2026-08-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är inte så svårt att lista ut vad han menar

Du skall inte lista ut något alls. Det räcker att lyssna på podcasten. Det du borde inse är att detta är en vanlig israelcentrerad viral påhittad skandal. Vi har ju gått igenom några hundra sådana här sedan kriget startade och inte en enda gång har du reagerat och tänkt själv.

Desinformation in the making. Här ser vi vilka som kan vara källkritiska och vilka som sväljer lögnen med hull och hår.
Citera
2026-08-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Ja vi vet att du och Ben-Gvir tycker alla palestinier är terrorister som förtjänar att dö. Det är tydligt.

Du ljuger. Men det är inte svårt för den som vill veta sanningen att lyssna till podcasten själv.
Citera
2026-08-18, 10:59
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Låt mig citera:

” Inte bara de som hotar oss just nu. Det här är folk som inte förtjänar att leva. De är inte ens människor.”
Har du hela riktiga citatet, för det ser ut som du har klippt i citatet?

"– Det är ingen hemlighet att jag inte håller med premiärministern. Jag tycker riktade elimineringar borde utföras i Gaza där vi dödar 30 till 40 varje natt, säger han och fortsätter:

– Inte bara de som utgör ett omedelbart hot. Det finns människor där som inte förtjänar att leva. De borde inte leva. De är inte ens människor, säger han."

Aftonbladet.

Nu är ju denna herren en idiot enligt mig. Men citaten är inte lika. Vad fick du dit ifrån?

Ditt citat kommer från SVT. Vilken av tidningarna har förändrat citatet? Får de göra så?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-18 kl. 11:02.
Citera
2026-08-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du skall inte lista ut något alls. Det räcker att lyssna på podcasten. Det du borde inse är att detta är en vanlig israelcentrerad viral påhittad skandal. Vi har ju gått igenom några hundra sådana här sedan kriget startade och inte en enda gång har du reagerat och tänkt själv.

Desinformation in the making. Här ser vi vilka som kan vara källkritiska och vilka som sväljer lögnen med hull och hår.

Det är ju direkta citat från Ben Gvir! Det finns liksom inget tolkningsutrymme.
Citera
2026-08-18, 11:01
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan inte bara alla muslimska länder gå ihop och utplåna det där skitlandet en gång för alla? Om alla skulle samarbeta skulle det helt säkert lyckas. Tänk så mycket resurser de har bara i Arabiska Emiraten! Och säkert skulle många frivilliga ansluta sig från övriga världen inklusive Europa också.

Det måste bli ett slut...

Det kommer i framtiden. Men antagligen några decennier bort ännu, men även jag som etnisk svensk funderar på att bli muslim nu för att visa solidaritet med palestinierna som mördats under så lång tid med Europas tillåtelse....

Det sker även oroande förändringar inuti Israel. Vettigt folk där emigrerat bort, och en kraftig ökning av fundamentalister i form av ortodoxa judar sker. Snart (kanske redan nu) är israel en extrem religiös stat, som hotar om omvärlden likt Nordkorea.
Citera
2026-08-18, 11:04
Medlem
Citat:
Det är ju direkta citat från Ben Gvir! Det finns liksom inget tolkningsutrymme.

Han avser terrorister. Det är inte svårare än så. Om han hade suttit och förespråkat mord på civila palestinier skulle det ha blivit en skandal även i Israel, vilket det inte är.

Låt mig vara tydlig. Jag anser inte att civila palestinier skall dödas i vissa antal varje dag. Om jag hade trott att Ben-Gvir sagt det skulle jag ha tagit avstånd från uttalandet. Det är alltså inte så att jag försvarar den felaktiga tolkningen av uttalandet, jag hävdar att hans uttalande inte har den innebörden.
Citera
2026-08-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Har du hela riktiga citatet, för det ser ut som du har klippt i citatet?

"– Det är ingen hemlighet att jag inte håller med premiärministern. Jag tycker riktade elimineringar borde utföras i Gaza där vi dödar 30 till 40 varje natt, säger han och fortsätter:

– Inte bara de som utgör ett omedelbart hot. Det finns människor där som inte förtjänar att leva. De borde inte leva. De är inte ens människor, säger han."

Aftonbladet.

Nu är ju denna herren en idiot enligt mig. Men citaten är inte lika. Vad fick du dit ifrån?

Ditt citat kommer från SVT. Vilken av tidningarna har förändrat citatet? Får de göra så?

“I think we should carry out targeted assassinations in Gaza, taking down 30 to 40 every night. Not just those who pose an immediate threat. No, there are people there who are not worthy of life. They shouldn’t live. They’re not even people. I’m doing them a favor by calling them people.”

Ett senare citat ang Gaza.

I see all of Gaza as ours. Settlements not just in Gush Katif but throughout Gaza, encouraging as much emigration as possible, sending them to their countries, and for the terrorists, no emigration, nothing, just to kill them one by one.”

https://www.ynet.co.il/news/article/rk2qtoevzx?utm_source=.com

https://www.timesofisrael.com/ben-gvir-we-should-kill-30-to-40-people-in-gaza-daily-theyre-not-worthy-of-life/?utm_source=.com
Citera
2026-08-18, 11:13
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
“I think we should carry out targeted assassinations in Gaza, taking down 30 to 40 every night. Not just those who pose an immediate threat. No, there are people there who are not worthy of life. They shouldn’t live. They’re not even people. I’m doing them a favor by calling them people.”

https://www.timesofisrael.com/ben-gvir-we-should-kill-30-to-40-people-in-gaza-daily-theyre-not-worthy-of-life/?utm_source=.com
Då syftar han ju inte på alla. Utan på att det finns personer i Gaza.

Tycker SVT gör ett fel citat här. Det låter mer på SVT att han hävdar mer generellt en det han gör.

Jag är inte förvånad att SVT gör såhär.

Då riktigt citat.
Nej det finns människor där...

SVT citat
De här är folk..

Han menar ju uppenbart inte hela folket.

Allvarligt, vill man få en falsk bild av världen, läs SVT!

Sedan att han är obehaglig är en annan sak. Men här är ju SVT inte ett dugg bättre.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-18 kl. 11:21.
Citera
2026-08-18, 11:24
Medlem
Citat:

Tycker SVT gör ett fel citat här. Det låter mer på SVT att han hävdar mer generellt en det han gör.

Då riktigt citat.

SVT citat
De här är folk..

Sedan att han är obehaglig är en annan sak. Men här är ju SVT inte ett dugg bättre.

Fast SVT s citat är i sak korrekt. Det intressanta är att han själv säger ”not just those who pose an immediate threat”. Så frågan är vilka ytterligare personer han menar när han säger att de inte förtjänar att leva och inte ens är människor?

Han har dock varit tydlig tidigare med att han vill rensa ut och flytta 100 tusentals av Gazas befolkning.
Citera
2026-08-18, 11:27
Avstängd
Citat:

Då riktigt citat.

SVT citat
De här är folk..

Heretic kan ju ha misstolkat det i utgångspunkt med att ca 75% av palestinerna vill ha en stat from "the river to the sea" istället för en 1 gemensam stat eller 2 statslösning med judarna.

Nu var ju inte frågan och samtalet i podden om det. men om 75% av danskarna önskade ett nytt "stockholms blodbad" veckorna efter att de bedrivit utrotning , våldtäkt och tortyri skåne. så skulle jag absolut tolka det som att minst 75% av alla danskar behöver dö. så snabbt och effektivt så möjligt, det knepiga är ju att 30-40 per dag skulle vara en helt oacctabel takt.... skulle ju ta 100 tals år att rensa danmark på fiender då.

Var det så du menade heretic?
Citera
2026-08-18, 11:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Fast SVT s citat är i sak korrekt. Det intressanta är att han själv säger ”not just those who pose an immediate threat”. Så frågan är vilka ytterligare personer han menar när han säger att de inte förtjänar att leva och inte ens är människor?

Typ de som tillhör Hamas som inte är aktivt involverade i terrorism men som utbildar nya terrorister kanske. Vi bör göra samma sak här i Europa för det är det enda språk som islamister förstår och respekterar.
Citera
2026-08-18, 11:30
Avstängd
Citat:

det kommer som följdfråga i podden.

Citat:

Han har dock varit tydlig tidigare med att han vill rensa ut och flytta 100 tusentals av Gazas befolkning.

terroristerna ska dö, "att uppmuntra frivillig emigration i så hög grad som möjligt" (borde ju minska trycket. 1/3-1/2 vill ju flytta.

Citat:
Rom Braslavski (programledare):

”Vi ser att intensiviteten i attackerna i Gaza trappas ned. Vad tycker du att vi borde göra istället?”

Itamar Ben-Gvir:

”Det är ingen hemlighet att jag är oenig med premiärministern. Jag tycker att vi ska genomföra riktade elimineringar i Gaza och ta ut 30 till 40 stycken varje natt. Inte bara de som utgör ett omedelbart hot mot oss just nu. Det finns folk där som helt enkelt inte förtjänar att leva… De borde inte leva. De är inte ens människor.”

Rom Braslavski:

”Och vad gör vi med resten av befolkningen och området?”

Itamar Ben-Gvir:

”Jag ser hela Gaza som vårt. Återuppbyggnad av bosättningar – inte bara i Gush Katif, utan över hela Gaza – och att uppmuntra frivillig emigration i så hög grad som möjligt, att skicka dem till andra länder. Och vad gäller terroristerna: ingen emigration, ingenting – bara att döda dem en efter en.”

Rom Braslavski:

”Om vi antar att dödsstraff införs för terrorister – om min kidnappare tas tillfånga och döms, låt mig vara den som hänger honom. Med mina egna händer vill jag avrätta honom.”

Itamar Ben-Gvir:

”Jag kommer att vända upp och ner på jorden för att få det att hända. Det är en av mina största drömmar att få se dig göra det.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in