2026-08-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Finns inga bra band i dag så dom kanske hade blivit bättre om dom fått kämpa lite?
Vad du tycker är bra är irrelevant. Det som är relevant är att Sverige producerat väldigt många artister som nått internationell framgång sett till vår folkmängd.
Citera
2026-08-19, 10:55
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vad du tycker är bra är irrelevant. Det som är relevant är att Sverige producerat väldigt många artister som nått internationell framgång sett till vår folkmängd.

Det var rätt längesen det.
Citera
2026-08-19, 11:09
Medlem
Citat:
Det var rätt längesen det.
Zara Larsson och Yung Lean är två svenska artister som är väldigt framgångsrika internationellt just nu. Sedan har vi Ludwig Göransson, kompositör som vinner stora internationella priser för sin filmmusik varje år.
Citera
2026-08-19, 11:12
Avslutad
Kulturen blir väl kontrollerad och bestämd hur man än gör, bidrag eller inte.
Citera
2026-08-19, 11:38
Medlem
Citat:
Finns inga bra band i dag

Finns massor av nu aktiva band/artister som en mycket stor del av jordens befolkning anser vara bra, och som arrangerar välbesökta konserter, streamas miljontals gånger i månaden etc.

Citat:
så dom kanske hade blivit bättre om dom fått kämpa lite?

Att producera och nå ut med musik som folk vill köpa eller betala för att se live på en spelning är kämpigt ja.
Citera
2026-08-19, 14:35
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Zara Larsson och Yung Lean är två svenska artister som är väldigt framgångsrika internationellt just nu. Sedan har vi Ludwig Göransson, kompositör som vinner stora internationella priser för sin filmmusik varje år.

Och ingen av dom pga skattefinansierade replokaler.
Citera
2026-08-19, 15:10
Medlem
Citat:
Och ingen av dom pga skattefinansierade replokaler.
Ingen aning. Men du verkar säker.

Är du emot alla sorters skattefinansierade aktiviteter för ungdomar eller bara sånt som har med musik att göra? Jag tänker tex på idrotter, de flesta tycker att det är bra att ungdomar rör sig och gör nåt vettigt tillsammans även om alla förstår att det blir väldigt få Zlatans.
Citera
2026-08-19, 16:52
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ingen aning. Men du verkar säker.

Är du emot alla sorters skattefinansierade aktiviteter för ungdomar eller bara sånt som har med musik att göra? Jag tänker tex på idrotter, de flesta tycker att det är bra att ungdomar rör sig och gör nåt vettigt tillsammans även om alla förstår att det blir väldigt få Zlatans.

Har inte sagt ett ord om specifikt ungdomars aktiviteter, det har du lagt in själv i vanlig idiotordning. Det är, som jag skrev, kulturbidragen. Där ingår konst, musik och en del annat. Inte idrott.

Du är verkligen korkad?
Citera
2026-08-19, 17:45
Medlem
Citat:
Har inte sagt ett ord om specifikt ungdomars aktiviteter, det har du lagt in själv i vanlig idiotordning. Det är, som jag skrev, kulturbidragen. Där ingår konst, musik och en del annat. Inte idrott.

Du är verkligen korkad?
I många kommuner är kultur och idrott sammanslagna under kultur och fritidsnämnden. Hur budgeten fördelas varierar förstås, men där ingår i regel sånt som bibliotek, idrottshallar, föreningsverksamhet, kulturskolan, föreningar osv.

Ett tips är att inte replikera så tvärsäkert när du uppenbarligen har dålig insyn i vad och hur offentliga medel disponeras i det väldigt breda och komplexa området "kultur".
Citera
2026-08-19, 17:49
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I många kommuner är kultur och idrott sammanslagna under kultur och fritidsnämnden. Hur budgeten fördelas varierar förstås, men där ingår i regel sånt som bibliotek, idrottshallar, föreningsverksamhet, kulturskolan, föreningar osv.

Ett tips är att inte replikera så tvärsäkert när du uppenbarligen har dålig insyn i vad och hur offentliga medel disponeras i det väldigt breda och komplexa området "kultur".

Där ser man! Tack för lektionen.

Jag står fast vid min åsikt, idrotten får åka på samma kupp helt enkelt.
Biblioteken är väl det enda som helt klart ska finansieras men det kan sortera under "Bildningsbidrag" eller nåt.
Citera
2026-08-19, 19:53
Medlem
Citat:

Du är verkligen korkad?
Tycker du inte att det finns ett värde i att unga sysslar med kultur? Om alternativet är typ TikTok?
Citera
2026-08-19, 19:59
Medlem
Citat:
Där ser man! Tack för lektionen.

Jag står fast vid min åsikt, idrotten får åka på samma kupp helt enkelt.
Biblioteken är väl det enda som helt klart ska finansieras men det kan sortera under "Bildningsbidrag" eller nåt.
Ingen orsak!

Jag håller med dig om att syftet med offentligt finansierad kultur inte ska vara att öka sveriges kulturexport. Det är dock en felaktig bild som ofta målas upp av högern när man påstår att offentliga medel till kulturen bara går till elitistisk/akademisk kultur som vanligt folk inte bryr sig om eller förstår.

En stor del av pengarna går tvärtom till satsningar som demokratiserar och tillgängliggör kultur (och idrott) till allmänheten genom att finansiera tex. kulturskola, bibliotek och dylikt. Alternativet är en kultursektor finansierad av privata stiftelser eller näringslivet, vilket skulle innebära tex. att barn i vissa delar av landet inte skulle ha möjlighet att lära sig instrument, rita manga, lira handboll, spela teater eller läsa böcker i samma utsträckning som barn som växer upp på tex. södermalm.

Och i krassa ekonomiska termer så är det just att sverige har en lång tradition av offentligt finansierade satsningar på kultur för allmänheten som ligger bakom det sk ''svenska musikundret''. Hade inte tidigare regeringar investerat i att tillgängliggöra kultur för hela befolkningen så hade mycket färre haft möjlighet att bekanta sig med och utöva kultur. Stora delar av tidös nationella kulturkanon hade tex. varit otänkbar om det inte vore för detta.

Tilläggas kan att även om man räknar in de mest generösa historiska regeringsperioderna så det generellt är småpengar som läggs på kulturområdet jämfört med mycket annat. Senaste mandatperioden har man tex. lagt mycket mer på att subventionera bränslepriser än på totalkostnaden för områden som ingår i kulturen. I modern tid tror jag inte att kulturen någonsin har nått upp till 1% av någon regerings budget. Möjligen kan Gustaf III ha närmat sig den siffran någon gång på sin tid.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-19 kl. 20:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in