2026-08-18, 11:26
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Risken att smittas av bögpest?

Det är vidrigt att hänga på nattklubb. Ölhak är alltid trevligare, men det hindrade inte Stureplan att vara välfyllt under 90 och 00-talet.

Trenden nu verkar vara restauranger som först serverar ganska anständig middag med lugn bakgrundsmusik tidigt på kvällen och sen byter skepnad till nån slags förfest med hög musik och krökande vid bord?

Nej för tusan inte bögpest - känner dåligt till, men en pest är ju alltid bakteriell och där fungerar antibiotika. Jag tänkte på HIV. Visst, bra bromsmediciner finns ju, men hur kul är det att käka piller livet ut?
Citera
2026-08-18, 11:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Nu är jag utanför spannet men har kontakt med många i det via familjen.

Dyra priser och andra vanor med mera hälsofokus får jag när jag frågar. Många är inte heller bekväma med att åka hem sent kommunalt, så de de tar bilen i större utsträckning.
Citera
2026-08-18, 11:39
Medlem
varför skulle Man göra det?

det är fullt med galna själviska feminister som vill ha uppmärksamhet / gratis dricka
Citera
2026-08-18, 12:48
Medlem
anledningen är nog dyrt, internet, privata fester men den största orsaken är nog invandrarna som tafsar ock bråkar sen är det en viss risk ock kostnad att ta sig till ock från krogen med
Citera
2026-08-18, 12:55
Medlem
Roffedyngiss avatar
Stå i kö och förnedra sig, medan man hoppas på att dörrvakten tycker man är tillräckligt cool för att få betala dyrt inträde och komma in. Hans kriminella kompisar går före kön.

Betala garderob till det lokala kriminella gänget.

Bli förnedrad av en bartender som ignorerar en och inte låter en beställa en överprisad drink/öl.

Försöka prata/ragga på en tjej och bli ignorerad/förnedrad för att du inte tillhör det tuffa kriminella gänget som fick gå före kön.

Bli rånad på vägen hem av det kriminella gänget.
Citera
2026-08-18, 12:58
Medlem
Jag kan tänka mig att på mindre orter/städer går man ut till några av de få ställena som
finns - där veet man att man kan träffa de intressanta - o dessa ställen går bra.

Och att folk tröttnat på att gå på den stora mängd ställen som konkurrerar med varandra
i storstäderna.

Där går man istället o tar en öl o kollar trav fotboll på storbildstv o håller koll på spel.

Tillbaka till frågan:

Har könsskillnaderna ändrats - typ idag går relativts ett fler tjejer ut mot förr
samtidigt som killar minskat sina krogliv?
Citera
2026-08-18, 13:06
Medlem
barkeepers avatar
Krogen var väl alltid ett dyrt nödvändigt ont för att få träffa någon att ligga med.

Nu finns det internet och appar för att få till den biten, då behövs inte knuffas med otrevliga människor och slicka någon powertrippad vakt i röven för att få komma in.
Citera
2026-08-18, 13:28
Moderator
Sun Rulers avatar
Nu har jag visserligen passerat den åldern men tror mig veta vissa bidragande förklaringar:

Dyrt att gå ut och dricka, dessutom har alkoholkonsumtionen minskat bland yngre.

Nya kontaktytor och umgängesformer, t.ex. appar.

Allmänt utökad otrygghet i samhället kan påverka människors beteende och rörelsemönster.
Citera
2026-08-18, 13:34
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är mycket lättare att roa sig hemma idag än förr i tiden. När folk satt där ensamma i sina lägenheter med en vinylspelare, en klockradio, några böcker och en sladdtelefon ville man inget hellre än att dra ut på krogen istället.

Idag kan du sitta och streama filmer och serier konstant hemma, du kan lyssna på all världens musik hemma, du kan spela tidskrävande datorspel, skapa sociala kontakter - inkl knullkontakter och kärleksrelationer - hemifrån.

Sen är kroglivet inte detsamma som förr. Rökförbudet 2005 var en ordentlig nådastöt. Bara en sån sak som att bomma en cigg eller att erbjuda eld var en otroligt enkel icebreaker även för folk som var lite blyga och undvek dansgolvet. Lägg därtill ett generellt mindre familjärt klimat i krogsvängen varvat med ghettofiering och en metoo-skadad generation som inte vågar tafsa på varandra ens på fyllan.

Bra sammanfattning. Och det är ju allmänt känt att förfesten var trevlig. När man väl gick ut var det roliga slut. Taxi. Köer. Dörrvakt. Anaboler. Tunnbrödsrulle för att sedan ta sig hemåt.
Citera
2026-08-18, 13:36
Medlem
Nu är jag äldre än så. Men för ungdomar idag kretsar väl allt kring skärmen? Förr gick människor ut för att ligga och idag finns Tinder för tjejerna iallafall.
Citera
2026-08-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är ett jättestort problem i krogvärlden. Krögarna vill inte ha dem, men släpps de inte in så kan det bli fråga om ett diskrimineringsmål. När de svenska tjejerna upptäcker att ett ställe drar till sig många invandrarmän så slutar de gå dit. Då slutar de svenska männen också att gå dit, för de är ju ute efter de svenska tjejerna de också... Då flyttar invandarmännen efter till det ställe dit de svenska tjejerna börjat gå i stället... och då flyttar de svenska männen också dit, tills... ja. Så där går det runt, men ingen pratar öppet om det. Och många krogar dör på kuppen.
Så otroligt sant. Jag tog upp detta på jobbet (efter Aschbergs reportage) att jag vill lägga ner DO och låta ägarna bestämma själva vilka dom släpper in. Babbarna gillade inte det lol....
Citera
2026-08-18, 14:02
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Visst skulle det vara kul för ungdommen. Det mesta går ju i cykler.
Men Sverige har blivit ganska svart med åren och svartare blir det.
Så mycket talar för att just det inte kommer tillbaka i samma form.

Nu var det ett tag sen jag var på nattklubb, jag har inte åldern inne längor..
Men då på min tid så var det inte speciellt mycket invandrare på stadens discon. Fadde stod på sitt elskåp utanför Spy Bar och såg till att blandningen var acceptabel.

Funkar inte det konceptet längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in