2026-08-16, 17:44
Medlem
Ibn.habibis avatar
Open AI meddelade i början av året att Chat GPT ska börja med annonser.

USA var först ut. Nu har även svenska användare fått mejl om att de snart kommer få annonser i sina AI-chattar.

Kommer det påverka informationen så det passar annonsörerna?
Citera
2026-08-16, 17:48
Medlem
vem fan bryr sig? Det är ju nerlusat med annonser på varenda jävla sida idag så varför ska inte chatgpt också ha det?
Citera
2026-08-16, 17:53
Medlem
Och sen kommer, "betala 100kr i månanden för att slippa dom"
Citera
2026-08-16, 18:03
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Och sen kommer, "betala 100kr i månanden för att slippa dom"

Vore det konstigt?
Financial reports show that roughly 95% of ChatGPT's massive user base uses the free tier. Because running high-end AI inference and server infrastructure costs more than zero-revenue engagement provides, OpenAI subsidizes free users heavily while facing multi-billion dollar overall net losses.
Citera
2026-08-16, 18:36
Medlem
Även för oss som pröjsar pro versionen?
Citera
2026-08-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vore ju konstigt om annonser ens kommer för er som har Pro versionen.
Citera
2026-08-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Vore det konstigt?
Financial reports show that roughly 95% of ChatGPT's massive user base uses the free tier. Because running high-end AI inference and server infrastructure costs more than zero-revenue engagement provides, OpenAI subsidizes free users heavily while facing multi-billion dollar overall net losses.
Nej blir alltid så med saker som som börjar gratis och sen blir populärt.
Citera
2026-08-16, 18:59
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Open AI meddelade i början av året att Chat GPT ska börja med annonser.

USA var först ut. Nu har även svenska användare fått mejl om att de snart kommer få annonser i sina AI-chattar.

Kommer det påverka informationen så det passar annonsörerna?

OpenAI är det första företaget som slagit Uber i att vara MINST lönsamt i världshistorien. Hela deras inkomst är från VC och inget annat och alla försök att få företag att betala för sina tokens så att det går runt har gjort att företag bara backat därifrån (kostnaden per sökning är astronomisk och bränner VC pengar på hög) att sälja användarnas data, att utveckla botar baserat på användarnas frågor och diskussioner med LLM'n görs redan men det är långt ifrån värdefullt.

Så det är ju inte underligt att dom gör det här. Det kommer nog komma till fler snart - och antagligen med inbakad reklam där svar vinklas till fördel för produkter som betalar för sin spot.
Citera
2026-08-16, 19:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Vore ju konstigt om annonser ens kommer för er som har Pro versionen.

Pro-versionen är fortfarande inte lönsam för OpenAI. Du betalar men för att dom ska gå runt på Pro versionen får du lägga en nolla eller två på fakturan.
Citera
2026-08-16, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
vem fan bryr sig? Det är ju nerlusat med annonser på varenda jävla sida idag så varför ska inte chatgpt också ha det?

För att jag ändå inte köper något jag sett någonsin på reklamer och det snor en massa energi ifrån mitt liv.

Vi kan göra såhär! Att jag tar och ringer er när jag vill se den skit ni säljer...
Senast redigerad av Kanonen56 2026-08-16 kl. 19:06.
Citera
2026-08-16, 19:16
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har för mig de sa att ja det kommer ske, men mindre och på ett "smakfullt" innovativt sätt så det blir "naturligt"...
Citera
2026-08-16, 19:17
Medlem
FuckSwedens avatar
Undrar om Brave filtrerar bort annonserna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in