2026-08-20, 12:56
Medlem
Sababas avatar
Det är uppenbart att EU/NATO behöver ett eget Starlink. Ryssland har fattat behovet och trycker ut ”Rassvet” i en imponerande takt.

I dagsläget är det bara USA som kan skicka iväg drönare som inte kan bli utstörda.

De drönarna vi köper nu kommer bli värdelösa inom kort. Tekniken att störa ut drönarna utvecklas rekordsnabbt. Bara trådstyrda är än så länge ”säkra”, men de har en begränsad räckvidd.

Ryssland har som bekant även utvecklat billiga analoga glidarbomber. Kriget i Ukraina har verkligen fört krigsföringen bort från kalla krigets doktriner.
Citera
2026-08-20, 13:13
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Är det Lego som äger Nordic Wing? Varför köper Sverige inte drönare av Ukraina? De vet vad som funkar i krig.

Varför köper Ukraina drönare av Nordic Wing sedan 2022?

Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Nordic Wing har endast 40 anställda. Hur ska de orka bygga så många drönare? Ni danskar har lurad oss ännu en gång.

Hur många anställda behöver de för att montera hur många drönare? Jag vet inte, men FMV anser uppenbarligen att företaget och dess kedja av leverantörer är kapabla att leverera det FMV har beställt. Kanske skalar de upp produktionen i takt med att orderstocken växer, du vet, som alla andra?
Citera
2026-08-20, 13:17
Medlem
Giant Squids avatar
Det hänger väl på vem som sitter bakom konsolen. Vad jag har förstått är svenskarna urusla på att ratta drönare.
Kanske AI kan fixa den bristande länken?.
Citera
2026-08-20, 13:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ingen kan eller kommer att tvinga Sverige att köpa drönare där de inte vill köpa drönare.

Sverige kan välja drönare från alla hyllor i alla företag i alla länder till alla priser.

Sverige gör ett val, precis som alla andra länder gör i samma situation.

Om Nordic Wing vill fortsätta som företag kommer de att se till att göra kunderna nöjda.

Vi måste ha dem nu. Vi har ju trupp i Finland och Estland och de förbanden måste ha sådan kapacitet.

Jag förstår inte riktigt resonemanget med att drönare så fort blir obsoleta, för man kan ju uppgradera mjukvaror, sensorer och kommunikation.

Fast det är klart, batterierna är ju inte åldringsbeständiga om man inte har dem i frysboxar.
Citera
2026-08-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Det är uppenbart att EU/NATO behöver ett eget Starlink. Ryssland har fattat behovet och trycker ut ”Rassvet” i en imponerande takt.

I dagsläget är det bara USA som kan skicka iväg drönare som inte kan bli utstörda.

De drönarna vi köper nu kommer bli värdelösa inom kort. Tekniken att störa ut drönarna utvecklas rekordsnabbt. Bara trådstyrda är än så länge ”säkra”, men de har en begränsad räckvidd.

Ryssland har som bekant även utvecklat billiga analoga glidarbomber. Kriget i Ukraina har verkligen fört krigsföringen bort från kalla krigets doktriner.

Citat:

Nej

Autonoma AI-drönare utan trådlös styrning:

Drönare med inbyggd AI kan känna igen och specificera mål självständigt utan kontakt med en operatör. Bildigenkänning: Drönaren styr mot målet med hjälp av en kamera och ett datorchip som känner igen till exempel ett fordon eller en byggnad.
Motståndskraft: Eftersom inga radiosignaler skickas under själva attacken kan elektronisk krigföring inte avbryta anslutningen.

Andra tekniker mot störningar Tröghetsnavigering (INS): Drönare använder interna gyroskop och accelerometrar för att hitta vägen om GPS:en störs.

Frekvenshoppning: Drönaren och fjärrkontrollen byter snabbt radiokanaler i ett fast mönster, vilket gör det svårt för motståndaren att träffa rätt frekvens med en störsändare.
Citera
2026-08-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi måste ha dem nu. Vi har ju trupp i Finland och Estland och de förbanden måste ha sådan kapacitet.

Jag förstår inte riktigt resonemanget med att drönare så fort blir obsoleta, för man kan ju uppgradera mjukvaror, sensorer och kommunikation.

Fast det är klart, batterierna är ju inte åldringsbeständiga om man inte har dem i frysboxar.

Aha varför berättar du det här för mig?
Citera
2026-08-20, 14:21
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, hurra för framtidens krig. Då kan man äntligen dö en ärofylld död på slagfältet!
Framtidens (nutidens) drönarkrig är tamigfan mer perversa än första världskrigets skyttegravskrig.

Fasansfullt. Jag ångrar mig att jag tittade på videon. Men tack för att du delade. Det är mycket viktigt att förstå vad det är vi egentligen diskuterar.
Citera
2026-08-20, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Fasansfullt. Jag ångrar mig att jag tittade på videon. Men tack för att du delade. Det är mycket viktigt att förstå vad det är vi egentligen diskuterar.
Ja det är fruktansvärt. Och på andra sidan sitter en finnig tonåring och styr spakarna som om det vore ett TV-spel.
Citera
2026-08-20, 14:35
Medlem
[quote=Eerieye|95725783]

Citat: Vi måste ha dem nu. Vi har ju trupp i Finland och Estland och de förbanden måste ha sådan kapacitet.

Nej, Sverige har 550 soldater stationerade i Lettland.
Citera
2026-08-20, 14:43
Avstängd
Monerokungens avatar
Hade gärna köpt eller byggt om några egna för privat bruk
Citera
2026-08-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Det folk tenderar att glömma när det gäller drönare är att I Ukrainas fall så bekostas, utvecklas och tillverkas drönarna i väldigt stor utsträckning av och i EU, och givetvis kan det styras om till att producera åt EU-länder om behov uppstår.
Med komponenter från Kina. Där har vi en rejäl sårbarhet.
Citera
2026-08-20, 15:12
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrich-zachariaz
Nä det gjorde de inte.

Jo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto