2026-08-16, 22:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Min TV är helt värdelös nuförtiden så jag funderar på att köpa en sticka eller en box med Android TV.

Det finns en massa billiga modeller på Amazon men jag har hört att alla dessa billiga märken är fyllda med spyware och skit. Det är därför priset är så lågt.

Finns det någon box eller sticka man kan köpa som går att roota? Eller någon som går att lita på som inte kommer förinstallerad med massa spyware?

Jag söker efter något med usb-port/sd-läsare så jag själv kan utöka lagringsutrymmet.
Citera
2026-08-16, 23:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Min TV är helt värdelös nuförtiden så jag funderar på att köpa en sticka eller en box med Android TV.

Det finns en massa billiga modeller på Amazon men jag har hört att alla dessa billiga märken är fyllda med spyware och skit. Det är därför priset är så lågt.

Finns det någon box eller sticka man kan köpa som går att roota? Eller någon som går att lita på som inte kommer förinstallerad med massa spyware?

Jag söker efter något med usb-port/sd-läsare så jag själv kan utöka lagringsutrymmet.

Vad vill du kunna göra? En RassberryPi kan du göra vad du vill med, men det kan vara ett jävla Mäck beroende på dina förkunskaper. Som tur är finns det bra guider på nätet med allt tänkbart som man kan använda en Rassberry till.
Citera
2026-08-16, 23:43
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad vill du kunna göra? En RassberryPi kan du göra vad du vill med, men det kan vara ett jävla Mäck beroende på dina förkunskaper. Som tur är finns det bra guider på nätet med allt tänkbart som man kan använda en Rassberry till.

Orkar nog inte med något helt custom. Jag har Android TV nu och det funkar bra förutom att enheten är så förbannat slö och saknar lagringsutrymme.

Jag vill kunna köra Android-appar, använda VPN och tanka torrents. Och styra allt med fjärrkontroll. 4k måste den klara av också.
Citera
2026-08-17, 03:47
Medlem
Onanikrems avatar
Koppla en vanlig Linux/Windows-dator till Tv´n, ifs. får du inte Android då men du får en mediaspelare du själv kan välja precis vad du vill använda den till.
Citera
2026-08-17, 13:21
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Koppla en vanlig Linux/Windows-dator till Tv´n, ifs. får du inte Android då men du får en mediaspelare du själv kan välja precis vad du vill använda den till.

Då behöver jag en dator och installera programvara, få en fjärrkontroll att fungera osv osv. Det skulle bli mycket dyrare och krångligare tyvärr.
Citera
2026-08-17, 15:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Då behöver jag en dator och installera programvara, få en fjärrkontroll att fungera osv osv. Det skulle bli mycket dyrare och krångligare tyvärr.
Något dyrare med trådlöst tangentbord och mus på soffbordet om du inte redan har sånt liggande. En 8-10 år gammal burk brukar man kunna få för en femhundring eller mindre, om man inte har en stående.
Krångligare, ja. Men ibland är det kul att krångla med saker och man lär sig lite på vägen. Fast det är ju jag det, alla är ju inte som mig.
Citera
2026-08-17, 17:28
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Något dyrare med trådlöst tangentbord och mus på soffbordet om du inte redan har sånt liggande. En 8-10 år gammal burk brukar man kunna få för en femhundring eller mindre, om man inte har en stående.
Krångligare, ja. Men ibland är det kul att krångla med saker och man lär sig lite på vägen. Fast det är ju jag det, alla är ju inte som mig.

Grejen med Android TV är att det är så extremt bekvämt. Allt är byggt för att styras med fjärrkontrollen. Man kan ligga nedmysad på soffan och kolla slop på yt med SmartTube, långfilm eller vad man än vill. Man behöver inte växla mellan fönster och krångla som på en dator. Det är en helt annan upplevelse. Ingen möjlighet att surfa skräp så man blir inte distraherad och fastnar på Flashback. Dessutom är själva enheten knäpptyst. Ingen fläkt som surrar.
Citera
2026-08-17, 19:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har kört med strong LEAP-S3 i några år och har inte spyware eller annan skit samt får uppdateringar men har gått upp en del i pris dock har den uttag för usb / minneskort.
Måste du inte ha nytt så finns:
https://www.amazon.se/Strong-Srt420-Android-Receiver-Size/dp/B0BZ937Y98/
Annars
https://www.maxgaming.se/sv/mediaspelare/xiaomi-tv-box-s-3rd-gen
Citera
2026-08-17, 19:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Grejen med Android TV är att det är så extremt bekvämt. Allt är byggt för att styras med fjärrkontrollen. Man kan ligga nedmysad på soffan och kolla slop på yt med SmartTube, långfilm eller vad man än vill. Man behöver inte växla mellan fönster och krångla som på en dator. Det är en helt annan upplevelse. Ingen möjlighet att surfa skräp så man blir inte distraherad och fastnar på Flashback. Dessutom är själva enheten knäpptyst. Ingen fläkt som surrar.
Du behöver inte växla mellan fönster och krångla bara för att det är en dator. Windows Media Center eller vad det heter? Finns säkert flera alternativ.

Men ibland är det smidigt med en enkel box just för ändamålet. Men du vill ha torrents och grejer på samma box som spelar upp dina filmer? Jag låter min diskserver sköta sånt.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag har kört med strong LEAP-S3 i några år och har inte spyware eller annan skit samt får uppdateringar men har gått upp en del i pris dock har den uttag för usb / minneskort.
Måste du inte ha nytt så finns:
https://www.amazon.se/Strong-Srt420-Android-Receiver-Size/dp/B0BZ937Y98/
Annars
https://www.maxgaming.se/sv/mediaspelare/xiaomi-tv-box-s-3rd-gen

Den ser väldigt bra ut både hårdvarumässigt och prismässigt. Men det är exakt en sån modell jag inte riktigt litar på tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in