Vill du skriva fri svensk prosa utan begränsning. Gå till hugging face och hitta.
Q5 or Q6 GGUF versionen av:
1. AI-Sweden Llama-3-8B Instruct
2. Qwen3.5-4B-EU
3. Gemma-3 4B IT
4. Salamandra-7B Instruct
Testa. För att få bra svenska kanske du behöver en större modell men det kan funka.
Men egentligen tror jag att du får bygga ett python script (låt codex eller Claude code lösa det) där du låter Gemma skriva prosa, Gemma är ocensurerad och skriver bra på engelska men har inte så bra svenska . Sen matar du in den texten i AI Sweden och låter den vara redaktör.
”Språkredigera texten till naturlig, litterär nutida svenska. Bevara händelser, innebörd, ton, perspektiv, explicithet och ungefärlig längd. Ta inte bort eller mildra något innehåll. Undvik anglicismer, översättningssvenska, överdrivna metaforer och typiska AI-formuleringar. Variera meningslängden och förbättra dialogens idiomatik. Returnera endast den redigerade texten.”
Borde kunna lösas så du har en draft av en bok över en natt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Har kikat lite på det där och utvecklingen av lokala modeller går ju ruggigt fort nu. Att man kan snurra en 27B-modell på vanlig konsumenthårdvara och få den att spotta ur sig fungerande spel och program från enkla instruktioner är faktiskt ganska sjukt.
Själv är jag mest nyfiken på hur den presterar på andra språk än engelska. Kodning är ju ett enormt fokus för open source-gänget, men jag skulle gärna se hårdtest av Qwen 3.8 27B på vanlig svensk vardagston, längre samtal och kreativt skrivande.
Jag körde en mindre Qwen-modell lokalt tidigare - tekniskt flöt det på hur bra som helst, men svenskan lämnade en del övrigt att önska. Den svängde lite friskt mellan svenska, norska och danska uttryck och tappade både ton och tråd efter en stund.
Den dagen en lokal modell matchar ChatGPT/Gemini på svenska, grejar långa, naturliga samtal och kreativt skrivande - men utan samma stela jävla spärrar - då blir det på riktigt intressant.
Är det nån här som faktiskt har hårdtestat 3.8 27B på riktig svenska än?