2026-08-20, 17:01
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
Tjena Flashback!

Jag har en god vän som nyligen har fått veta att han väntar barn tillsammans med sin sambo.

Till storyn hör att han är lite "hippie-fierad" och gillar när saker och ting är "naturliga/organiskt/whatever" - jag tror att alla känner någon som lutar åt det hållet. Han var här nyligen och berättade lyriskt om planerat datum, att de hade bokat tid hos barnmorska etc. Det gamla vanliga när en knodd vankas helt enkelt.

Men! Så släpper han bomben! De har kommit överens om att hon ska föda i nån stuga långt ute på landet; skulle inte förvåna mig om det är stugan där min kompis gammelfarmor föddes i drakens tecken i slutet av 1800-talet eller liknande "organisk händelse". De ska alltså inte in på BB eller annan vårdinrättning utan ska betala en 20.000-30.000 kr som sedan följer med dem ut till denna stuga och levererar barnet.

Tanken är att han "vill ge sitt barn ett vackert första ögonblick, något speciellt och utöver det vanliga" etc.. ja, ni förstår poängen. Han gick vidare med att fråga mig om min ärliga åsikt om det här infallet.

Och jag tar bara för givet att man måste tumma på säkerheten en aning; tänk om mamman behöver kejsarsnitt eller om något annat kirurgiskt ingrepp måste ske? Jag personligen skulle aldrig rucka en millimeter på säkerheten och gick vidare med att säga att det låter som något han (de) gör för sin egen skull snarare än barnet som självklart inte kommer minnas ett jota av händelsen oavsett om han/hon föds på BB eller Chateau Marmont.

Vad tycker ni? Speciellt ni kvinnor som har fått barn; skulle ni gått med på att föda i "middle of nowhere" för att göra stunden mer magisk? Är risken markant högre att föda på det här sättet?

När min syster fick barn var hon tvungen att göra ett akut snitt då hon är så späd att både hon och min systerdotten höll på att förolyckas. Hade det skett i skogen hade tragedin förmodligen varit total. Detta är naturligtvis något som färgar mig.

Summa summarum så tycker jag att OM något händer så skulle det vara jävligt svårt att förlåta sig själv efteråt. Vad tycker ni? Överdriver jag riskerna??

Ska träffa min kompis i helgen igen och då kommer samtalsämnet garanterat upp på tapeten. Ge mig lite åsikter, statistik och historier att dra upp så att han verkligen inser vad han ger sig in på.

Tack på förhand!

Varför ska du lägga dig i hur de vill ha förlossningen, de har ju tagit med en barnmorska och förberett sig på alla vis? Du vet att förr fanns det inga barnmorskor alls ändå födde kvinnorna 5-10 barn!
Citera
2026-08-20, 18:45
Medlem
Jag har två barn.
Barn nr 1 och jag hade båda dött om vi inte varit på sjukhus. Barn 2 föddes med snitt.

Vill din vän utsätta den blivande mamman och barnet för den risken ? Varför i så fall kan man lite konspiratoriskt fråga sig.
Citera
2026-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Varför ska du lägga dig i hur de vill ha förlossningen, de har ju tagit med en barnmorska och förberett sig på alla vis? Du vet att förr fanns det inga barnmorskor alls ändå födde kvinnorna 5-10 barn!

Tycker de känns märkligt
Citera
2026-08-20, 21:44
Avslutad
Det kan gå jättebra men det kan i värsta fall innebära döden.
En nära släkten fick göra urakut snitt. Hon lyckades inte krysta ut barnet och sen skenade allt. I alla fall hade barnet men kanske också mamman dött om dom inte befann sig på sjukhuset.

Vissa kvinnor är orädda eller påstår sig kunna ”känna av” innan. Sen finns dom som är jätterädda eller obekväma med allt som rör graviditet.
Jag gör antagandet att din väns sambo är orädd men sunt förnuft får också väga upp.
Citera
2026-08-21, 11:02
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Åjo, barnmorskor har funnits ända sedan 1700-talet och dessförinnan hade man dåtidens barnmorska, så kallad jordemor. Så visst fanns det kvinnor som hade detta som yrke och som gick hem till de födande kvinnorna. Och ja, många kvinnor fick många barn. Men tänk alla dödfödda barn och kvinnor som dog i barnsäng för att kunskaperna var låga på den tiden och man inte hade hjälpmedel heller att underlätta en förlossning. Nu kan man ju anta att de barnmorskor som idag kommer till en hemförlossning har utrustning och hjälpmedel med sig för att övervaka och hjälpa bebis att komma ut. Men det kan snabbt bli akut och sån hjälp finns nog inte på plats vid en hemmafödsel. Att ordna ambulans och ta sig till sjukhuset är nog redan i deras tankar. Men det kan tyvärr vara försent och man riskerar både bebis och kvinnas hälsa och liv. Är väl bra om andra vill lägga sig i när det finns risker och man bara vill hjälpa. Får man inte ut bebis i tid exempelvis kan det innebära hjärnskador eller döden. Eller om en arm fastnar kan bebisen få plexusskada. Varför ska man låta någon riskera komplikationer? Bättre lägga sig i än att låta saken vara.
Citera
2026-08-21, 13:44
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Åjo, barnmorskor har funnits ända sedan 1700-talet och dessförinnan hade man dåtidens barnmorska, så kallad jordemor. Så visst fanns det kvinnor som hade detta som yrke och som gick hem till de födande kvinnorna. Och ja, många kvinnor fick många barn. Men tänk alla dödfödda barn och kvinnor som dog i barnsäng för att kunskaperna var låga på den tiden och man inte hade hjälpmedel heller att underlätta en förlossning. Nu kan man ju anta att de barnmorskor som idag kommer till en hemförlossning har utrustning och hjälpmedel med sig för att övervaka och hjälpa bebis att komma ut. Men det kan snabbt bli akut och sån hjälp finns nog inte på plats vid en hemmafödsel. Att ordna ambulans och ta sig till sjukhuset är nog redan i deras tankar. Men det kan tyvärr vara försent och man riskerar både bebis och kvinnas hälsa och liv. Är väl bra om andra vill lägga sig i när det finns risker och man bara vill hjälpa. Får man inte ut bebis i tid exempelvis kan det innebära hjärnskador eller döden. Eller om en arm fastnar kan bebisen få plexusskada. Varför ska man låta någon riskera komplikationer? Bättre lägga sig i än att låta saken vara.
Det är vuxna människor och har nog fixat allt själv!
Citera
2026-08-23, 14:24
Medlem
Incendios avatar
Jag är helt för att kvinnor(som bedöms lämpade att göra det) ska kunna välja hemförlossning med barnmorska, som i UK. Men att föda långt bort ifrån sjukvården är helt enkelt en dålig idé och ett onödigt risktagande.
Jag själv födde på sjukhus och hade en mycket bra upplevelse. Idag är dock välfärden så urholkad att man riskerar en annan upplevelse, så hade jag varit lämpad för hemförlossning(vilket jag tyvärr inte är pga mitt hälsotillstånd) så hade jag valt hemförlossning om vi får fler barn. Men då bor vi 5-10 minuter från sjukhuset.
Citera
2026-08-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
Tjena Flashback!

Jag har en god vän som nyligen har fått veta att han väntar barn tillsammans med sin sambo.

Till storyn hör att han är lite "hippie-fierad" och gillar när saker och ting är "naturliga/organiskt/whatever" - jag tror att alla känner någon som lutar åt det hållet. Han var här nyligen och berättade lyriskt om planerat datum, att de hade bokat tid hos barnmorska etc. Det gamla vanliga när en knodd vankas helt enkelt.

Men! Så släpper han bomben! De har kommit överens om att hon ska föda i nån stuga långt ute på landet; skulle inte förvåna mig om det är stugan där min kompis gammelfarmor föddes i drakens tecken i slutet av 1800-talet eller liknande "organisk händelse". De ska alltså inte in på BB eller annan vårdinrättning utan ska betala en barnmorska 20.000-30.000 kr som sedan följer med dem ut till denna stuga och levererar barnet.

Tanken är att han "vill ge sitt barn ett vackert första ögonblick, något speciellt och utöver det vanliga" etc.. ja, ni förstår poängen. Han gick vidare med att fråga mig om min ärliga åsikt om det här infallet.

Och jag tar bara för givet att man måste tumma på säkerheten en aning; tänk om mamman behöver kejsarsnitt eller om något annat kirurgiskt ingrepp måste ske? Jag personligen skulle aldrig rucka en millimeter på säkerheten och gick vidare med att säga att det låter som något han (de) gör för sin egen skull snarare än barnet som självklart inte kommer minnas ett jota av händelsen oavsett om han/hon föds på BB eller Chateau Marmont.

Vad tycker ni? Speciellt ni kvinnor som har fått barn; skulle ni gått med på att föda i "middle of nowhere" för att göra stunden mer magisk? Är risken markant högre att föda på det här sättet?

När min syster fick barn var hon tvungen att göra ett akut snitt då hon är så späd att både hon och min systerdotten höll på att förolyckas. Hade det skett i skogen hade tragedin förmodligen varit total. Detta är naturligtvis något som färgar mig.

Summa summarum så tycker jag att OM något händer så skulle det vara jävligt svårt att förlåta sig själv efteråt. Vad tycker ni? Överdriver jag riskerna??

Ska träffa min kompis i helgen igen och då kommer samtalsämnet garanterat upp på tapeten. Ge mig lite åsikter, statistik och historier att dra upp så att han verkligen inser vad han ger sig in på.

Tack på förhand!

Ungen minns givetvis ingenting från sin egna födsel. Din kompis värderar ett "estetiskt" ögonblick mer än säkerhet.

Det kommer komma oändligt många tillfällen att ge ungen något unikt och speciellt framöver utan risk - såvida inte katastrof inträffar under hans planerade förlossning. Varför chansa?
Citera
2026-08-26, 09:43
Medlem
Det är väl inget problem? Jag känner flera som fött hemma och även utan barnmorska närvarande. Det har gått bra. Folk har fött hemma i tusentals år. Det finns risker med det som är något större än på sjukhus, men det kan gå fel på sjukhus också och du kan krocka med bilen på väg till sjukhuset. Det kan gå fel med en massa saker. Livet handlar till stor del om riskhantering.

Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Nackdelen med att föda hemma är att du inte har omedelbar tillgång till vård om allt går helt åt skogen. Fördelen är att du föder i en miljö som du själv valt och trivs i, i din egen takt. Det leder enligt många till en mycket bättre, säkrare och mer harmonisk födsel.

Det bästa är väl egentligen att göra som de verkar planera: föda hemma tillsammans med en barnmorska. Då är det nästan lika säkert som på sjukhus och garanterat en mycket bättre upplevelse.
Citera
2026-08-26, 10:09
Moderator
Sun Rulers avatar
Kan förstå att det kan upplevas tryggt att föda i sitt eget hem, att det är lättare att slappna av.

Men personligen så hade jag helst velat vara nära sjukhuspersonalen om det uppstår komplikationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in