2026-08-19, 13:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Hur tänker ni när ni lägger till ett företag till er aktieportfölj?

Brukar ni som jag vilja fortsätta köpa av det företaget för att nå upp till en viss summa eller procent innan ni återvänder till att köpa andra företag igen?

Eller köper ni bara lite på måfå och köper något annat bolag nästa månad?

Jag vill helst "jobba in" det nya företaget så det åtminstone har någon påverkan på portföljen och kan bli mer intressant att följa, sedan kanske jag köper något av de gamla bolagen samtidigt men jag har gärna fokus på det " nya" bolaget ett tag framåt.
Citera
2026-08-19, 13:22
Avslutad
kör tre olika metoder
Långsiktikgt
Swingtrading
"daytrading"

Långskikt så är det investor/saab etc som jag har stortsett livet ut och bara har för att plocka ut utdelningar.
Citera
2026-08-19, 13:39
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
kör tre olika metoder
Långsiktikgt
Swingtrading
"daytrading"

Långskikt så är det investor/saab etc som jag har stortsett livet ut och bara har för att plocka ut utdelningar.

Jaha? Var ju inte direkt det jag diskuterade men tack ändå för ditt svar
Citera
2026-08-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Brukar ni som jag vilja fortsätta köpa av det företaget för att nå upp till en viss summa eller procent innan ni återvänder till att köpa andra företag igen?

Jag vill helst "jobba in" det nya företaget så det åtminstone har någon påverkan på portföljen och kan bli mer intressant att följa, sedan kanske jag köper något av de gamla bolagen samtidigt men jag har gärna fokus på det " nya" bolaget ett tag framåt.
Om det är småbolag med lite likvid, så är tålamod a å o, köper först en mindre bevakningspost. Sen använder enkel TA (mest trend) för hitta bra entry nivå, när den nivå nås fyller lite.

Alla bolag i portföljen följes dagligen, tex om något case dra utan anledning utanför trendkanalen skala av lite. Men beeor såklart på case om det är ett swingcase på kort sikt får de mer följ, är det långsiktigt på år sikt får de mindre uppmärksamhet.

Men ja har också tendens på att köpa in rätt hårt direkt
Citera
2026-08-21, 13:13
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag gör i regel en investering. Bara ett köp alltså. Det gäller företagsaktier.

Hur stor andel vågar jag offra osv.

Annat när jag trejdar olja, guld eller cert.
Citera
2026-08-21, 15:21
Medlem
dirtysouths avatar
Följer det tills det verkar ha någon form av low sett till årets utveckling, beroende på kurvan köper jag 30-50% av vad som är en full position för mig, bottnar det sen ytterliggare kommande dagar så köper jag för resten. Skulle det sen gå ner även mer så dubblar jag positionen med avsikt att avyttra sista köpet så fort den återhämtat sig

Det senaste jag tog in var qualcomm som jag redan 6-siffrigt plus på och hoppas få läge att kunna dubbla min position inom kort

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in