2026-08-19, 19:52
Medlem
Hej. Jag är en föredetta kokainmissbrukare och några månader efter efter jag slutade så började mina näsvingar, framförallt på högra sidan, att kollapsa vid inandning. Jag har en tunn septum men inte perforerad. Öron näsa hals-läkaren jag varit hos rekommenderade mig att inte operera näsan då han menade på att jag inte kommer gilla hur den ser ut. Men jag kan inte leva med dessa andningsproblem, de besvärar mig så pass att jag får väldigt mörka tankar.

Är det någon som har något råd om vilken klinik och kirurg i Sverige som jag borde vända mig till?

Tack på förhand.
Citera
2026-08-19, 20:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Akademikliniken.
Citera
2026-08-19, 20:57
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabster
Hej. Jag är en föredetta kokainmissbrukare och några månader efter efter jag slutade så började mina näsvingar, framförallt på högra sidan, att kollapsa vid inandning. Jag har en tunn septum men inte perforerad. Öron näsa hals-läkaren jag varit hos rekommenderade mig att inte operera näsan då han menade på att jag inte kommer gilla hur den ser ut. Men jag kan inte leva med dessa andningsproblem, de besvärar mig så pass att jag får väldigt mörka tankar.

Är det någon som har något råd om vilken klinik och kirurg i Sverige som jag borde vända mig till?

Tack på förhand.

Hur mycket kokain tog du och under hur lång tid? Känner folk som tagit 3-5 ggr i veckan i flera år som inte får detta problem?
Citera
2026-08-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur mycket kokain tog du och under hur lång tid? Känner folk som tagit 3-5 ggr i veckan i flera år som inte får detta problem?

I 5 år och då var det i snitt kanske en gång i veckan med några månaders uppehåll då och då. Men sista halvåret innan jag slutade så var det 3-4 dagar i veckan och det var då jag började vakna med konstigt brunt slem ur näsan och plötsligt kunde jag känna en större inbuktning i min septum. Det verkar som att när det väl börjat så går det väldigt snabbt.

Det verkar också vara väldigt ovanligt att få kollapsande näsvingar pga kokainmissbruk utan att ha en sadelnäsa. Öron näsa hals-läkaren kunde inte förklara varför de kollapsar inåt och mitt första besök hos honom efter jag hade slutat så hade jag inte det problemet.
Senast redigerad av Fabster 2026-08-19 kl. 22:05.
Citera
2026-08-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Akademikliniken.

Tack för svar.
Citera
2026-08-19, 22:22
Medlem
På vilket sätt menade läkaren att du inte skulle bli nöjd med hur det skulle se ut efter operation?
Är det inte viktigare att du får en bra andning än att näsan ska se ut på ett specifikt sätt?
Citera
2026-08-20, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
På vilket sätt menade läkaren att du inte skulle bli nöjd med hur det skulle se ut efter operation?
Är det inte viktigare att du får en bra andning än att näsan ska se ut på ett specifikt sätt?

Han sa aldrig det. Han sa bara att det finns operationer man kan göra men han rekommenderade att inte göra det pga hur näsan skulle se ut och att det inte är något de gör där(regionalt sjukhus), han ville istället skriva remiss till min vårdcentral för att få prata med psykolog om mitt mående.
Poängterade ändå för honom att jag mentalt mår bra och att det är bara mina andningsproblem som oroar mig.
Citera
2026-08-20, 08:48
Medlem
Citat:
Han sa aldrig det. Han sa bara att det finns operationer man kan göra men han rekommenderade att inte göra det pga hur näsan skulle se ut och att det inte är något de gör där(regionalt sjukhus), han ville istället skriva remiss till min vårdcentral för att få prata med psykolog om mitt mående.
Poängterade ändå för honom att jag mentalt mår bra och att det är bara mina andningsproblem som oroar mig.

Det låter märkligt och fel att en läkare inte rekommenderar dig hjälp ifall du har problem med andningen. Och det låter väldigt oseriöst att läkaren kopplar det till utseendet av näsan.
Har du pratat med fler läkare?
Är du man eller kvinna?
Citera
2026-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
Det låter märkligt och fel att en läkare inte rekommenderar dig hjälp ifall du har problem med andningen. Och det låter väldigt oseriöst att läkaren kopplar det till utseendet av näsan.
Har du pratat med fler läkare?
Är du man eller kvinna?

Jag tycker också det. Men han tyckte inte att näsväggarna kollapsade tillräckligt mycket och menade på att det är så för alla när de anstränger sig, vilket så klart stämmer till en viss del men jag kan inte andas alls med ena näsborren om jag inte gör det väldigt långsamt.
Nej jag har inte pratat med fler läkare, jag kanske borde kontakta öron näsa hals och be om ett andra utlåtande.

Jag är en man, 40 år.
Citera
2026-08-20, 12:14
Medlem
Citat:
Jag tycker också det. Men han tyckte inte att näsväggarna kollapsade tillräckligt mycket och menade på att det är så för alla när de anstränger sig, vilket så klart stämmer till en viss del men jag kan inte andas alls med ena näsborren om jag inte gör det väldigt långsamt.
Nej jag har inte pratat med fler läkare, jag kanske borde kontakta öron näsa hals och be om ett andra utlåtande.

Jag är en man, 40 år.

Har läkaren gjort alla funktionstester?
Google ger tips på cottle-test, palpation, endoskopi.
Jag tycker du ska be om ett andra utlåtande och av en ny läkare.
Det är inte bra för hälsan ifall du börjar med munandning för att kompensera. Du ska kunna syresätta din kropp och luften ska filtreras genom näsan. Du riskerar muntorrhet vilket är skadligt för tänderna i längden och det kan ge dålig andedräkt.

Hur är det med sömnen?
Kan du andas genom näsan och utan att vakna av snarkningar?
Kan du röra dig och använda kroppen fysiskt på vardaglig basis utan att få andnöd eller ”göra dig till”?
Utan att medvetet vidga eller dra i näsborren för att kunna syresätta?
Viktigt att du inte kompenserar med munandning. Läs på om varför.
Citera
2026-08-20, 14:45
Medlem
Följ rådet du har fått om Akademikliniken
Citera
2026-08-22, 09:16
Medlem
Citat:
Har läkaren gjort alla funktionstester?
Google ger tips på cottle-test, palpation, endoskopi.
Jag tycker du ska be om ett andra utlåtande och av en ny läkare.
Det är inte bra för hälsan ifall du börjar med munandning för att kompensera. Du ska kunna syresätta din kropp och luften ska filtreras genom näsan. Du riskerar muntorrhet vilket är skadligt för tänderna i längden och det kan ge dålig andedräkt.

Hur är det med sömnen?
Kan du andas genom näsan och utan att vakna av snarkningar?
Kan du röra dig och använda kroppen fysiskt på vardaglig basis utan att få andnöd eller ”göra dig till”?
Utan att medvetet vidga eller dra i näsborren för att kunna syresätta?
Viktigt att du inte kompenserar med munandning. Läs på om varför.

Han kollade runt med kamera och sånt men det var inte mycket mer än så. Så vitt jag vet är inte sömnen påverkad för när jag ligger ner så hjälper gravitationen till.

Tack för din feedback. Jag ska kontakta öron näsa hals på måndag och be om att få träffa en annan läkare för ett andra utlåtande. Dock så tvivlar jag på att de kan eller vill hjälpa med en funktionell operation då detta är självförvållat, även om det inte började under aktivt missbruk så beror det antagligen på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in