2026-08-18, 15:59
Medlem
Någon som vet om transportstyrelsen kräver läkarintyg på detta även om man bara äter metformin och inte har risk för lågt blodsocker? ska förnya mitt lasbilskort nämligen.
Pappskallen på transportstyrelsen kunde inte svara på det då jag inte fått en handläggare ännu.
Tänkte vara i god tid för en gångskull
Citera
2026-08-18, 16:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ska väl inte vara några problem med diabetes 2!
Citera
2026-08-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ska väl inte vara några problem med diabetes 2!
Jasså nänä det är ju lungt o köra,tänkte mer om dom kräver ett intyg? har 2 läkare som säger olika saker till mig nämligen.Tänkte vara lite snabb och skicka in det innan dom kräver det av mig istället
Citera
2026-08-18, 16:11
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Någon som vet om transportstyrelsen kräver läkarintyg på detta även om man bara äter metformin och inte har risk för lågt blodsocker? ska förnya mitt lasbilskort nämligen.
Pappskallen på transportstyrelsen kunde inte svara på det då jag inte fått en handläggare ännu.

Har du diabetes, eller tar du metformin av någon annan anledning?
Citera
2026-08-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Har du diabetes, eller tar du metformin av någon annan anledning?
Jag har diabetes
Citera
2026-08-18, 16:17
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Jag har diabetes

Okej! För C/CE krävs läkarintyg även om diabetesen bara behandlas med metformin och du inte har risk för lågt blodsocker. Kontakta din läkare och be om ett intyg och skit i vad han säger. Säg bara att det gäller förnyelse av C/CE och att Transportstyrelsen kräver det.
Citera
2026-08-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Okej! För C/CE krävs läkarintyg även om diabetesen bara behandlas med metformin och du inte har risk för lågt blodsocker. Kontakta din läkare och be om ett intyg och skit i vad han säger. Säg bara att det gäller förnyelse av C/CE och att Transportstyrelsen kräver det.
Jo jag har sagt det nu,en del läkare är så jävla tröga
Citera
2026-08-18, 16:20
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Jo jag har sagt det nu,en del läkare är så jävla tröga

Bra. Håller helt med, jag skulle nästan vilja påstå att majoriteten av läkare är tröga och dryga idag.
Hoppas det löser sig.
Citera
2026-08-18, 16:26
Medlem
Citat:
Rätta mig någon om jag har fel men om du inte har fått villkoret diabetes på körkortet så behöver du inte lämna in några intyg.
Däremot när du är hos läkaren kommer han rapportera till Transportstyrensen efter dom villkor som finns uppsatta. Typ som för dom med typ 1 diabetes som tar insulin.
Då fattar Transportstyrelsen beslut om du ska få villkoret diabetes på ditt körkort.
Då måste du lämna in intyg varje år.
Så i princip behöver du inte lämna in intyg första året eftersom läkaren är skyldig att rapportera.
Citera
2026-08-18, 18:00
Medlem
NYZ367s avatar
dubbelpost
Senast redigerad av NYZ367 2026-08-18 kl. 18:03.
Citera
2026-08-18, 18:02
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:

Jag har diabetes typ 2 jag var tvungen att gå till en läkare och en optiker för att få körkorts intyg. Dom skickade intygen direkt till Transportmyndigheten så det måste vanligt, detta var för 6 månader sedan?

Jag betalade ca 1800kr totalt för intygen.
Citera
2026-08-19, 22:02
Medlem
Fleptuts avatar
Jag förnyade mina behörigheter för ca 2 månader sedan.

Så jag har buss o lastbil behövde jag gå till en läkare som utfärdar intyg till transportstyrelsen.

Jag gjorde så och där tog man blodtryck och gjorde syntest.

Sen skickade läkaren in detta och nu 2 månader senare har jag ett förnyat körkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in