2026-08-21, 19:08
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Har ni en länk möjligtvis? Frågar av ren nyfikenhet eftersom jag inte hittar någonting om det när jag googlar och instinktivt känner att det känns ganska bakvänt som valstrategi. Att sådant diskuteras i eftervalsanalyser samt inför val i media är en sak, men att riksdagspartier går ut och ber folk rösta på någon annan i ett val låter märkligt.

Det har skett vart enda jävla val. När Alliansen fanns, uppmanade många att stödrösta på KD.

Det är bara att söka, eller om du är ung, kan du vänta till nästa val, och inse att det är ett extremt vanligt förekommande fenomen.
Citera
2026-08-21, 19:13
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror faktiskt att nästan alla SDare kommer ihåg det enorma hatet från L mot SD alldeles nyligen, ända uppe i toppen på L-ledningen. Så det är lugnt, det kommer inga stödröster till L.

L kan ha skämt ut sig så mycket med sitt SD-hat att de inte heller får stödröster från M och KD. För det blir ju väldigt underligt om någon M röstar L som ganska nyligen hatade SD. M behöver förresten alla röster de kan få.

Jag skulle nästan kunna satsa pengar på att L åker ut. Och det händer i princip aldrig att ett parti åker ut i Sverige.

Ja, och nu har Simona magen att hävda att Jomshof skulle vara olämplig som minister.

Att L:s partiledare angriper SD så här visar tydligt att det aldrig var någon friktionsfri samarbete. Tvärtom.
Citera
2026-08-21, 19:17
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Vi behöver tveklöst en mer radikal höger - främst i invandringsfrågan, naturligtvis - och det blir förhoppningsvis lättare att åstadkomma utan L. Jag håller med Åkesson om detta.

Men fyra år med de rödgröna och hög risk för kraftigt ökad massinvandring lockar alldeles avgjort inte, så jag håller likväl öppet för en stödröst OM opinionsläget är exakt det jag beskrev, dvs påtagligt hög chans att L:s vara eller icke vara faktiskt avgör huruvida det blir Tidö II eller rödgrön röra.

Hade varit en annan femma ifall sossarna öppnat för samarbete med SD, då hade skillnaden i hur värdelösa de två blocken är varit mindre. Men det skeppet har nog seglat redan, S-väljarna består väl till hälften av blattar vid det här laget.

Under dessa 4 år kan man samla en verklig opposition, till skillnad från innan förra valet. L gick till val på höjda drivmedelspriser. Uppenbart att dessa förhandlingar skulle gå åt skogen. Återinförandet av reduktionsplikten var en katastrof för regeringen.
Citera
2026-08-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Skulle aldrig rösta på L. Det vore att spola ner rösten i toan. SD för mig!!

Så istället för att spola ner röstsedeln lägger du den i papperskorgen och skiter på den?

L kommer dessvärre sitta kvar, mycket just tack vare SD.
Citera
2026-08-21, 19:26
Medlem
Beslutet får man ta närmare valdagen om Liberalerna ska få rösten. Det kan svänga snabbt.
Citera
2026-08-21, 19:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://www.tv4.se/artikel/5Y28sTOaQQuucxIn7MGC40/akesson-om-krisen-i-l-inte-vart-ansvar-att-raedda

L har under hela mandatperioden varit SD:s främsta motståndare vid förhandlingarna och en stor anledning till att SD inte fick igenom mycket av vad de ville få gjort under mandatperioden.

Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.

Håller ni med Åkesson?

Vad innebär den här tydliga signalen?

Är det nu upp till M och KD?
Åkesson borde väl också uppmanat dem till att rösta på AFS så att SD:s mål nås snabbare.
Självklart vill SD kunna styra M och KD än hårdare.
Busch kan glömma vice statsministerposten om SD kommer till regeringen.
Citera
2026-08-21, 19:30
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Varför ljuger du din sliskiga orm? Det stämmer inte alls. S har visst röstat för skärpta krav, men tidö vill ha fascism därav kan inte S gå med på allt. Folk som röstar på S är inga avdankade vitmaktnazzar.

Den enda som framstår äcklig är ni lögnaktiga manipulativa nazzar.

"Tidö vill ha fascism" visar hur seriös debattör du är, sossesvin. S har sagt nej till att kunna återkalla permanenta uppehållstillstånd, nej till återvandringsbidrag, nej till begränsning av sociala förmåner för icke-medborgare, nej till begränsningar av juridisk hjälp till asylsökande. De är emot att det ska få finnas några svenska områden kvar och vill istället tvångsblanda alla.

Och framförallt vägrar de att samarbeta med det enda riksdagsparti som haft rätt i invandringsfrågan alltsedan 1980-talet och gör exakt som du, kallar dem fascister och nazister.

Hade de förstått att de gjort fel så hade de inte gjort så. Allra helst hade de bett om ursäkt för behandlingen av SD och andra invandringskritiker under det senaste halvseklet. Men det gör de inte. De anser fortfarande att de gjort rätt som översvämmat Sverige med blattar, krossat vår samhällsgemenskap, pissat på den svenska arbetarklassen, importerat gruppvåldtäkter, gängkriminalitet och förnedringsrån, eftersom alternativet varit att ge "fascisterna" rätt. Och det anser du också, ditt vidriga kräk.
Citera
2026-08-21, 19:34
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Under dessa 4 år kan man samla en verklig opposition, till skillnad från innan förra valet. L gick till val på höjda drivmedelspriser. Uppenbart att dessa förhandlingar skulle gå åt skogen. Återinförandet av reduktionsplikten var en katastrof för regeringen.

I det läget att de rödgröna redan vunnit och det handlar om att samla kraft inför 2030 känns L mest som en bromskloss, det håller jag med om.
Citera
2026-08-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Så istället för att spola ner röstsedeln lägger du den i papperskorgen och skiter på den?
Så kan man också uttrycka sig! Min röst går till SD precis som sist.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
L kommer dessvärre sitta kvar, mycket just tack vare SD.
Har du kollat bettsidorna? L kommer att få en fot i arslet och ut.
Citera
2026-08-21, 19:47
Medlem
Ja! jag håller med! Det är bögarnas ansvar att stödrösta på L! Rasisterna, knarkarna, psyksjuka som drömmer om islamister och homofober skall rösta på SD
Citera
2026-08-21, 19:48
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Det har skett vart enda jävla val. När Alliansen fanns, uppmanade många att stödrösta på KD.

Det är bara att söka, eller om du är ung, kan du vänta till nästa val, och inse att det är ett extremt vanligt förekommande fenomen.
Kanske KD åker ur?
Om folk stödröstar på L och inte KD?
Resultat: BÅDE L och KD åker ut!
Citera
2026-08-21, 19:54
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
https://www.tv4.se/artikel/5Y28sTOaQQuucxIn7MGC40/akesson-om-krisen-i-l-inte-vart-ansvar-att-raedda

L har under hela mandatperioden varit SD:s främsta motståndare vid förhandlingarna och en stor anledning till att SD inte fick igenom mycket av vad de ville få gjort under mandatperioden.

Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.

Håller ni med Åkesson?

Vad innebär den här tydliga signalen?

Är det nu upp till M och KD?
Åkesson har givetvis helt rätt. Det ligger inte i SD intresse. Som L ser ut nu så borde det inte ligga i M eller Kd intresse heller då L garanterat åker ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in