2026-08-17, 12:32
Medlem
Upplyftens avatar
För er som uppskattar supernörden Kalle Lind ( Podden, Snedtänkt) Ett vandrande uppslagsverk som med kuslig precision placerar in personer, årtal och vem som kände vem i Sveriges kulturhorizont de senaste 60-70 åren, och dessutom sprängfull med anekdoter om personerna. Jag fattar inte hur karln lägger allt på minnet, man blir ju helt svettig ibland när man lyssanar på podden snedtänkt

Hursomhelst Kalles första roman (släpptes redan förra året) är exakt så man kan förvänta sig av Kalle. Det går undan i en halsbrytande fart och roliga Lind´ska metaforer serveras generöst. Handlingen är förlagt till Malmö och vi kikar in hos ett gäng "kulturmänniskor" , en del av dem med "viktiga" titlar och arbeten. En typ av modern familj med div. "bonusbarn" och före detta sambos i en salig röra. Man kan inte direkt påstå att personerna är sympatiska , snarare lite högdragna och komiska i sin småborgerliga kulturångest drivet av FOMO. Lite överspända sådär när småborgare gör sig till och spelar lite viktigare än de faktiskt är. Självbilden vårdas noga
Med det sagt så finns det också en hel del mörker och svartsynthet beskrivet i det komplicerade samspelet med dessa människor som Lind tecknar med medkänsla

Hade mycket behållning av boken , persongalleriet är vältecknat och personers egenheter likaså , fattas ju annat detta är ju faktiskt Kalle Lind´s STORA begåvning rent allmänt.

Boken är rolig , greppar läsaren omedelbart ut på en berg och dalbana av förtätade sekundexakta iakttagelser utan att bli tramsig, det känns bara smart och fyndigt för det mesta, och att det finns en hel del bottnar av mörker och beskrivningar av mänskliga tillkortakommanden samt helt uppenbara problem vissa har med sig själv, men försöker dölja eller lura sig själv att de inte har

Det blir en 8 av 10 för mig. Ordekvilibristen Kalle Lind levererar och bekräftar härmed att Lind är en människokännare av rang
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-17 kl. 12:56.
Citera
2026-08-17, 13:41
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
För er som uppskattar supernörden Kalle Lind ( Podden, Snedtänkt) Ett vandrande uppslagsverk som med kuslig precision placerar in personer, årtal och vem som kände vem i Sveriges kulturhorizont de senaste 60-70 åren, och dessutom sprängfull med anekdoter om personerna. Jag fattar inte hur karln lägger allt på minnet, man blir ju helt svettig ibland när man lyssanar på podden snedtänkt
Jag har inte tänkt på honom som ett orakel men lyssnat en del om ämnena och gästerna lockad.
Lånat en del böcker som uppföljning av hans poddar tex en tegelsten om bellman och "klara var aldrig paris".

Den fanns på biblioteket här intill. Det får bli en cykeltur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in