Citat:
Ursprungligen postat av
pickalulu
Där ser man! Tack för lektionen.
Jag står fast vid min åsikt, idrotten får åka på samma kupp helt enkelt.
Biblioteken är väl det enda som helt klart ska finansieras men det kan sortera under "Bildningsbidrag" eller nåt.
Ingen orsak!
Jag håller med dig om att syftet med offentligt finansierad kultur inte ska vara att öka sveriges kulturexport. Det är dock en felaktig bild som ofta målas upp av högern när man påstår att offentliga medel till kulturen bara går till elitistisk/akademisk kultur som vanligt folk inte bryr sig om eller förstår.
En stor del av pengarna går tvärtom till satsningar som demokratiserar och tillgängliggör kultur (och idrott) till allmänheten genom att finansiera tex. kulturskola, bibliotek och dylikt. Alternativet är en kultursektor finansierad av privata stiftelser eller näringslivet, vilket skulle innebära tex. att barn i vissa delar av landet inte skulle ha möjlighet att lära sig instrument, rita manga, lira handboll, spela teater eller läsa böcker i samma utsträckning som barn som växer upp på tex. södermalm.
Och i krassa ekonomiska termer så är det just att sverige har en lång tradition av offentligt finansierade satsningar på kultur för allmänheten som ligger bakom det sk ''svenska musikundret''. Hade inte tidigare regeringar investerat i att tillgängliggöra kultur för hela befolkningen så hade mycket färre haft möjlighet att bekanta sig med och utöva kultur. Stora delar av tidös nationella kulturkanon hade tex. varit otänkbar om det inte vore för detta.
Tilläggas kan att även om man räknar in de mest generösa historiska regeringsperioderna så det generellt är småpengar som läggs på kulturområdet jämfört med mycket annat. Senaste mandatperioden har man tex. lagt mycket mer på att subventionera bränslepriser än på totalkostnaden för områden som ingår i kulturen. I modern tid tror jag inte att kulturen någonsin har nått upp till 1% av någon regerings budget. Möjligen kan Gustaf III ha närmat sig den siffran någon gång på sin tid.