2026-08-21, 13:38
Medlem
Tycker det är märkligt att man inte kan stoppa skräpet. Jag lägger det på block men samma mail kommer tillbaka. Jag lista den med rödflagga men det hjälper inte.

Hur kommer det säg att microsoft inte kan stoppa det?
Citera
2026-08-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tycker det är märkligt att man inte kan stoppa skräpet. Jag lägger det på block men samma mail kommer tillbaka. Jag lista den med rödflagga men det hjälper inte.

Microsoft har väl inget med saken att göra annat än om spammet skulle komma från en av deras mailservrar.
Troligen skickas det med olika "spoofade" avsändaradresser olika gånger, även om det namn som din mailklient presenterar råkar vara detsamma.
Fungerande lösningar som kan stoppa spam helt och hållet är en utopi idag. Åtgärderna skulle ha införts på 70- eller 80-talet då de standarder "RFC'er" som bestämmer hur mailservrar mm på internet fungerar fastställdes, nu är det för sent.
Citera
2026-08-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Microsoft har väl inget med saken att göra annat än om spammet skulle komma från en av deras mailservrar.
Troligen skickas det med olika "spoofade" avsändaradresser olika gånger, även om det namn som din mailklient presenterar råkar vara detsamma.
Fungerande lösningar som kan stoppa spam helt och hållet är en utopi idag. Åtgärderna skulle ha införts på 70- eller 80-talet då de standarder "RFC'er" som bestämmer hur mailservrar mm på internet fungerar fastställdes, nu är det för sent.

Anledningen till att jag lägger ansvaret på Microsoft då deras mail inte lyckas blocka spam och aldrig gjort. Som bäst så kan man få det till sin skräpkorg. Vad är det för meningen att ens ha en blockknapp eller rödlista spam när det uppenbarligen inte funkar.

Låter på dig som det är en omöjlighet att stoppa spam. Själv besitter jag inte dessa kunskaper alls så jag vet inte svårighetsgraden men jag litar på dig som verkar ha koll även om jag tycker det är konstigt.
Citera
2026-08-22, 17:12
Avstängd
Citat:
Anledningen till att jag lägger ansvaret på Microsoft då deras mail inte lyckas blocka spam och aldrig gjort. Som bäst så kan man få det till sin skräpkorg. Vad är det för meningen att ens ha en blockknapp eller rödlista spam när det uppenbarligen inte funkar.

Låter på dig som det är en omöjlighet att stoppa spam. Själv besitter jag inte dessa kunskaper alls så jag vet inte svårighetsgraden men jag litar på dig som verkar ha koll även om jag tycker det är konstigt.

Gmail är betydligt bättre på att plocka bort spam än Outlook.com eller vad nu Microsofts skit heter
Citera
2026-09-13, 23:21
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Email är en gammal teknik. Viss typ av spam avslöjas ju lätt (t ex att ett anmält spammail kan få sin avsändar-IPadress svartlistad) men spammarna kan ju hela tiden finjustera sin teknik och då blir det svårt för spamfiltren att tänka ut vilka email som verkar äkta och vilka som inte verkar äkta.

Microsoft? Du menar att Office skulle ha ett inbyggt spamfiler? Ja det har de, det är det filtret som flyttar vissa emails till Junk. Men det är inte 100% effektivt.

Man vill ju heller inte riskera feltolka så att ett äkta mail felaktigt filtreras bort som om det hade varit spam.

Vissa emailleverantörer är bättre än andra på detta.
Citera
2026-09-14, 11:42
Medlem
Citat:
Jag lägger det på block men samma mail kommer tillbaka. Jag lista den med rödflagga men det hjälper inte.

Detta låter som ett Microsoft-problem, men ett mer generellt svar på din fråga är att om man blockerar alltför många mejl så blockar man även många mejl som inte är spam.
Citera
2026-09-14, 16:37
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Tycker det är märkligt att man inte kan stoppa skräpet. Jag lägger det på block men samma mail kommer tillbaka. Jag lista den med rödflagga men det hjälper inte. Hur kommer det säg att microsoft inte kan stoppa det?

För att deras tjänst är rent skräp och står sig inte längre mot konkurrenterna. Att dom fortfarande har trogna användare kvar 2026, är nästintill ett mysterium. Byt till seriösa alternativ som Yahoo eller Proton, så löser sig det problemet automatiskt.
Citera
2026-09-15, 08:20
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Ja, det märks att din kunskap är från 70 och 80-talet. Mycket har hänt sedan dess, bl.a. spf, dkim och dmarc.

Microsofts spamfilter är sämst, är svaret.
Citera
2026-09-15, 12:15
Medlem
Jag har Icloud mejl och jag får spam kanske en gång om året!
Citera
2026-09-20, 16:46
Medlem
Hur mycket spam man får, beror ju också mycket på om ens mailadress råkar finnas med i några av de listor som spambotarna använder.

I senaste veckobrevet från cert.se , https://cert.se/2026/09/cert-se-veckobrev-v37.html , finns en notis om nya metoder för spambotar att ta sig igenom filter. Jag tar mig friheten att citera det stycket inklusive ett par läsvärda länkar.

Citat:
Microsoft har publicerat en rapport om en omfattande nätfiske-kampanj där angripare använder osynliga Unicode-tecken i syfte att kringgå säkerhetsfilter i e-post. Enligt rapporten har angripare applicerat Unicode-tecken i finansiella lockord, som exempelvis “funding”, för att undvika att nätfiskemejlet blir bortsorterat. Microsoft uppger vidare att kampanjen ska ha varit som mest aktiv från januari 2026 och tre månader framåt.
(Bleeping Computer, 6/9)
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/attackers-conceal-phishing-lures-using-invisible-unicode-characters/
…
(Microsoft, 3/9)
https://www.microsoft.com/en-us/security/blog/2026/09/03/ascii-smuggling-crosses-over-from-ai-prompt-injection-to-phishing-evasion/#mitigation-and-protection-guidance
Citera
2026-09-25, 16:48
Medlem
Citat:

Kolla så att dom inte använder olika mejladresser.

Jag köpte en sak på aliexpress och får sen massa mejl från dom, trots att jag blockat dom.
Har nu sett att dom skickar från olika mejlkonton varje gång så det är därför mejlen inte hamnar i spam.

Tex heter deras mejlkonton typ: ns1aliepress011@mail.com" och det andra heter ns1aliexpress012@mail.com"
Gissar dom har massa sånna olika konton dom skickar mejl ifrån för att komma förbi spam.

Kan man inte blocka rubriker eller namn på avsändare?
För då skulle dom inte kunna heta aliexpress när dom skickar meddelande för då skulle det åka direkt till spam.
Citera
2026-09-25, 20:48
Medlem
GormDenGamles avatar
En frågeställning jag har ställt mig själva. Varför klarar inte Outlook av detta?

Jag blockerar spam. Kommer likväl till min skräpkorg fast att det ska skickas direkt till papperskorgen.
Jag har blockerat flera ord och att mail innehållande dessa ord ska skickas direkt till papperskorgen. Detta klarar inte Microsoft av.

Om jag inte hade haft en personlig mail (ex: namn.namnsson@hotmail.se) hade jag gått över till Gmail direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in