Citat:
Ursprungligen postat av
DjungelJumbo
Det jag undrade mest över är att det inte verkar kännas lika hemligt i länder som USA och GBR, Ok de är i stort sett 2 parti-länder så då blir det kanske skillnad. Men även i länder som Tyskland, Frankrike, Italien etc verkar det inte vara så hysch hysch. Varför just i Sverige?
Jag tror din premiss är felaktig i grunden. Varför tror du att de är mindre rädda för att säga vad de röstar på i USA? För att du har sett amerikaner stå framför en videokamera och berätta vad de röstar på? Du har aldrig funderat på att de som står framför kameran antagligen gör det för att de vill berätta vad de röstar på?
Min uppfattning är att amerikaner är minst lika rädda som svenskar att berätta vad de röstar på.
Antagligen mer med tanke på att USA har blivit betydligt mer polariserat det senaste decenniet medan Sverige har blivit mindre polariserat under samma tid. Det här kan man delvis även visa statistiskt. Andelen registrerade
independents i USA har ökat kontinuerligt över de senaste åren och är nu på rekordhöga nivåer.
Rent generellt är det ju inte konstigt att folk inte vill berätta vad de röstar på. Avslöjar man sin politiska tillhörighet öppnar man upp för att bli ifrågasatt eftersom politiska åsikter är ett legitimt område att ifrågasätta (demokrati bygger till inte obetydlig del på att politiska åsikter kan ifrågasättas). Men de flesta människor vill inte bli ifrågasatta. Särskilt lite vill de bli ifrågasatta i ett polariserat klimat där deras politiska åsikter likställs med deras moraliska tillstånd, något som numera är vanligt förekommande i USA (och på Flashback). Då är det betydligt enklare att bara tiga.