2026-08-21, 04:45
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Mitt intryck är att många par skaffar egna sovrum när förhållandet (över?)mognat.
Det var väl också det vanliga förr i tiden.
Angående konstnärer och författare så har dom väl ofta mycket oregelbundna arbetstider.
Det kan bli jobbigt för partnern med någon som väcker en ideligen, för att den fått inspiration, blivit pissnödig, släpper sig osv.
Citera
2026-08-21, 10:59
Medlem
Ankdammsmans avatar
Allt var mindre och trängre förr i tiden, ända fram till 50/60-talet i många fall. De sista årtiondena har allt istället blivit king sized vilket förvrängt perspektivet.

Långt fram i historien var människor religiösa och levde trångt. Vi har snart rört oss så långt från det att vi lika gärna kan försöka förstå marsmänniskor.
Citera
2026-08-21, 11:12
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jewelfinger
Att de skulle haft dubbelsängar tidigare ska givetvis inte uteslutas men framstår heller inte som särskilt sannolikt. Runt förra sekelskiftet var det vanliga ännu att även äkta makar sov i separata sängar, och i välbeställda hem var det heller inte alldeles ovanligt att makarna till och med hade skilda sovrum. Dubbelsängen som norm för äkta par är historiskt sett ett förhållandevis sent fenomen.

Annars finner jag kring ämnet i stort personligen inte en 80- eller 90-säng som en särdeles smal säng för en person. Trång för två givetvis (även om jag av egen erfarenhet vet att det i alla fall i en 90:a går om man vill, om än kanske inte varje natt), men fullt tillräcklig för en.

Jag kan intyga att Albert "Söndagsnissse" Engströms fruga hade en egen 80-säng i ett intilliggande rum i huset i Roslagen. De hade separata sovrum, som ett snarkande par.
Citera
2026-08-21, 11:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag kan intyga att Albert "Söndagsnissse" Engströms fruga hade en egen 80-säng i ett intilliggande rum i huset i Roslagen. De hade separata sovrum, som ett snarkande par.

Sigrid Engström var dessutom en frodig kvinna (om detta något anakronistiska uttryck tillåts) och kan ha snarkat i paritet med det, så om Albert var så kolerisk som han vill utmåla sig så tror jag snarkning kan vara ett fullgott skäl.

Carl Larsson är ett intressant exempel. Hans målningar från Sundborn handlar ju om familjeidyll så man hade kunnat förvänta sig en dubbelsäng för honom och Karin, men hans måleri var nog snarare ett symptom på hans ängslighet och nerviga känsloliv och Karin kan nog ha tyckt att det var ganska skönt att slippa ha honom vridande sig i dubbelsängen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in