2026-08-16, 19:50
Medlem
KFCnoggers avatar
https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/36-aring-domd-smygfilmade-och-valdtog-kvinna/

"Kristianstadsbon hade bdsm-sex med sin flickvän.

Det var hon med på. Det hon inte kände till var att mannen utförde sexhandlingar på henne då hon sov eller på annat sätt var omedveten.

Mannen smygfilmade också kvinnan.

Nu döms han till 1,5 års fängelse."

Varför har man sex med sin sovande partner utan medgivande? Vad vet vi mer?
Citera
2026-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Det hon inte kände till var att mannen utförde sexhandlingar på henne då hon sov eller på annat sätt var omedveten.

Hur kom det fram då?

Citat:
Varför har man sex med sin sovande partner utan medgivande?

Är lite eggande, prova nån gång.
Citera
2026-08-16, 20:13
Medlem
Hela artikeln finns på https://archive.fo/ men på grund av 1.02 tänker jag inte fixa direktlänk.

Citat:

Citat:
Mannen har under rättegång hävdat att flickvännen ville att han skulle filma när han hade sex med henne, även då hon sov eller på annat sätt var omedveten om vad som hände. Det var flickvännens önskan, enligt mannen.

Att så skulle vara fallet tror inte Kristianstads tingsrätt på. Chattar mellan mannen och kvinnan motsäger också mannens version. Kvinnan själv har under rättegång sagt att hon aldrig gett mannen tillåtelse att filma henne utan hennes vetskap.
Här har vi ju ord mot ord, men får man tro artikeln så är mannen inte trovärdig.

Sen kan vi läsa detta:
Citat:
Rätten konstaterar också i sin dom att det inte är möjligt att i förväg ge uttryck för ett frivilligt val att delta i sex. Samtycke kan bara ges i stunden, i närtid till själva sexet.
Det tycker jag är lite alarmerande. Jag och min partner gör saker med varandra i sömnen ibland. Att vakna av en avsugning är ju inte fel direkt. Känns helt sjukt att en sådan sak ska kunna rubriceras som våldtäkt även om båda är med på det hela.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-16 kl. 20:16.
Citera
2026-08-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hela artikeln finns på https://archive.fo/ men på grund av 1.02 tänker jag inte fixa direktlänk.

Citat:

Här har vi ju ord mot ord, men får man tro artikeln så är mannen inte trovärdig.

Sen kan vi läsa detta:

Det tycker jag är lite alarmerande. Jag och min partner gör saker med varandra i sömnen ibland. Att vakna av en avsugning är ju inte fel direkt. Känns helt sjukt att en sådan sak ska kunna rubriceras som våldtäkt även om båda är med på det hela.

(FB) Åtalas för våldtäkt – trots samtycke. Malmö (2025-12-04)

Här var kvinnan med på det och mannen blev friad.
Citera
2026-08-16, 20:29
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:

Citat:

Sen kan vi läsa detta:

Den snubben är uppenbarligen ett svin.

Citat:

Lagen är inte kompatibel med verkligheten.
Citera
2026-08-16, 20:36
Medlem
Vad var BDSM i det hela? Hur kan man anmäla sin pojkvän?
Citera
2026-08-16, 21:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Svårt med samtycke om man sover!
Citera
2026-08-16, 21:16
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Svårt med samtycke om man sover!
Beror på hur man ser det. Ett ex var otroligt intresserad av att jag använde henne när hon sov. Vi diskuterade innan och hon garanterade att hon verkligen ville. Inom BDSM finns något som kallas ”blanket consent” där man ger samtycke som gäller tills man tar tillbaka det. Att ha samtyckt sex med en sovande partner brukar kallas ”sleeping beauty” och är inte alls ovanligt.
Inom TPE-förhållanden (Total Power Exchange) har man ofta ett avtal om att den dominanta parten har full tillgång hur som helst när som helst till den undergivna parten. Hur lagen ser på det är en annan historia.
Citera
2026-08-16, 21:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Beror på hur man ser det. Ett ex var otroligt intresserad av att jag använde henne när hon sov. Vi diskuterade innan och hon garanterade att hon verkligen ville. Inom BDSM finns något som kallas ”blanket consent” där man ger samtycke som gäller tills man tar tillbaka det. Att ha samtyckt sex med en sovande partner brukar kallas ”sleeping beauty” och är inte alls ovanligt.
Inom TPE-förhållanden (Total Power Exchange) har man ofta ett avtal om att den dominanta parten har full tillgång hur som helst när som helst till den undergivna parten. Hur lagen ser på det är en annan historia.

Och jag förstår, jag hade krävt ett skriftligt avtal fast jag tror inte ens det hade räckt i en domstol!
Citera
2026-08-16, 21:54
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Och jag förstår, jag hade krävt ett skriftligt avtal fast jag tror inte ens det hade räckt i en domstol!
Troligen inte. Domstolen menar ju att en person som sover/är medvetslös inte kan ta tillbaka sitt samtycke, och det är det som är problemet. Ett skriftligt avtal hjälper inte om man är oförmögen att säga upp det.

Sedan är det naturligtvis inget problem om man är överens och litar på varandra. Då hamnar det förhoppningsvis aldrig i domstol.
Citera
2026-08-16, 22:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Troligen inte. Domstolen menar ju att en person som sover/är medvetslös inte kan ta tillbaka sitt samtycke, och det är det som är problemet. Ett skriftligt avtal hjälper inte om man är oförmögen att säga upp det.

Sedan är det naturligtvis inget problem om man är överens och litar på varandra. Då hamnar det förhoppningsvis aldrig i domstol.

Det var ungefär så jag tänkte! BDSM handlar ju mycket om tillit och den trygghet man känner i ett fint förhållande, det finns också stopptecken har jag förstått, jag är helt novis i ämnet!
Citera
2026-08-17, 03:30
Medlem
Det jag inte fattar är hur det går till. Är kvinnan förlamad från midjan och ner? Så redlös full att hon inte vaknar? Nerdrogad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in