2026-08-21, 13:43
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-a-traktorn-var-trimmad-da-stamde-johan-saljaren
Citat:
Kort efter att Johan Haglund-Ols köpt en A-traktor till sin son upptäckte polisen att den var trimmad. ”Först blev jag kall, sen blev jag heligt förbannad”, säger Johan.

Polisen hittade en liten lucka med gömda kablar som satte hastighetsbegränsningen ur spel. A-traktorn kunde köras lika fort som en personbil.

Johan stämde säljaren i ett försök att få kostnaderna för att göra A-traktorn laglig igen ersatta.
Han fick pengarna. Var det rätt att stämma säljaren?
Citera
2026-08-21, 13:45
Medlem
supremanics avatar
Ja, det var rätt. Behövs ingen förklaring.
Citera
2026-08-21, 13:46
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja det är förbjudet att trimma!
Citera
2026-08-21, 13:47
Medlem
Johan låter som en gnällig liten fitta.

Citat:
Johan stämde säljaren i ett försök att få kostnaderna för att göra A-traktorn laglig igen ersatta.

Kostnaden för att spika igen en liten lucka med kablar?
Citera
2026-08-21, 13:51
Medlem
Hur visste han att det var, eller kunde bevisa det, den tidigare ägaren som gjort det och inte hans egen son?
Citera
2026-08-21, 14:28
Medlem
Connykrims avatar
Han köpte den garanterat medveten om trimmet haha!
Citera
2026-08-21, 17:56
Medlem
tomatlarss avatar
ja de har sålt ett olaglig fordon och inte varit öppen med det.
Citera
2026-08-21, 19:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Inlägg raderade, A-traktorns vara eller inte vara och åldersregler har inte i denna tråden att göra, finns bättre trådar sånt kan tas i.
/Moderator
Citera
2026-08-21, 19:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Kostnaden för att spika igen en liten lucka med kablar?
kan man inte fixa med elen själv så blir det snabbt dyrt krävs väl dessutom nån form av besiktningskontroll eftersom polisen upptäckte det
Citera
2026-08-21, 19:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag misstänker att både far och son kände till trimmet. Att det rent av var ett försäljningsargument.

Nu behöver ju inte farsan varit med. JAg köpte ju både min moped och första bil själv.
Citera
2026-08-21, 20:04
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag misstänker att både far och son kände till trimmet. Att det rent av var ett försäljningsargument.

Nu behöver ju inte farsan varit med. JAg köpte ju både min moped och första bil själv.
Då hade de ju troligen hävdat det i sitt försvar mot att bli stämda. Eftersom hela stämningen bygger på att det var okänt för köparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in