2026-08-19, 23:10
Medlem
Straminskys avatar
Tänkvärd artikel av Frida Dunell:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/2pbOza/regeringens-ai-skracklag-skannar-ditt-ansikte

Storebror samhället kommer närmare och närmare för varje dag som går.

"Sedan den 1 juli får svensk polis använda AI för ansiktsigenkänning på offentliga platser."

Ingenting som man direkt har uppmärksammat i media... man kan ju tycka att det kan vara värt att ta upp på Sveriges radio, i tv, i tidningar, i debattprogram? Ja knappt ens på Flashback har det väl diskuterats...

"alla partier var faktiskt ganska överens om lagen. Vänsterpartiet och Miljöpartiet föreslog upprepad utvärdering och att lagen skulle tidsbegränsas till fem år. Men man var inte emot tekniken i sig.

Endast Centerpartiet sade nej till hela förslaget. De menade att lagen stod på ”kollisionskurs med såväl EU-rätten som vår egen grundlag”. "

Och dom politiska partierna, tydligen med Centern som undantag har inga problem med att vitt och brett införa detta... med andra ord tycks det kvitta vilket politiskt parti man röstar på, åtminstone när det gäller frågan om att slippa bli övervakad...

"En övervakad medborgare är aldrig en fri medborgare. När ett system för riktad massövervakning väl finns på plats är riskerna många. I USA har ett växande antal personer arresterats efter att ha felaktigt utpekats av AI."

Man märker hur samhället börjar förändras i grunden, det offentliga rummet består i stort sett av två saker numera:

Ett: Är reklamen, som man aldrig blir fri, överallt reklam som ska få oss att konsumera med och konsumera saker vi egentligen inte behöver, som gör oss fetare, olyckligare och fattigare.

Två: Är övervakningen, kameror, biljettkontroller, väktare, ordningsvakter...

"När Tidö tog över rodret för fyra år sedan fanns runt 900 stycken. Nu går Moderaterna till val på 10 000 övervakningskameror till 2029."

Det är så här Moderaterna vill bekämpa brottsligheten genom att begränsa friheten för det stora flertalet av oss som inte är brottslingar...

Lägg där till ökningen av drönare:

"Polisens användning av drönare (UAS) för kamerabevakning har ökat dramatiskt i Sverige, från omkring 550 timmar i luften år 2018 till nära 16 000 timmar år 2025. Antalet utbildade drönaroperatörer inom polisen har vuxit från ett fåtal till flera hundra "

Vilka länder är dom största användarna av kameraövervakning med ansiktsigenkänning?

- Kina

- Ryssland

- Förenade Arab Emiraten.

Vad har dessa tre länder gemensamt?

Kina, Ryssland och Förenade Arabemiraten klassificeras i stor utsträckning av statsvetare och internationella granskningsorgan som auktoritära regimer eller icke-demokratier.

Är dessa länder bra förebilder för Sverige?

Eller bör vi gå en annan väg?
Citera
2026-08-19, 23:25
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Tidö och Sd har gjort Sverige till en polisstat!
Citera
2026-08-19, 23:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hahaha
Jo jag såg en polisbil idag. De höll på att förbereda kontroll av hastighet på ett 30 område vi en skola.
Oj vad farligt.
Citera
2026-08-20, 00:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Inte riktigt en polisstat, inte ännu, men de har definitivt fört en politik som offrar frihet och integritet för någon typ av oklar "trygghet".
Citera
2026-08-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hahaha
Jo jag såg en polisbil idag. De höll på att förbereda kontroll av hastighet på ett 30 område vi en skola.
Oj vad farligt.
Sådant gjorde säkert polisen i Tyskland på 40-talet också. Det säger ingenting.
Citera
2026-08-20, 00:13
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte riktigt en polisstat, inte ännu, men de har definitivt fört en politik som offrar frihet och integritet för någon typ av oklar "trygghet".

Snart är vi där, om vi inte sätter stopp för Tidö och Sd!
Citera
2026-08-20, 00:17
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Snart är vi där, om vi inte sätter stopp för Tidö och Sd!

Det gör vi om mindre än en månad...
Citera
2026-08-20, 00:20
Medlem
Straminskys avatar
Vet inte om ni missade det, men i sak är alltså bara Centern mot detta.

När Socialdemokraterna m.fl ska tävla i att "bekämpa brottsligheten" då lär övervakningen vara en av grenarna även för dom
Citera
2026-08-20, 01:02
Medlem
Jag besökte en mindre stad med bekanta dagtid och eftermiddag och gick runt i stan och parkerna.

Herregud vad sverige har gått utför fast detta var en liten stad.

lite Poliskameror på hustak och hussidor och 1 polisbil som kollade en bil.

En annan polisbil som åkte in i parken dagtid och körde runt och sen pratade med nån .

Gick in i köpcentret och det kommer in 5 stk poliser i det lilla lilla köpcentret och kollar runt lite.

+2 väktare utöver det.

kör ut från parkeringen efter nån timme och man möter en polisbil.
Sen vet man inte hur många civilbilar de har.

Samma kväll efter middag osv hos kompisarna kör man hem midnatt och det kommer en bil och kör galet snabbt efter mig från en bensinmack när jag passerar och kör precis efter mig i 4minuter för att kolla regplåten å sticker sen när de såg att det inte är nån multikriminell men detta är fan ta mig så sjukt att man bor i en total polisstat och det är garanterat överbemanning hos polisen i många kommuner..

Och detta var alltså dagtid(förutom det sista) fram till kl 17 när mestadels svennebanan är ute och mörkrets makter brukar ligga hemma och vila.
Citera
2026-08-20, 10:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jaha, och de rödgröna river upp alla övervakningslagar i höst eller?

It's ok when we do it. Alltid.
Citera
2026-08-20, 11:52
Medlem
Citat:
Vem var det som släppte in getknullarna? Med rädsla för brott och våld kan du få nästan vem som helst att stödja en polisstat.
Citera
2026-08-20, 14:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jaha, och de rödgröna river upp alla övervakningslagar i höst eller?

It's ok when we do it. Alltid.

Det hoppas jag inte de göra men jag tycker övervakningssamhället börjar bli för mycket nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in