2026-08-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykakutenForever
Kanske, men legacy media har börjat tappa sin påverkan på befolkningen då det blir mer och mer uppenbart att de står för en verklighetsfrånvänd bild av politiken, plus prioriterar att kasta ut skällsord fritt mot dem som de anser vara deras motståndare istället för att möta deras argument sakligt.

Skulle kanske vara bäst att göra som Riks gjorde och skapa sin egna mediaorganisation också.
Man påverkar inga politiker eller får igång några nya opinioner ute i samhället genom t ex postande här på Flashback.

Och jag ser förvisso mindre på svenska tv-nyheter nu än jag gjorde 1990 - men det beror inte på att jag skulle hitta nyheterna på twitter, Twitch eller svenska bloggar, utan på att vi sedan länge kan se utländska nyhetskanaler på TV, läsa utländsk press på nätet och komplettera med t ex nyhetsvideos och podcasts på Youtube.
Citera
2026-08-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Man påverkar inga politiker eller får igång några nya opinioner ute i samhället genom t ex postande här på Flashback.

Och jag ser förvisso mindre på svenska tv-nyheter nu än jag gjorde 1990 - men det beror inte på att jag skulle hitta nyheterna på twitter, Twitch eller svenska bloggar, utan på att vi sedan länge kan se utländska nyhetskanaler på TV, läsa utländsk press på nätet och komplettera med t ex nyhetsvideos och podcasts på Youtube.
Nä, det är underförstått. Det här inlägget och konversationerna kring det är mest för att ha en dialog och höra andra folks åsikter, och inte så mycket mer utöver det.
Citera
2026-08-18, 13:29
Medlem
Citat:
Men utbudet utanför riksdagen är ju också bristande från vad jag sett, och det enda partiet jag hittat som kommer nära det jag önskar är det Klassiskt liberala partiet. Jag har varit på deras hemsida nyligen och mycket av deras politik verkar överensstäma med min egen, men jag är tveksam till hur seriösa de är.

Har någon efarenhet om att detta är ett seriöst parti, eller snackar vi ett parti som Piratpartiet? Om det är det andra alternativet, överväger jag möjligheten att skapa ett eget, genuint libertarianskt parti.

Jag hade en del med dom att göra för 20 år sen. Men dom höll aldrig riktigt på med riktigt partiarbete. I princip ingen i partiet var polirtikermaterial. De älskade att diskutera sina tankar och ideologi men det var extremt få som kunde övertyga någon som inte redan var övertygad. Budskapet var för svårsålt och man hade ingen i partiet som var särskilt bra på att sälja det. Det mesta dom gjorde vara att diskutera och drömma. Idag är det nog ännu mer insomnat.

Tror även att libertarianism har det ännu svårare idag. Ideologin är lite för flummig och opraktiskt och långt ifrån hur svenska ungdomar har utvecklats politiskt idag.
Citera
2026-08-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag hade en del med dom att göra för 20 år sen. Men dom höll aldrig riktigt på med riktigt partiarbete. I princip ingen i partiet var polirtikermaterial. De älskade att diskutera sina tankar och ideologi men det var extremt få som kunde övertyga någon som inte redan var övertygad. Budskapet var för svårsålt och man hade ingen i partiet som var särskilt bra på att sälja det. Det mesta dom gjorde vara att diskutera och drömma. Idag är det nog ännu mer insomnat.

Tror även att libertarianism har det ännu svårare idag. Ideologin är lite för flummig och opraktiskt och långt ifrån hur svenska ungdomar har utvecklats politiskt idag.
Jag skulle argumentera att det är mindre så att ideologin är flummig, och mer att den är fragmenterad längs olika inriktningar som behöver enas och fokuseras. T.ex. frågan om man ska man ha en nattväktarstat, eller göra sig av med staten helt.

Plus är det som du säger korrekt. Man behöver personer som är redo att debattera, att visa de positiva aspekten av libertarianism och slå hål i de auktoritära argument som både vänstern och de borgerliga använder, istället för att bara prata inom sin egen sfär.
Citera
2026-08-18, 14:22
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Vi har en neoliberal blandad marknad där skattepengar regelbundet blandas in och statligt ägda företag är vanliga. Vi är inte en rättsstat då våra rättigheter kan röstas bort väldigt enkelt (se bara HMF-gummiparagrafen eller "förolämpning av tjänsteman") och vi får inte ens försvara oss själva från våld utan att riskera att också bli dömda för våld. Vi har då också inte yttrandrefrihet. Och personlig integritet? Har du glömt hur mycket EU försöker inskränka den ytterligare, ovanpå vad SÄPO och FRA redan blivit tillåtna att göra?

Jo, vi behöver en libertariansk plattform då riksdagspartierna inte värnar egentligen om någonting av detta, och i grund och botten strävar efter all makt de kan få tag i. Samtidigt vill de bara utöka samarbetet med EU istället för att göra den rätta saken och utföra Swexit.

Libertariansk är nattväktarstat. Det vill inte jag ha. Klassisk liberalism är generellt skeptisk till statliga ingripanden och regleringar men står knappast för nattväktarstaten. Det är därför som det är olika begrepp liberalism och libertarianism.

Visst är det en blandekonomi och visst finns det brister men hur skulle ett parti som inte kommer in i Riksdagen kunna ändra på det?
Citera
2026-08-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Libertariansk är nattväktarstat. Det vill inte jag ha. Klassisk liberalism är generellt skeptisk till statliga ingripanden och regleringar men står knappast för nattväktarstaten. Det är därför som det är olika begrepp liberalism och libertarianism.

Visst är det en blandekonomi och visst finns det brister men hur skulle ett parti som inte kommer in i Riksdagen kunna ändra på det?
Du kommer inte få genuin klassisk liberalism med den nuvarande riksdagen ändå, det kommer vara olika smaker av socialdemokrati och neoliberalism vart du än kollar. Dessutom kommer ju Liberalerna mest sannolikt åka ur riksdagen också. Så vad vill du ha för politisk ideologi om libertarianism inte passar dig?
Citera
2026-08-18, 14:43
Medlem
Citat:
Jag skulle argumentera att det är mindre så att ideologin är flummig, och mer att den är fragmenterad längs olika inriktningar som behöver enas och fokuseras. T.ex. frågan om man ska man ha en nattväktarstat, eller göra sig av med staten helt.

Den är väldigt utopisk. Och ligger väl inte riktigt rätt i tiden, dom flesta som kallar sig höger idag har inte den tron på den fria marknaden och kapitalismen som libertarianism går ut på. Och verkar också vara för en rätt stark stat idag.
Citera
2026-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Nja, mer som att Piratpartiet startade som ett enfrågeparti gällande upphovsrätten och sedan bultade på extra samhällsfrågor efteråt för att se mer ut som ett "riktigt" parti.

Lagom äkta (eller "riktigt") för att jag ska våga rösta på de Rötterna/grunden/kärnan finns ännu där också

Citat:
Sedan verkar ju också partierna utanför riksdagen inte göra så mycket reklam för sig så att folk kan upptäcka dem. Kan inte minnas att Klassiska liberala partiet någon gång satt upp affischer någonstans eller haft någon synlig kampanj under valrörelsen.

Ibland är det ekonomin som spelar in, men det är klart: Att trycka upp nån banderoll (som man hänger upp på nån central plats i Stockholm city) kostar inte multum direkt.

Har du funderat på att försöka ta kontakt med de och ställa frågor? Det är väl det bästa?
Citera
2026-08-18, 17:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Du kommer inte få genuin klassisk liberalism med den nuvarande riksdagen ändå, det kommer vara olika smaker av socialdemokrati och neoliberalism vart du än kollar. Dessutom kommer ju Liberalerna mest sannolikt åka ur riksdagen också. Så vad vill du ha för politisk ideologi om libertarianism inte passar dig?

Min grundsyn är konservativ. Det betyder att vårda och skydda det som man älskar. Det kan t.ex. gälla en fin stadsmiljö som radikala vill utplåna för att skapa något nytt, ofta bara för att det ska vara just nytt. Konservatism kan också innebära att gå tillbaka till något från förr som man tycker varbra. Det gäller exempelvis skolan med lärarauktoritet och lärarkompetens, ordning och reda, bestämda kunskapskrav istället för lektioner om allt möjligt annat som inte handlar om kunskaper.

Libertarianer är frihetsfundamentalister som t.ex. tycker att skatt är stöld, ett av deras slagord. Så lite stat som möjligt som de i amerikanska södern tycker, typ de som för den gamla sydstatsflaggan och bär vapen "open carry". Fri sprit, när som helst och var som helst. O.s.v. Raseriet i USA mot myndigheternas smittskyddsåtgärder beror mycket på att libertarianer anser att sådana åtgärder är ett ingrepp i den personliga friheten och bryter mot konstitutionen. Det är för mig ett obegripligt dumt synsätt.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-18 kl. 18:04.
Citera
2026-08-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Den är väldigt utopisk. Och ligger väl inte riktigt rätt i tiden, dom flesta som kallar sig höger idag har inte den tron på den fria marknaden och kapitalismen som libertarianism går ut på. Och verkar också vara för en rätt stark stat idag.
Låter inte som att de är så värst höger då.
Citera
2026-08-19, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Lagom äkta (eller "riktigt") för att jag ska våga rösta på de Rötterna/grunden/kärnan finns ännu där också

Ibland är det ekonomin som spelar in, men det är klart: Att trycka upp nån banderoll (som man hänger upp på nån central plats i Stockholm city) kostar inte multum direkt.

Har du funderat på att försöka ta kontakt med de och ställa frågor? Det är väl det bästa?
Jag har ju frågat dem om dem ska ställa upp i nästa val i både kommuner och riksdagen då jag inte såg något på deras sida.
Citera
2026-08-19, 08:02
Medlem
Citat:
Jag har ju frågat dem om dem ska ställa upp i nästa val i både kommuner och riksdagen då jag inte såg något på deras sida.

OK, de har en anmäld lista med fem namn på Valmyndighetens sida med anmälda partier

Citat:
Daniel Strandlund
Fredrik Laving
Gert-Åke Rosqvist
Daniel Andersson
Aléxos Dawod

Finns faktiskt nån som har anmält en annan partibeteckning vid namn Libertarianerna (dock inga kandidater, till riksdagen) Får väl scrolla igenom kommun & region-sidorna och se om nån anmält sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in