2026-08-18, 09:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Arboga 10,2 är vidrig oavsett men när jag drack tyckte jag den var mindre illa iskall än varmare. Med iskall menar jag närmast frusen till is.
Är imponerad av folk som får i sig en hel burk, har provat iskall, kall och ljummen kommer inte längre än halv burk som längst förstår inte att den inte försvunnit på systembolaget måste vara dålig försäljning på just Arboga 10.2 ser ingen som dricker den längre
Citera
2026-08-18, 11:16
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var dansk 7,5 ungefär som hette Dynamit. Den andra danska som folk snackade om var Carlsbergs Elefant 7,2. Fram till 1995 var det max 5,6 på systemet, så de fick inte säljas där. Av den orsaken blev de kultöl bland ungdomar, som inte drack för att det smakade gott.

När vi gick med i EU 1995 ändrades reglerna och svenska bryggare började snabbt trycka ut starkare fulöl. Med det dog hela intresset för de danska ölen. Dynamit finns inte längre.

Och till ämnet - mycken makrolager smakar piss och gör sig bäst som extremt kall, så man slipper att känna smaken.

Det är svårt att tro att Arboga 10,2 skulle bli godare som ljummen eller varm, och för mig förefaller det bara vara trams att värma den, som om man har kommit på något för välsmakaren.

Ingen köper ändå en sådan öl för den goda smaken, utan för att den gör sitt jobb vad gäller fyllnadsgrad.

Ändå tycker jag att våra extra starka öl har blivit bättre med åren. Jag minns den första extra starka pripps jag köpte 1995 - kommer inte ihåg styrkan - och den gick inte att dricka: inte för mig iaf.
Carlsberg Master Brew är en 50 cl med 10.5% - BILD
Citera
2026-08-18, 11:31
Medlem
Retsinas avatar
Jag brukar dricka den med sugrör ur burken, gärna källarsval.

Inbillar mig att den smakar mindre rävgift då.
Citera
2026-08-18, 11:53
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
har druckit den ljummen flera gånger och testade även som kall häromdagen, herrejävlar som kall är den knappast drickbar. som ljummen kan jag dricka den utan problem..

någon som märkt av detta? vad kan det ens bero på?
Har bara testat den ljummen. Ska försöka komma ihåg att köpa en sån nästa gång jag gör studiebesök på boa. Återkommer med svar (om jag kommer ihåg).
Citera
2026-08-18, 12:51
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är imponerad av folk som får i sig en hel burk, har provat iskall, kall och ljummen kommer inte längre än halv burk som längst förstår inte att den inte försvunnit på systembolaget måste vara dålig försäljning på just Arboga 10.2 ser ingen som dricker den längre
Nä jag har bara provat men bara för att den har det ryktet den har. Jag har druckit tre på rad en gång. Jag vet faktiskt ingen som druckit det seriöst.
Citera
2026-08-18, 12:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Nä jag har bara provat men bara för att den har det ryktet den har. Jag har druckit tre på rad en gång. Jag vet faktiskt ingen som druckit det seriöst.
Har provat några gånger som mest har jag fått i mig bara en halv burk sedan gick det inte

Tre i rad det var inte dåligt 👏👏👏👏

Det vet jag ingen som klarat
Citera
2026-08-18, 12:58
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har provat några gånger som mest har jag fått i mig bara en halv burk sedan gick det inte

Tre i rad det var inte dåligt 👏👏👏👏

Det vet jag ingen som klarat
Nä, jag tog ett återfall och drack tre stycken en sommardag i en park i Strängnäs för tio år sedan. Jag drack dom ljumma direkt från systembolaget. Jag hade ingen tolerans så jag blev full på dom där.
Citera
2026-08-18, 13:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Carlsberg Master Brew är en 50 cl med 10.5% - BILD

Har du druckit den? Jag kände inte ens till den.
Citera
2026-08-18, 14:15
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Har du druckit den? Jag kände inte ens till den.
Jo, jag tror det - att den fanns på systemet på 00-talet. Jag är säker på att det hursomhelst fanns en annan liknande superstark, kanske Pripps (än 10.2 Arboga) på den tiden.
Citera
2026-08-18, 18:53
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja den är ju inte god för mycket % i den!

Ja en starköl på ca 5% är lagom! Finns även en del trapistöl runt 8-9 % som är ok!
Citera
2026-08-18, 19:27
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ja en starköl på ca 5% är lagom! Finns även en del trapistöl runt 8-9 % som är ok!

Ja lite över 5% duger för mig!
Citera
2026-08-19, 14:47
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
din jävla mes, den är hur enkel som helst att få ner (ljummen menar jag då)

airfryer? vill du att jag ska starta en brand eller? jag är osäker på om du är seriös eller ironisk
Starta en brand! Vet du vad en Airfryer är, en varmlufts ugn med fokuserat blås. Osäker på om du är seriös eller ironisk
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in