2026-08-17, 18:56
Medlem
Citat:
Sophie Rådqvist Larsson, 9 år, har inte missat en träning sen hon började med tyngdlyftning för ett år sen. Nu har hon siktet inställt på skånskt rekord i sin viktklass.

Citat:
15 augusti är det distriktsmästerskap för ungdomar i Trelleborg. Siktet för Sophie är inställt på det skånska ungdomsrekordet i ryck i den lägsta viktklassen. Hon måste då klara 27 kg under tävlingen – en vikt som hon klarat på träning många gånger.

här kan man läsa lite mer.

Är oerhört imponerad. Vad säger ni?
Citera
2026-08-17, 19:12
Medlem
Citat:
Hon måste då klara 27 kg under tävlingen

Det tar jag med lillfingret, vilka sopor

Ska Sophie 9 år bli starkast i världen så måste hon nog börja injicera testo så fort som möjligt.
Citera
2026-08-17, 19:12
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag trodde det var negativt för barn att träna med vikter, innan de blivit åtminstone tonåringar. Pga sådant sliter på kroppens leder, och skelettet hos barn är mjukare och slits därmed mer.

Klart barn kan snöa in på idrotter, men som mogen förälder ska man då bromsa och göra barnet balanserat. Med 99% säkerhet kommer hon sluta med denna träning om några år, tex när pojkar eller alkohol blir mer intressant än att stöna och stånka på ett gym.
Citera
2026-08-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn

Ska Sophie 9 år bli starkast i världen så måste hon nog börja injicera testo så fort som möjligt.
Hon tävlar mot 17-åringar. Undrar hur det gick?
Citera
2026-08-17, 19:50
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren

Är oerhört imponerad. Vad säger ni?

Lite för ung att köra med för henne tunga vikter!
Citera
2026-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Men vad du inte berättar är ju att du är ett unikum.
Citera
2026-08-17, 20:23
Medlem
Citat:
Hur påverkar styrketräning barn och unga?
Det finns mycket forskning som idag visar att fördelarna barn och unga får från styrketräning är många.

Studier visar att styketräning för barn ger positiva effekter för grundläggande motorik och psykisk hälsa, motverkar övervikt och fetma samt förebygger idrottsskador.

Man kan bland annat läsa om Styrketräning för barn hos Idrottsforskning.se

Citat:
Alla barn och ungdomar i åldrarna 8-18 år oavsett tidigare erfarenhet.

Tyngdlyftning är en utmärkt träningsform för att lägga grunden för ett aktivt liv då vi fokuserar på styrka, rörlighet, explosivitet och motorik. Det är också ett bra komplement för barn och ungdomar som utför en annan idrott.

Citera
2026-08-17, 20:28
Medlem
Hur kan det här uppmärksammas i Sveriges television?
Citera
2026-08-17, 20:46
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det är väl imponerande på nåt vis.
Citera
2026-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Vem vill inte se ett skånskt rekord i ryck av en nioåring.
Citera
2026-08-17, 21:25
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15

Enkelt. Pippi långstrump
Citera
2026-08-17, 22:09
Medlem
Citat:
Tioåriga Indra Lundqvist från Härnösand lyfter 65 kilo i marklyft. Hennes pappa har studerat den statistik som finns tillgänglig men inte hittat någon starkare tioårig tjej i världen.

Citat:
– Jag vill bli starkast i världen och jag vill vinna VM och sånt, säger Indra samtidigt som hon funderar lite över den uppmärksamhet hon fått, bland annat genom många delningar på nätet.

Citat:
Indra har tränat styrketräning sedan sjuårsåldern och har haft god hjälp av Daniel som både är styrkelyftare och sjukgymnast. Synen på styrketräning för barn har förändrats sedan forskning visat att rätt utförda övningar inte är farligt.

här kan man läsa lite mer från 2017.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in