2026-08-20, 14:18
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?
Ditt förnamn borde vara depression. Patetisk trollning.
Citera
2026-08-20, 14:18
Medlem
Sry not sry men du verkar helt sjuk i huvudet. Hon verkar ju inte be dig om en utomlandsresa till grabben, en macka eller få duscha. Herrejävlar. Gör henne en tjänst och dumpa henne innan du förstör hennes liv mer än du redan gör.
Citera
2026-08-20, 14:21
Medlem
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?
Orimlig vet jag inte. Men du (och din sambo) är fullblodsidioter som valde att flytta ihop. Vill ni fortsätta dela säng och det över en längre tid, se till att bli särbos igen till dess att alla barn flyttat ut.

Och idioter är ni för att ni båda skulle fattat att detta skulle hända, innan ni flyttade ihop.
Citera
2026-08-20, 14:32
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Hoppas verkligen du trollar.
Stackars grabb och stackars kvinna.
Uppdelat kylskåp - det märks att du inte är van vid barn/ungdomar.
Skärp dig om du vill ha ett förhållande, fast det är nog försent.
Ja, det måste vara trolleri för så där jävla korkad kan ju ingen vara på riktigt!
Han borde hälsa sin sambo att flytta ut och försöka hitta något bättre.
Citera
2026-08-20, 14:38
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50,

Jag utgår från att detta är en trolltråd så du får ett trollsvar:
Det är väl enklare att låta tjejen och hennes unge bo i en container eller nått, du kan ta in henne när det är dags för sex, sedan får hon gå ut igen, för vad annat ska du ha henne till, hon och hennes unge kostar ju bara pengar, right?

Mer seriöst svar:
Du är nog inte redo för en relation. En seriös relation med någon som är galet snål håller inte i längden. Du är snål och sniken. Antagligen tjänar du mer pengar per månad än vad hon gör också? Ändå så är hon snäll att låter dig dela 50/50 på hyran. Rätt tveksamt om det är korrekt, men naturligtvis bekvämt för dig. Att du ens håller på med fjuttsiffror om 58 kronor eller 150 kronor hit eller dit visar antingen på att du är totalt kokt i huvudet och allt du tänker på är pengar, eller att du lever på bidrag och inte jobbar (eller för allan del både och). Det är människor som du som ger en tjugolapp i en bidragsbössa till frälsis, för att sekunderna senare fiska upp tolv kronor ur bössan för du tänker att tjugo kronor var nog för mycket ändå.
Citera
2026-08-20, 14:41
Medlem
Nej, du är inte orimlig eller sjukligt snål. Hade jag pallat med dig? Kanske inte, men det finns någon för alla.

Du verkar vilja ge sken av att vara extremt snål och ordentlig, jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop. Se över ditt elavtal och varför köper du proteinpudding och juice? Vem är det som är 12 i hushållet egentligen?
Citera
2026-08-20, 14:43
Medlem
Citat:

Haha varför ens vara ihop med någon som har barn om du tänker vara en snålkuk? Haha garv
Citera
2026-08-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag utgår från att detta är en trolltråd så du får ett trollsvar:
Det är väl enklare att låta tjejen och hennes unge bo i en container eller nått, du kan ta in henne när det är dags för sex, sedan får hon gå ut igen, för vad annat ska du ha henne till, hon och hennes unge kostar ju bara pengar, right?

Mer seriöst svar:
Du är nog inte redo för en relation. En seriös relation med någon som är galet snål håller inte i längden. Du är snål och sniken. Antagligen tjänar du mer pengar per månad än vad hon gör också? Ändå så är hon snäll att låter dig dela 50/50 på hyran. Rätt tveksamt om det är korrekt, men naturligtvis bekvämt för dig. Att du ens håller på med fjuttsiffror om 58 kronor eller 150 kronor hit eller dit visar antingen på att du är totalt kokt i huvudet och allt du tänker på är pengar, eller att du lever på bidrag och inte jobbar (eller för allan del både och). Det är människor som du som ger en tjugolapp i en bidragsbössa till frälsis, för att sekunderna senare fiska upp tolv kronor ur bössan för du tänker att tjugo kronor var nog för mycket ändå.
Ja det kan man tycka. Men varför lägga allt ansvar på TS. Hon var ju lika idiot hon som gick med på att flytta in trots att han tydligt sa att han inte ville vara ekonomisk sponsor. Varför bara ge han skit. Hon har väl med ett ansvar som valde att flytta ihop ändå. För jag tror knappast att han tvingade henne till det. Bästa för dom hade varit särbo livet.
Citera
2026-08-20, 14:47
Medlem
Fan va snål du är TS om du inte trollar.
Visst ta en 500 extra av dina sambo i månaden men låt ungen ta käk förfaaan.
Citera
2026-08-20, 14:47
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Är det charader i tråden? Nyskapat konto och något påminner mig om siffrorna 400. Jag vet att svenskar generellt är snåla men skärpning.
Citera
2026-08-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
450kr i månaden för el låter extremt mycket efterrsom han e där 2v i mänaden.

Du låter cp skadad? Inte ett normalt beteende iaf!

Fatta hur energislukande barnens datorer är när de lirar spel 24/7
Citera
2026-08-20, 14:49
Medlem
TS verkar ha råkat ut för en golddigger.

Mitt råd är att fly genast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in