2026-08-17, 15:57
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag slog upp ett gäng olika Kåge i Myggans nöjeslexikon. Samtliga var födda under 1900-talets första hälft.
  • Kåge Gimtell, född 1932, mångårig tv-producent för Här är ditt liv och flera melodifestivaler.
  • Kåge Gustafson, född 1936, skådespelare i Hem till byn, Raskens och Albert & Herbert.
  • Kåge Jehrlander, född 1921, tenor och hovnarr vid Kungliga Operan.
  • Kåge Sigurth, född 1918, tv-producent och manusskrivare.
Förr stod Kåge som spön i backen. När började det vända för Kåge? Är Kåge snart ett utdött släkte?
Citera
2026-08-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag slog upp ett gäng olika Kåge i Myggans nöjeslexikon. Samtliga var födda under 1900-talets första hälft.
  • Kåge Gimtell, född 1932, mångårig tv-producent för Här är ditt liv och flera melodifestivaler.
  • Kåge Gustafson, född 1936, skådespelare i Hem till byn, Raskens och Albert & Herbert.
Förr stod Kåge som spön i backen. När började det vända för Kåge? Är Kåge snart ett utdött släkte?

Kåge är ett teleskopnamn för KG som var en förkortning av Karl Gunnar. Inte många heter Karl Gunnar längre.
Citera
2026-08-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Vad som hände med "alla Kåge" var förmodligen att dom dog. Ratsit.se kan hitta 83 st Kåge folkbokförda i Sverige.
Citera
2026-08-17, 16:05
Medlem
fjollciggs avatar
Jag hade faktiskt med Kåge på listan över möjliga namn när frugan väntade vår första son, men vi valde en annan vägoch nu finns det bara 98 personen med förnamnet Kåge i Sverige.

Jag har för övrigt alltid trott att Kåge var en fonetisk variant av KG, alltså initialerna till exempelvis Karl-Gustav. Men tydligen är det även namnet på en tätort i Västerbotten.
Citera
2026-08-17, 16:11
Medlem
hippilis avatar
Kåge ett namn jag inte hört på en massa år och hade glömt det namnet

På 70 och 80 talet kommer jag ihåg att man hörde det namnet ibland
Citera
2026-08-17, 16:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Kåge är ett teleskopnamn för KG som var en förkortning av Karl Gunnar. Inte många heter Karl Gunnar längre.

Nej vanligast Karl-Gustav, inte Karl Gunnar.
Citera
2026-08-17, 16:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag hade faktiskt med Kåge på listan över möjliga namn när frugan väntade vår första son, men vi valde en annan vägoch nu finns det bara 98 personen med förnamnet Kåge i Sverige.

Jag har för övrigt alltid trott att Kåge var en fonetisk variant av KG, alltså initialerna till exempelvis Karl-Gustav. Men tydligen är det även namnet på en tätort i Västerbotten.
Tätort vettefan men en byhåla i alla fall. Kan rekomendera att läsa/lyssna på boken äldreomsorgen i övre Kågedalen skriven av den gamle gravskändaren Nikanor Teratologen. Mycket underhållande bok om man tål äckel och förstår dialekten därifrån, väldigt svårläst men underhållande.
Citera
2026-08-17, 16:53
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tätort vettefan men en byhåla i alla fall. Kan rekomendera att läsa/lyssna på boken äldreomsorgen i övre Kågedalen skriven av den gamle gravskändaren Nikanor Teratologen. Mycket underhållande bok om man tål äckel och förstår dialekten därifrån, väldigt svårläst men underhållande.

Den gamle gravskändaren

Hört talas om boken, men är den skriven på obegriplig dialekt står jag nog över. Tack ändå för tipset!
Citera
2026-08-17, 16:59
Avstängd
Kan komma tillbaka, men när riktigt gamla namn kommer tillbaka vet man nästan inte hur de ska uttalas. Det kan vara så med namnet Erengisle, som var väldigt vanligt på 1300-talet och sedan nästan försvann.
Citera
2026-08-17, 17:05
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej vanligast är Karl-Gustav inte Karl-Gunnar.
Karl-Göran bör också nämnas i sammanhanget. Likaså (Är du kär i mig ännu) Klas-Göran som låg på hitlistorna 1959. Det såldes 125.000 exemplar av denna trallvänliga melodi som författades av Stikkan Andersson och framfördes av Lill-Babs.

Själv hade jag en skolkamrat som hette Kent-Göran. Det finns säkert fler namnkombinationer med K-G att välja på.

Men Karl-Gustav är nog vanligast.

Fast det är väl offtopic, då det är Kåge som är trådens ämne. Det går för övrigt bra att ha Kåge som efternamn.

Kåge är dessutom , som redan nämnts i tråden, namnet på en liten ort, nån mil norr om Skellefteå.
Senast redigerad av DoktorNo 2026-08-17 kl. 17:11.
Citera
2026-08-17, 17:16
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Du menar att din fru tittade på listan, skrattade och kastade den i soptunnan?

Kåge har som sagt sin bas i dubbelnamn som Karl-Gunnar eller Karl-Gustaf. Det är en Herrans välsignelse att dubbelnamnen dör ut med boomergenerationen. Namn som Lars-Göran och Ella-Britt är horribla. Använd i så fall hellre flera olika namn men sätt inte ihop dem.
Senast redigerad av Galejan 2026-08-17 kl. 17:18.
Citera
2026-08-17, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Karl-Göran bör också nämnas i sammanhanget. Likaså (Är du kär i mig ännu) Klas-Göran som låg på hitlistorna 1959. Det såldes 125.000 exemplar av denna trallvänliga melodi som författades av Stikkan Andersson och framfördes av Lill-Babs.

Själv hade jag en skolkamrat som hette Kent-Göran. Det finns säkert fler namnkombinationer med K-G att välja på.

Men Karl-Gustav är nog vanligast.

Fast det är väl offtopic, då det är Kåge som är trådens ämne. Det går för övrigt bra att ha Kåge som efternamn.

Kåge är dessutom , som redan nämnts i tråden, namnet på en liten ort, nån mil norr om Skellefteå.

Verkar inte finnas någon som heter Kåge som bor i Kåge.

Samma sak med Frostkåge och Storkågeträsk, om jag inte klantat mig.

Ja men hej då

Edit: Hittade en Kjell-Göran (Med bindestreck), verkar vara den enda. Resten har det som två olika namn med mellanrum och inte bindestreck.
Senast redigerad av pizzafrukost 2026-08-17 kl. 17:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in