2026-08-19, 15:16
Medlem
andan0s avatar
Jag har precis, för tre veckor sedan adopterad en ettårig katthona från ett katthem som tidigare varit hemlös. Det jag har märkt under de tre veckorna är att hon sover ovanligt djupt för en katt, hon vaknar inte av oljud och blir väldigt förskräckt när man går fram och väcker henne; och att hon ofta rycker till/skakar i sömnen.

Idag låg hon och sov bredvid mig medans jag satt i soffan, och plötsligt börjar hon skaka igen. Hon andas även mycket konstigt, hon skrynklar ihop nosen och hennes andning låter som om hon snarkar. När jag ser och hör detta så försöker jag väcka henne genom att lyfta upp hennes huvud, men huvudet faller slappt tillbaka, som om hon vore avsvimmad eller tillochmed död.

Hon är dock inte död, utan jag konstaterar hennes andning och försöker återigen väcka henne, vilket denna gång lyckas. Efter hon vaknat är hon helt som vanligt igen.

Efter detta så ringer jag min kära mor som haft många katter genom åren, som säger att det låter som epilepsi. Vad gör man åt en katt med epilepsi? Är det dödligt, eller måste man tillochmed avliva henne? Jag är beredd att betala räkningar hos veterinären, bara hon får leva några år till.
Citera
2026-08-19, 15:27
Medlem
VoktorDodkas avatar
Min ena katts tassar rycker, dvs springer i drömmer, när han sover som djupast, han kan även fnysa lite och ha sig.
Citera
2026-08-19, 16:08
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Min ena katts tassar rycker, dvs springer i drömmer, när han sover som djupast, han kan även fnysa lite och ha sig.
Hoppas att det bara är naturligt och inte några medicinska problem
Citera
2026-08-19, 16:11
Medlem
zombie-nations avatar
Det kallas REM-sömn. Det är normalt.
Citera
2026-08-19, 16:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Hon sover bara och drömmer, tror inte det är epilepsi för då hade hon börjat tugga fradga, dregla, skaka, få kramper och bli förvirrad! En god vän till mig hade en katt som fick epilepsi av stress med dessa symtom! Du har en länk här där du kan läsa om epilepsi! https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/epilepsi/
Citera
2026-08-19, 16:32
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kallas REM-sömn. Det är normalt.
Okej, detta är min tredje katt i livet så har aldrig stött på detta förut.

Hoppas!
Citera
2026-08-19, 16:33
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hon sover bara och drömmer, tror inte det är epilepsi för då hade hon börjat tugga fradga, dregla, skaka, få kramper och bli förvirrad! En god vän till mig hade en katt som fick epilepsi av stress med dessa symtom! Du har en länk här där du kan läsa om epilepsi! https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/epilepsi/
Tack, har ringt veterinär och känner mig aningen avslappnad igen. Har dock bokat tid på fredag.
Citera
2026-08-19, 16:44
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Tack, har ringt veterinär och känner mig aningen avslappnad igen. Har dock bokat tid på fredag.

Vad bra att du kollar upp den hos veterinären, det är ju alltid bra att veta sånt! Går dina katter bra ihop nu?
Citera
2026-08-19, 18:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Okej, detta är min tredje katt i livet så har aldrig stött på detta förut.

Hoppas!

Olika katter och hundar har olika rörelser och ljud vid drömsömn, på vissa märker man det knappt, vissa är väldigt extrema. De som är mer extrema springer med tassarna, det rycker i tassar och morrhår och kanske i öronen, de kan gny, fräsa och morra i sömnen. Ibland kan också ögonen vara lite öppna och man ser ögonen rulla runt. Inget av detta är en sjukdom. Har också haft en oväckbar katt och vet hur läskigt det är, men det är ingen sjukdom. Om du blir rädd och väcker katten kommer den få störd sömn och då kan REM-beteendena faktiskt öka. Så väck inte katten i onödan.

Kattepilepsi är relativt ovanligt och toniska anfall är vanligast, då blir hela katten stel, okontaktbar och andas inte eller andas ytligt. Detta har inget med sömn att göra.

Så det som händer med din katt är att den har en lite sämre förlamning än andra katter, eftersom kroppen på både katter och människor ska vara förlamade medan vi drömmer. Hos de flesta katter kan man se morrhår rycka vid sömn, men det kan bli mer rörelser än så som hos din katt. Det vanligaste är dock att själva torso på katten ändå är avslappnad/förlamad, och det som kan rycka är ben, tassar och huvud.
Citera
2026-08-19, 18:29
Medlem
Citat:

Har också haft en hankatt som hade epilepsi, kunde ske när som med typ ett halvår mellan. Låg och skakade precis som om den fick ström i sig, ögonen snurrade och fragda ur munnen. Varade typ en minut sen var han som vanligt igen.
Citera
2026-08-19, 18:58
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Har också haft en hankatt som hade epilepsi, kunde ske när som med typ ett halvår mellan. Låg och skakade precis som om den fick ström i sig, ögonen snurrade och fragda ur munnen. Varade typ en minut sen var han som vanligt igen.

Jo så kan det vara, den här katten fick det när ägaren skulle till veterinären och få kattens klor klippta, den blev så stressad av buren som den skulle in i och fick ett epileptiskt anfall det slutade med att jag klippte kattens klor!
Citera
2026-08-19, 19:17
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Vad bra att du kollar upp den hos veterinären, det är ju alltid bra att veta sånt! Går dina katter bra ihop nu?
Tyvärr inte, de har fått träffats i samma rum en kort stund men de båda verkade rädda för varandra.

Det går dock framåt, fräsandet minskar för var dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in