Citat:
Ursprungligen postat av
SerbienDemokraten
Strawman
Jag säger väldigt uppenbart något helt annat än det du bemöter.
Ok, jag gör ett omtag. Du har inte alls bara fel, du verkar ju t ex ha en sund inställning till rasbiologi. Ja, en expert inom något helt legitimt område som t ex fysik, kan givetvis vara helt ute och cykla om annat som t ex om vaccinationer. Såna exempel finns, men jag tror ändå att det är relativt ovanligt, eftersom att forskare inom olika områden ändå i högre grad än andra lär sig skilja agnarna från vetet, även om sånt de inte själva är experter på. Forskare är bra på källkritik, men ja, det finns genanta undantag.
Men sen har du en lite underlig idé om att vi ickeexperter (dvs oss allihop inom det allra allra mesta, utom möjligen ett eget expertområde) är hänvisade till att bara TRO på vad experter skriver. Men så är det ju inte alls. T ex är modern elektronik i datorer och mobiler osv resultat av bl a flera decennier av teoretisk och experimentell forskning inom avancerad fysik och teknologi, med rapporter som har publicerats i olika experttidskrifter och presenterats på internationella experykonferenser, som i praktiken till största del är omöjliga för en vanlig Svensson att själva kolla upp. MEN datorer och smartphones fungerar ju faktiskt, vilket du KAN konstatera själv varje dag, vilket ju iaf kan ge en hint om att dessa forskare och ingenjörer nog faktiskt har rätt bra koll!
De skriftliga hänvisningar du ifrågasätter är inte heller bara ord, typ "så här är det", utan har också detaljer om HUR de kommer fram till vad de kommer fram till. I vårt enormt komplexa samhälle kan vi förstås inte kolla upp allt själva, men med lite intresse kan vi iaf göra små stickprov. Läs det som finns på din nivå om något som intresserar dig, kolla upp om man kan göra studiebesök och gör det också, ställ frågor till de forskare du möter. T ex har alla Nobelpristagare öppna föreläsningar under och omkring Nobelveckan som man inte ens behöver anmäla sig till.
På tal om tvivelaktiga forskare kan jag förresten nämna Clauser som fick Nobelpris rätt nyligen, mycket välförtjänt för sitt arbete inom "entanglement" (i kvantfysik), men som nu har kommit ut som skeptiker mot mänskligt orsakade klimatförändringar. Han BORDE veta bättre, men vid en ålder på 80+ kanske han har börjat tappa det..