2026-08-19, 11:20
Medlem
Roidberts avatar
Hej,

Nu är det dags att deffa igen efter att ha bulkat i nästan ett decennium (tror att min senaste deff var 2017 eller 2018). Den enkla anledningen till denna planerade viktnedgång är att jag vill må bättre fysiskt. De senaste veckorna har jag börjat känna att jag inte får den syresättning jag behöver. Detta beror förmodligen på att jag snarkar mer än förut, och detta beror i sin tur troligtvis på viktuppgången jag har haft under det senaste halvåret. Förutom det upplever jag att jag inte ens njuter av alla godsaker jag proppar i mig, så tanken är också att kunna uppskatta mat och dryck mer.

Ålder: 37 år
Maxlängd: 187cm
Starvikt: 113.9kg
Fettprocent: För hög

Mål
Mina mål är:

* Gå ner minst 10kg
* Bättre syresättning
* Bättre blodcirkulation
* Bättre sexlust
* Förlora så litet styrka som möjligt

Tanken är också att detta skall ta max två månader. Är inte intresserad av att göra detta till ett evighetsprojekt.

Träning
Kommer inte att sätta någon vidare hög ribba eftersom jag inte pallar med mycket träning rent mentalt i dagsläget, men planen är minst 3 pass pensionärsträning på gymmet per vecka. Kommer enbart att träna det jag tycker är roligt - d.v.s. överkropp och rygg. Funderar också på att börja träna innebandy eller fotboll på låg nivå för att få in lite konditionsträning.

Kosthållning
Jag kommer att hålla mig till ~2000kcal per dag och minst 100g protein per dag, och fortsätta äta och dricka sådant som jag tycker om. Men kommer att skära ner rejält på läsk, glass och choklad. Chips kommer jag inte att äta alls under viktnedgången. Mjölk kommer jag att begränsa kraftigt. Kommer att dricka minst 33cl vanlig läsk med socker till maten varje dag, men max 66cl. Under större delen av året har min läskkonsumtion legat kring 99-132cl per dag. För proteinintaget kommer jag att förlita mig på köttfärs, kyckling och lax (200-300g per dag) och lättkvarg (450g+) för att få i mig resten av proteinet till en låg kostnad i kronor och kcal. Till en början kommer jag att få i mig ca 125g ris per dag, men kommer kanske att sänka detta till 80-100g per dag.

Hjälpmedel/medicin
Eftersom jag inte har någon reproduktiv press i dagsläget och endast går ner i vikt för att må bättre, så kommer jag förmodligen inte att använda mediciner eller andra hjälpmedel den här gången. Funderade lite på Ozempic, men läste att illamående är en vanlig biverkning, och en stor anledning till att jag faktiskt vill gå ner i vikt är för att jag inte skall gå runt och må illa till att börja med och kunna njuta mer av den mat jag äter. Skulle eventuellt kunna tänka mig en låg dos DNP senare under hösten när vädret blir kallare i så fall.

Tråden och uppdateringar
Kommer förmodligen mest att uppdatera tråden med min vikt. Blir redan utsatt för en hel del fat shaming av min äldsta dotter, så vet inte om jag vågar skriva ner precis allt jag äter och dricker förutom på de bra dagarna .
Senast redigerad av Roidbert 2026-08-19 kl. 11:40.
Citera
2026-08-19, 11:32
Medlem
Roidberts avatar
Måndag 17 augusti (startdatum)
Morgonvikt: 113.9kg

250g nötfärs 20%
125g jasminris
50-100g ost
Stekfett (gissar 200kcal)
Lingonsylt (gissar 150kcal)
33cl Trocadero
33cl Coca Cola
300g keso
Lite choklad och glass (gissar 100kcal)

Kcal total: 2249-2418
Protein total: 103-115.5g

Tisdag 18 augusti
Morgonvikt: 114.1kg

250g nötfärs 20%
125g jasminris
~50g ost
Stekfett (gissar 200kcal)
Lingonsylt (gissar 150kcal)
33cl Coca Cola
450g lättkvarg

Kcal total: 1993kcal
Protein total: 118g protein

Onsdag 19 augusti (idag)
Morgonvikt: 113.1kg

Inte börjat äta/dricka än.

På det stora hela känner jag en del hungerkänslor på första gången på länge och njuter mer av det jag äter och dricker, så på det stora hela känner jag mig positiv än så länge. Har ingen matvåg, så kommer att gissas hejvilt när det kommer till en del saker. Skulle det vara så att viktnedgången går långsammare än förväntat får jag helt enkelt skaffa mig en matvåg senare. Klarar mig f.f.a. inte utan lingonsylt och där är det svårt att veta den exakta mängden.
Citera
2026-08-19, 14:28
Medlem
Eldamyckes avatar
Tjenixen, du är ju ruttad och har koll på träning och kost, det kommer gå lätt för dig!

Ang dina andra bekymmer, är du tröttare dagtid? Den du sover med, har denne reagerat på att du stundtals håller andan och sen liksom snarkar och andas ikapp?

Om så är fallet kan det vara läge för en sömnapnéutredning

*Edit, såg nu att du är rätt så lång på dina 113kg så så illa borde det inte vara. Men ang snarkningarna, det är något fundera kring
Citera
2026-08-20, 00:51
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Tjenixen, du är ju ruttad och har koll på träning och kost, det kommer gå lätt för dig!

Ang dina andra bekymmer, är du tröttare dagtid? Den du sover med, har denne reagerat på att du stundtals håller andan och sen liksom snarkar och andas ikapp?

Om så är fallet kan det vara läge för en sömnapnéutredning

*Edit, såg nu att du är rätt så lång på dina 113kg så så illa borde det inte vara. Men ang snarkningarna, det är något fundera kring

Känner mig inte så sugen på att krångla med sjukvården och är dessutom säker på att problemet kan lösas om jag tappar några kilon.
Citera
2026-08-20, 07:24
Medlem
Välkommen till journaldelen av forumet!

Tycker att det låter förnuftigt att inte göra så stora förändringar med kosten, i alla fall nu i starten.
Jag tycker även att din anledning till att gå ner är det bästa skälet. Jag tror att det kommer bli en snöbolls-effekt ju mer du upptäcker positiva förändringar kring måendet och hälsan.

Kommer följa din journal och heja på dig!
Citera
2026-08-25, 11:05
Medlem
Roidberts avatar
Känns omöjligt att räkna kcal och protein på ICA Basic kycklingklubbor, så har inte ens försökt. Står 2kg och 181kcal/17g protein per 100g på förpackningen, men jag har svårt att tro att 1/4 av innehållet ger 905kcal och 85g protein... Kan tillägga att jag använder mig av periodisk fasta vissa dagar för att underlätta processen. Om jag jobbar 9-17 äter och dricker jag inte förrän jag kommer hem kring kl 18. Är jag helt ledig börjar jag äta och dricka kring kl 16 beroende på vad jag skall göra under dagen.

Inte orkat räkna kcal och protein de flesta dagar, men har typ ätit samma sak ändå.

Tisdag 25 augusti
Morgonvikt: 112.4kg
Senast redigerad av Roidbert 2026-08-25 kl. 11:09.
Citera
2026-08-26, 17:14
Medlem
Du gör dig själv en tjänst att gå ner i vikt. Jag tycker du ska låta det ta den tiden det tar. 2 månader eller 4 månader. Vad spelar det för roll? =)
10-15kg tar rimligtvis 9-12 månader om du gör det långsiktigt.

Det är nästan omöjligt att kontrollera intaget av processade kolhydrater (då de är så beroendeframkallande) så jag slutade helt med sådana personligen. Väldigt skönt. Nu har jag hälsan på en ny nivå vilket är väldigt nice.
Citera
2026-08-26, 22:58
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du gör dig själv en tjänst att gå ner i vikt. Jag tycker du ska låta det ta den tiden det tar. 2 månader eller 4 månader. Vad spelar det för roll? =)
10-15kg tar rimligtvis 9-12 månader om du gör det långsiktigt.

Det är nästan omöjligt att kontrollera intaget av processade kolhydrater (då de är så beroendeframkallande) så jag slutade helt med sådana personligen. Väldigt skönt. Nu har jag hälsan på en ny nivå vilket är väldigt nice.

Jag tror att jag kommer lyckas tappa 10kg på två månader, men även om jag inte gör det så kommer jag åtminstone att ta en månads paus från viktnedgången. Kan eventuellt bli en kortare deff kring november-december (innan jul).

Onsdag 26 augusti
Morgonvikt 112.4kg
Senast redigerad av Roidbert 2026-08-26 kl. 23:00.
Citera
2026-08-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tror att jag kommer lyckas tappa 10kg på två månader, men även om jag inte gör det så kommer jag åtminstone att ta en månads paus från viktnedgången. Kan eventuellt bli en kortare deff kring november-december (innan jul).

Onsdag 26 augusti
Morgonvikt 112.4kg

Det kan du säkert lyckas med. Säg att du väger 112kg idag och efter 2 månader aldrig vill se att vågen överstiger 102 kg på resten av året. Då blir det en svårare utmaning och det är väl den utmaningen som jag syftade på.
Citera
2026-08-27, 14:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det kan du säkert lyckas med. Säg att du väger 112kg idag och efter 2 månader aldrig vill se att vågen överstiger 102 kg på resten av året. Då blir det en svårare utmaning och det är väl den utmaningen som jag syftade på.

Det är sant. Målet till att börja med är att gå ner 10kg totalt (inklusive vätska).
Citera
2026-08-30, 23:17
Medlem
Roidberts avatar
Går fråmat. -3kg sedan start!

Fredag 28 augusti
Morgonvikt: 111.8kg

Söndag 30 augusti
Morgonvikt: 111.1kg

Känner mig mer hungrig än vad jag är van vid, men än så länge känns det inte särskilt svårt. Känns som att jag redan sover bättre och har bättre syresättning, men det kanske är placebo.
Citera
Idag, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Går fråmat. -3kg sedan start!

Fredag 28 augusti
Morgonvikt: 111.8kg

Söndag 30 augusti
Morgonvikt: 111.1kg

Känner mig mer hungrig än vad jag är van vid, men än så länge känns det inte särskilt svårt. Känns som att jag redan sover bättre och har bättre syresättning, men det kanske är placebo.

Tror inte att det är placebo. Tycker själv att man blir så tung av att äta i ett överskott i längre tid eller av ett enskilt väldigt stort överskott. Så tror absolut att det känns bättre bara av att tappa vätska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in