2026-08-20, 14:28
Medlem
Viethatts avatar
Några frågor efterföljs från animationsfilmen Niu Lai, skapad av en mor och hennes son och den fick mig att tänka på något som vi ofta missar när vi pratar om kreativitet.

Grafiken ligger nästan längst ner på botten över det som imponerade på mig. Några stora animationstudio blev fundersamma över deras egna verksamhet. Filmen blev en toppsäljare i Kina på biosalongen.

För att manuset, berättelsen och kontexten är så starka att grafiken nästan blir irrelevant.

Vi lever i en tid där mycket fokus ligger på bättre grafik, större budgetar, avancerade verktyg och högre produktionskvalitet. Men Niu Lai påminner oss om att tekniken bara är ett verktyg.
Citera
2026-08-20, 14:38
Medlem
Här kan man beskåda mästerverket:
https://m.youtube.com/watch?v=NDOqyb5VSdA
Citera
2026-08-20, 14:48
Medlem
fjollciggs avatar
Jag har hört att filmupplevelse är 80% ljud, och att grafiken är underordnad en bra story stod väl klart redan på 90-talet när apfula South Park blev tv-serie baserat på en ännu apfulare kortfilm.
Citera
2026-08-20, 15:38
Medlem
Serialfreaks avatar
Det var nog det sämsta jag sett. Kan hända att mycket försvinner då det inte är ett språk jag förstår alls.
Kan bara säga att animationerna var dåliga men storyn och ljudet gjorde att jag inte orkade titta hela.
Citera
2026-08-20, 16:00
Medlem
Bassplays avatar
Det stämmer inte att den blev en toppsäljare på bio.

122 personer över hela Kina gick för att se den på release och den drog in 7700 rmb.
Ungefär 11000 kr.
Citera
2026-08-20, 19:38
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det stämmer inte att den blev en toppsäljare på bio.

122 personer över hela Kina gick för att se den på release och den drog in 7700 rmb.
Ungefär 11000 kr.
Det var inget successivt start och de har nu ungefär 21 miljoner kronor i Office box.
Citera
2026-08-22, 08:33
Medlem
Pinkuss avatar
skulle gärna se den, men känns som om den gör sig bäst på bio tillsammans med andra att skratta med.
Citera
2026-08-26, 17:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Angående grafiken så hade killen som gjorde filmen när han började 2021 inte tillgång till något dyrt program utan valde en 3D som främst användes när folk ville snabbt visa hur de tänkt sig sitt hus eller renoverade kök, så mycket kämpande lär ligga bakom de mer fungerande scenerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in