2026-08-20, 17:41
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Upptill bevis angående hur mycket skiljer det sig med en som har jobbat och en som kom igår till detta land.
Ponera att båda går idag i pension den ena (vi kan kalla han för Arne) som har jobbat 40 år som lärare hade innan pensionen ca 35000 SEK per månad nu i och med pensionen får han ut enbart mycket mindre en den summan. Den andra som vi kan kalla för Zlatko (ursprungligen från Serbien) som blev svensk medborgare för 5 år sedan och går också i pension samma dag som Arne, men har aldrig jobbat i detta land utan haft enbart kurser och dagdrivit hela sina 5 år här. Hur mycket kan Zlatko tänkas få?

Vet att Arne kommer ha enbart mycket mycket mindre än 35000 SEK även om han har privatsparat.
Kan tänka mig att Zlatko kan få en liten den av allmän persionen enbart ty jag har för mig att du måste ha levt i detta land i 40 år för att få full allmän pesion (19000 SEK för 40 år) oavsett om du har jobbat eller inte.

Nu undrar jag finns det någon person här som kan räkna fram vettiga siffror på Arnes och Zlatkos månads pension?
Citera
2026-08-20, 17:48
Bannlyst
Det lönar sig inte att jobba. Kolla här om du vill veta mer: https://www.flashback.org/sok/?query=pension&so=rd
Citera
2026-08-20, 18:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Upptill bevis angående hur mycket skiljer det sig med en som har jobbat och en som kom igår till detta land.
Ponera att båda går idag i pension den ena (vi kan kalla han för Arne) som har jobbat 40 år som lärare hade innan pensionen ca 35000 SEK per månad nu i och med pensionen får han ut enbart mycket mindre en den summan. Den andra som vi kan kalla för Zlatko (ursprungligen från Serbien) som blev svensk medborgare för 5 år sedan och går också i pension samma dag som Arne, men har aldrig jobbat i detta land utan haft enbart kurser och dagdrivit hela sina 5 år här. Hur mycket kan Zlatko tänkas få?

Vet att Arne kommer ha enbart mycket mycket mindre än 35000 SEK även om han har privatsparat.
Kan tänka mig att Zlatko kan få en liten den av allmän persionen enbart ty jag har för mig att du måste ha levt i detta land i 40 år för att få full allmän pesion (19000 SEK för 40 år) oavsett om du har jobbat eller inte.

Nu undrar jag finns det någon person här som kan räkna fram vettiga siffror på Arnes och Zlatkos månads pension?

Zlatko får väl runt 1.500 - 2.000 före skatt och läraren kanske 27.000 -30.000 beroende på situation ( t ex födda före eller efter 1988). En stor del är ju kollektivavtalad tjänstepension för den som arbetat och de olika stödåtgäder som finns för de som inte har så de klarar sig. Min pappas kompis har bara 17.000 före skatt och en hyra på 9,500 kr och ha arbetat i hela sitt liv - han tog ut sin tjänstepension i förtid. han får bidrrag på 6.000 per månad.
Min farrsa har väl en bruttopension på 45.000 kr per månad å det kommer den som aldrig arbetat upp i. Så....arbeta för helvete om du inte vill sitta å gnälla på systemet när du blir gammal
Citera
2026-08-21, 00:38
Medlem
slagskotts avatar
När vi blir pensionärer kan vi köpa lägenhet och lösgöra många miljoner pga, att vi jobbat hela livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in