2026-08-18, 15:25
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag söker en bra helst gratis AI-app som är fri och utan censur och utan massa policies som förhindrar fri information.

Jag frågade chatgpt om exakt hur en elektrisk stol fungerar - generator - allt. Det ville inte den svara på. Jag frågade om hur jag kan optimera min ärtskjutare (en petplastflaska som är avklippt med en ballong som är fastejpad som man kan skjuta ärtor med - ofarligt såvida man inte skjuter någon i ögat) - Det ville den ej svara på. Faktum är att chatgpt faktiskt är så försiktig att den inte vill svara riktigt på nästan någonting längre.

Vilka appar söker jag?
Citera
2026-08-19, 05:43
Medlem
Merwinnas avatar
Jag undrar också. Jag är så otroligt trött på AI:nas självsäkert levererade PK-lögner. T.ex.:

Promt: "Är det verkligen sant att /PK-lögner.../?

AI svarar: "Ja. /upprepning och utbrodering av PK-lögnerna/."

...med hänvisningar till PK-mediesajter. Fast det finns andra sajter, minst lika etablerade och trovärdiga, som tar hål på PK-lögnerna. Den skulle väl åtminstone kunna uttrycka LITE tvekan..? Och inte bara svara "ja" eller "nej" rakt av.
Citera
2026-08-19, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag undrar också. Jag är så otroligt trött på AI:nas självsäkert levererade PK-lögner. T.ex.:

Promt: "Är det verkligen sant att /PK-lögner.../?

AI svarar: "Ja. /upprepning och utbrodering av PK-lögnerna/."

...med hänvisningar till PK-mediesajter. Fast det finns andra sajter, minst lika etablerade och trovärdiga, som tar hål på PK-lögnerna. Den skulle väl åtminstone kunna uttrycka LITE tvekan..? Och inte bara svara "ja" eller "nej" rakt av.
Har du något specifikt exempel?
Citera
2026-08-19, 06:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Har du något specifikt exempel?

Nej, för jag vill inte dra det här. Jag kan återkomma om jag stöter på något annat liknande.
Citera
2026-08-19, 06:47
Medlem
Citat:
Nej, för jag vill inte dra det här. Jag kan återkomma om jag stöter på något annat liknande.
Ok, får jag fråga vad du förväntar dig för svar av AI’n utan att gå in på detaljer? Är det någon idé om sanning?
Citera
2026-08-19, 06:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Ok, får jag fråga vad du förväntar dig för svar av AI’n utan att gå in på detaljer? Är det någon idé om sanning?

Jag väntar mig så klart att "de här källorna säger si medan de här källorna säger så". Eller "många källor uppgav detta vid tidpunkten, men det fanns aldrig några bevis".
Citera
2026-08-19, 07:35
Medlem
Citat:
Jag väntar mig så klart att "de här källorna säger si medan de här källorna säger så". Eller "många källor uppgav detta vid tidpunkten, men det fanns aldrig några bevis".

Ja, den verkar onekligen ha ett ordentligt roder…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in