41
Medlem
Detta kommer så nära ett infekterat riksdagsval att jag nästan har svårt att låta bli att tänka i konspiratoriska banor.

Inte för att jag vet så mycket om gärningspersonen.

Men jag har förstått att skolattacker ofta sker efter att en utstött ensamvarg funnit gemenskap online och att denne där uppmuntras till dådet.

Vi får hoppas att attacken inte används i retoriken, men om/när det sker så kommer jag kanske att tänka att den som gör så och vinner röster på det kan ligga bakom det. Follow the money, ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in