2026-08-17, 09:22
Avslutad
Man inser att den ekonomiska verklighet vi befinner gör oss till fångar i ett komplicerat nollsummespel. Situationen leder lätt till hat och konflikt, men jag undrar om den ganska dåliga utgångspunkten måste göra att hat och konflikt genomsyrar allting? Räcker det inte att det hör till den ekonomiska sfären eller måste det även innefatta alla delar av vår verklighet?
Citera
2026-08-17, 10:47
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det optimala är väl att glädje samt samarbete vore att föredra..
Citera
2026-08-17, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja det optimala är väl att glädje samt samarbete vore att föredra..

Frågan var om det komplicerade ekonomiska nollsummespel vi är fångar i måsta genomsyra hela vår verklighet?
Citera
2026-08-17, 11:10
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehabilitator
Frågan var om det komplicerade ekonomiska nollsummespel vi är fångar i måsta genomsyra hela vår verklighet?
Ja vi är ju mer eller mindre slavar.
Citera
2026-08-17, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja vi är ju mer eller mindre slavar.

Vid vilken nivå av maktlöshet och ofrihet räknas man som slav? Det finns många i världen som lever odrägliga slavliv, men kan man verkligen säga att alla gör det?

Vi är fångar i en slags verklighet, men måste denna genomsyra allt?
Citera
2026-08-17, 11:23
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Vid vilken nivå av maktlöshet och ofrihet räknas man som slav? Det finns många i världen som lever odrägliga slavliv, men kan man verkligen säga att alla gör det?

Vi är fångar i en slags verklighet, men måste denna genomsyra allt?
Kan tyvärr inte svara på det för jag är ingen expert. Det är bara min personliga uppfattning.
Citera
2026-08-17, 12:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vi är inte fångna i ett nollsummespel, det visar ju historien. Vi är fler än någonsin som lever bätre än någonsin, knappast nollsummespel. Dit har vi nått genom frivilligt samarbete och marknadsekonomi, inte hat och konflikt.
Citera
2026-08-17, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vi är inte fångna i ett nollsummespel, det visar ju historien. Vi är fler än någonsin som lever bätre än någonsin, knappast nollsummespel. Dit har vi nått genom frivilligt samarbete och marknadsekonomi, inte hat och konflikt.

Det är ett komplicerat nollsummespel i slutändan, hur man än vrider och vänder på det. Du har dock rätt i att vi är fler som har det mycket bättre än någonsin, om än inte om man kollar på privatliv och integritet.

Jag vet inte hur verkligheten såg ut i kommunistiska länder, men jag menar alltså att det även där är ett nollsummespel.

Vi är fångar i en sorts verklighet, men måste detta genomsyra alla aspekter av vår tillvaro?
Senast redigerad av rehabilitator 2026-08-17 kl. 12:20.
Citera
2026-08-17, 12:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det är ett komplicerat nollsummespel i slutändan, hur man än vrider och vänder på det. Du har dock rätt i att vi är fler som har det mycket bättre än någonsin, om än inte om man kollar på privatliv och integritet.

Jag vet inte hur verkligheten såg ut i kommunistiska länder, men jag menar alltså att det även där är ett nollsummespel.

Vi är fångar i en sorts verklighet, men måste detta genomsyra alla aspekter av vår tillvaro?
Ja, vår verklighet genomsyrar alla aspekter av vår tillvaro, det är vad verkligheten är. Men den är inget nollsummespel, den är vad du väljer att göra av den.

You can choose to ignore reality, but you can't ignore the consequences of ignoring reality.
Citera
2026-08-17, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, vår verklighet genomsyrar alla aspekter av vår tillvaro, det är vad verkligheten är. Men den är inget nollsummespel, den är vad du väljer att göra av den.

You can choose to ignore reality, but you can't ignore the consequences of ignoring reality.

Vi lever i radikalt olika skapade verkligheter beroende på bland annat vilket ekonomiskt system som dominerar. Och beroende på hjärna och bakgrund, naturligtvis, men det är en annan diskussion.

Måste den ekonomiska verkligheten vi befinner oss i genomsyra alla aspekter av vår tillvaro?
Citera
2026-08-17, 14:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Hat och konflikt, alla dagar i veckan...

..nej det var ett skämt. Det finns väl ingen frisk som skulle välja hat och konflikt.

Är detta en tråd i postmodern filosofi? Det finns inga värden.
Citera
2026-08-17, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Hat och konflikt, alla dagar i veckan...

..nej det var ett skämt. Det finns väl ingen frisk som skulle välja hat och konflikt.

Är detta en tråd i postmodern filosofi? Det finns inga värden.

Problemet är att vi är fångar i en komplicerad ekonomisk verklighet och ett slags nollsummespel som gärna bäddar för hat och konflikt. Men det kanske inte måste vara så, eller åtminstone inte genomsyra hela tillvaron? Kan vi tillåtas ha aktiviteter som är meningslösa i ekonomiskt eller överlevnadshänseende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in