2026-08-19, 18:57
Medlem
Sitter i en hemsk situation på jobbet, ny chef som verkar ha beslutat sig att få bort mig genom mikromanagement kryddat med personliga påhopp inför hela arbetsgruppen, i enskilt samtal fått höra att jag är helt inkompetent och inte fyller någon funktion mm. Nu plockas arbetsuppgift efter arbetsuppgift bort (jag är senior i min roll och ses av alla andra på arbetsplatsen och hos samarbetspartners som högst kompetent och lätt att samarbeta med) och ersätts med mindre kvalificerade arbetsuppgifter inom ett för mig okänt kunskapsområde.

Har facket med mig såtillvida att jag anade oråd rätt tidigt beroende på hur jag blev bemött jämfört med de andra så ombudet har med egna ögon och öron upplevt hur märkligt och orättvist chefen beter sig. Ombudet har också bekräftat att jag inte kan vara kvar på arbetsplatsen pga chefens korståg mot mig. Efter de senaste händelserna börjar jag fundera på om det som jag utsätts för är klandervärt. Googlade lite och hittade då "bastubadarprincipen", har någon hänvisat till den i tvist med AG och har det lett till något resultat?
Citera
2026-08-19, 19:24
Medlem
Vad går den ut på då?
Citera
2026-08-19, 19:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Är det inte bara bättre att byta jobb istället för att bråka och slösa både tid och ork? Vill du verkligen jobba kvar med en sådan chef?
Citera
2026-08-19, 20:15
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Varför byter du inte? Finns det inga lediga jobb i ditt skrå?
Citera
2026-08-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Är det inte bara bättre att byta jobb istället för att bråka och slösa både tid och ork? Vill du verkligen jobba kvar med en sådan chef?
Ibland vill man inte låta mongon vinna och förstöra något bra man har. Men skulle tro folk ofta (vilket är tråkigt på flera vis) bara tar dålig behandling och otillåtet ageeande och flyttar på sig själva vilketju belönar det negativa beteendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla
Googlade lite och hittade då "bastubadarprincipen", har någon hänvisat till den i tvist med AG och har det lett till något resultat?

Nja principen verkar ju beröra omplacering som använts som disciplinär ätgärd (vilket ju inte är ok). Om det är klandervärt? Ja det kan det initialt låta som, kränkande (sär)behandling är termen du letar efter tror jag själv i första hand då du inte verkar gjort något fel som skulle varit föremål för disciplinär åtgärd. Då är ju utskällning inför folk och dålig behandling det man tittar på samt särbehandling där du får andra mindre kvalificerade arbetsuppgidter som egentligen inte är ditt område.

Här tänker jag också hur din daktiska arbetsbeskrivning ser ut relativt de nya uppgifterna. Är de något slm faller under den? Har ni HR folk du kan lyfta den kränkande behandlingen hos? Var noga med specifika kncidenter och hur de gått till.

Dokumentera allt! Rent spontant vill jag också påminna att inspelning av ett samtal du deltar i utan motpartens vetskap är lagligt i vårt avlånga land.
Citera
2026-08-19, 20:51
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Ibland vill man inte låta mongon vinna och förstöra något bra man har. Men skulle tro folk ofta (vilket är tråkigt på flera vis) bara tar dålig behandling och otillåtet ageeande och flyttar på sig själva vilketju belönar det negativa beteendet.

Jag har hört exakt samma historia många gånger. Att börja bråka kommer bli en enorm psykisk påfrestning. Och vem vill jobba för en chef som beter sig så här? Vad finns det att vinna egentligen?

Det är viktigt att välja sina strider. TS är första mobboffret och det kommer bli fler. Mongolider startar bråk och konflikt med allihopa till slut. Vad är det för mening att jobba kvar där?
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-19 kl. 20:54.
Citera
2026-08-20, 07:56
Medlem
Citat:
Ombudet har också bekräftat att jag inte kan vara kvar på arbetsplatsen pga chefens korståg mot mig. Efter de senaste händelserna börjar jag fundera på om det som jag utsätts för är klandervärt. Googlade lite och hittade då "bastubadarprincipen", har någon hänvisat till den i tvist med AG och har det lett till något resultat?

Med tanke på hur situationen på jobbet verkar vara hade jag inte kämpat för att få stanna kvar omplacerad eller ej. Försök få till ett relativt generöst utköpsvederlag istället, minst nio månadslöner utan motprestation, sök därefter annat. Brukar gå efter förhandlingar med facket om chefer verkligen inte vill ha kvar dig men saknar egentliga skäl.
Citera
2026-08-20, 08:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Varför byter du inte? Finns det inga lediga jobb i ditt skrå?

Det är ju det chefen vill.
Citera
2026-08-20, 09:33
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Sitter i en hemsk situation på jobbet, ny chef som verkar ha beslutat sig att få bort mig genom mikromanagement kryddat med personliga påhopp inför hela arbetsgruppen, i enskilt samtal fått höra att jag är helt inkompetent och inte fyller någon funktion mm. Nu plockas arbetsuppgift efter arbetsuppgift bort (jag är senior i min roll och ses av alla andra på arbetsplatsen och hos samarbetspartners som högst kompetent och lätt att samarbeta med) och ersätts med mindre kvalificerade arbetsuppgifter inom ett för mig okänt kunskapsområde.

Har facket med mig såtillvida att jag anade oråd rätt tidigt beroende på hur jag blev bemött jämfört med de andra så ombudet har med egna ögon och öron upplevt hur märkligt och orättvist chefen beter sig. Ombudet har också bekräftat att jag inte kan vara kvar på arbetsplatsen pga chefens korståg mot mig. Efter de senaste händelserna börjar jag fundera på om det som jag utsätts för är klandervärt. Googlade lite och hittade då "bastubadarprincipen", har någon hänvisat till den i tvist med AG och har det lett till något resultat?

Det här en klassiker. Om man inte längre är önskvärd så håller cheferna på att motarbetar en och ger en meningslösa arbetsuppgifter. Syftet är att personen ska säga upp sig istället för att bli uppsagd och få ett avskedsunderlag. Det mycket svårt att kämpa emot detta utan omplacering kan vara en lösning men säga upp sig är en annan. Du får tänka på att det mest värdefulla du har är inte pengarna du tjänar utan din egen tid. Varför ska du slösa tid på ett ställe som hatar dig?

Det behöver inte ens vara att du gjort något fel eller det är något fel på dig. Det kan vara så enkelt att chefen har lovat bort en anställning till en annan han känner och måste göra en plats ledig. Det är så det riktiga Sverige fungerar, dvs korruption. När sådant sker är ofta företaget även kört.
Citera
2026-08-20, 17:41
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju det chefen vill.

Ja då är det väl lika bra att byta.
Citera
2026-08-24, 13:00
Medlem
Citat:
Jag har hört exakt samma historia många gånger. Att börja bråka kommer bli en enorm psykisk påfrestning. Och vem vill jobba för en chef som beter sig så här? Vad finns det att vinna egentligen?

Det är viktigt att välja sina strider. TS är första mobboffret och det kommer bli fler. Mongolider startar bråk och konflikt med allihopa till slut. Vad är det för mening att jobba kvar där?

Jag säger inte att det inte blir drygt och jobbigt, det kan absolut vara rätt för en person att känna att det inte är värt besväret och söka sig vidare. Likaså premierar ju det ett negativt och möjligen rentav otillåtet beteende ifrån chefen, vilket ju bara ökar risken för att det fortsätter samtidigt som man kan trivas med arbetsplatsen i övrigt och vill vara kvar av den anledningen.

Lika lite som jag själv inte kan ställa mig och dampa på chef eller kollegor om hur jävla inkompetenta och värdelösa de är och säga att de duger knappt som utfyllnad på kontoret så kan inte en chef heller göra det, något jävla beteende borde man kunna förvänta sig ifrån chefer.

Men ja, det är säkert en kämpig grej att ta tag i, särskilt om företaget i stort direkt backar upp chefen (vilket inte gör det per automatik rätt) och jag kan förstå om en person säger att den orkar inte med processen och lägger ned, vilket så klart är sorgligt när en process i sig avskräcker en ifrån att hävda sin rätt (sådan en del skulle kalla systemfel). Men det har ju funnits chefer inom div. olika verksamheter som fått flytta på sig för div. oegenheter vilket inkluderar hur man behandlar sin personal man ansvarar för.
Citera
2026-08-24, 21:37
Medlem
killawifes avatar
Jag hade en situation där man förstörde min arbetsplats med inkompetens och när jag protesterade så kom de efter mig. De kunde dock inte göra sig av med mig men arbetsplatsen blev ju rätt infekterad av det hela. Pga chefernas inkompetens och denna infektion så slutade ALLA. Verkligen alla på arbetsplatsen. Chefen som var orsaken till problemen blev omplacerad och hennes chef fick sparken. Man förlorade även många miljoner då inget såldes. Jag hade då redan lämnat men fick höra allt av en f.d arbetskamrat. Så i princip så vann jag ju här.
Men egentligen tycker jag bara att det hela är väldigt sorgligt. En butik där allt var bra och som var väldigt omtyckt av alla kunder blev en arbetsplats där ingen längre ville vara. Idag är det en kopia av alla andra butiker inom samma koncern. Det finns inget av den gamla känslan kvar.

Hade jag haft en möjlighet att göra om detta så hade jag nog hellre lämnat fredligt redan när de första problemen visade sig. Då kanske allt detta hade kunnat undvikas. Man vinner liksom inget på dessa småsiktiga fajter i långa loppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in