Citat:
Ursprungligen postat av
Motacilla
Sitter i en hemsk situation på jobbet, ny chef som verkar ha beslutat sig att få bort mig genom mikromanagement kryddat med personliga påhopp inför hela arbetsgruppen, i enskilt samtal fått höra att jag är helt inkompetent och inte fyller någon funktion mm. Nu plockas arbetsuppgift efter arbetsuppgift bort (jag är senior i min roll och ses av alla andra på arbetsplatsen och hos samarbetspartners som högst kompetent och lätt att samarbeta med) och ersätts med mindre kvalificerade arbetsuppgifter inom ett för mig okänt kunskapsområde.
Har facket med mig såtillvida att jag anade oråd rätt tidigt beroende på hur jag blev bemött jämfört med de andra så ombudet har med egna ögon och öron upplevt hur märkligt och orättvist chefen beter sig. Ombudet har också bekräftat att jag inte kan vara kvar på arbetsplatsen pga chefens korståg mot mig. Efter de senaste händelserna börjar jag fundera på om det som jag utsätts för är klandervärt. Googlade lite och hittade då "bastubadarprincipen", har någon hänvisat till den i tvist med AG och har det lett till något resultat?
Jag har lite funderingar och frågor: Först och främst kan jag börja med att jag utan tvekan köper din berättelse om facket. Fack idag är väldigt flata och har tyvärr blivit det efter borgarnas korståg emot dem, ju mer tandlösa fackförbund är, ju lättare kan arbetsgivare agera som de vill.
Men kommer punktera upp lite funderingar och frågor:
1. Du säger att din chef för ett personligt korståg emot dig. Men finns det en risk att du gjort något för att få hans ilska emot dig? Vet att denna fråga kan provocera, men måste ju ställa den för att vara grundlig.
2. Du skriver:
" (jag är senior i min roll och ses av alla andra på arbetsplatsen och hos samarbetspartners som högst kompetent och lätt att samarbeta med." Varför byter du inte bara jobb i så fall? Då bör du ha ett brett kontaktnät som kan tänka sig anställa dig och även ta ditt parti emot chefen på ditt nuvarande arbete.
3. Du talar om bastubadsprincipen. Det är ett prejudikat för en person som blivit omplacerad på grund av att chefen hade en personlig konflikt med sin anställde, detta eftersom den anställde hade badat bastu på arbetstid. Problemet är att även om detta stämmer i ditt fall, så kommer din chef med 99% sannolikhet inte erkänna det inför fackliga ombud, domstolar mm.
En till fundering som jag fick efter jag listade upp dessa frågor är att om du ses som så kompetent bland dina kollegor, kan inte du få andra anställda med dig emot chefen? Du verkar ju ändå vilja vara kvar på arbetsplatsen och slåss för din rätt, så varför inte försöka gadda ihop dig med andra och få bort chefen?
Personligen hade jag valt att sluta i ditt läge. Men du verkar väldigt mån om att slåss för din rätt.
Inget fel i det, men det komplicerar ju saker.