2026-08-16, 12:33
Avslutad
Artikel från 2009:
Citat:
Ifjol värvade Udinese Gustav Hellman (född 1992) och nu har man bjudit in Martin Holmberg (född 1994) på provspel. Båda talangerna kommer från Lidköpings IF.
Tack vare scouten Victor Rojas har Lidköping blivit en ort som fostrar Udinesespelare. Ifjol provtränade Gustav Hellman med den italienska klubben. Han fick ett kontrakt och nu har scouten bjudit in nästa spelare från Lidköping.
- Jag tipsade om Gustav förra året och det gick jättebra. Efter det fick jag mer förtroende från dem och de ringde mig och frågade om jag hade sett någon duktig 94:a och då tipsade jag dem om Martin Holmberg, säger Victor Rojas till fotbollskanalen.se.
Rojas är personlig vän med Andrea Carnevale som är ansvarig, likt en sportchefsroll, för Udineses Primaveralag. Och han tror att unge Martin Holmberg kan ha en framtid i Serie A.
- Det är en defensiv mittfältare. Mycket lik Albin Ekdal i spelsättet och har även den fysiken.
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/italien/udinese-letar-talanger-i-lidkoping
Lidköpings IF finns ej längre men låg i division 4/5 och en serie A-klubb sökte återkommande talanger i 15-års åldern där.

Är det inte större skillnad mellan nivåerna?
Citera
2026-08-16, 12:41
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeningsLiv
Artikel från 2009:

Lidköpings IF finns ej längre men låg i division 4/5 och en serie A-klubb sökte återkommande talanger i 15-års åldern där.

Är det inte större skillnad mellan nivåerna?

Med tanke på din fråga, verkar du inte förstå hur talangutveckling drivs. Och hur man når toppen.

De är inte påtänkta till att spela i a-laget. Men de har potential till att bli något stort genom utveckling i den italienska klubben.
Citera
2026-08-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Med tanke på din fråga, verkar du inte förstå hur talangutveckling drivs. Och hur man når toppen.

De är inte påtänkta till att spela i a-laget. Men de har potential till att bli något stort genom utveckling i den italienska klubben.
Eller en produkt att sälja med (stor)vinst efter utveckling.
Citera
2026-08-16, 12:45
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Precis.
Citera
2026-08-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ding, ding, ding! Vi har det rätta svaret.

Udinese var bara en av flera italienska klubbar som böjade fokusera på sånt. Värst är Atalanta som tagit in så mycket skräp till ungdomslag och B-laget, den stora majoriteten hos dem är där för att tränas upp till att kunna säljas på lagom hög nivå.
Citera
2026-08-16, 12:52
Medlem
Creaturs avatar
Nån som vet hur det gick sen för de här grabbarna från Lidköping?
Citera
2026-08-16, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nån som vet hur det gick sen för de här grabbarna från Lidköping?
Dom hamnade i Lidköpings FK inom division 2 men båda blev fostrade av elitklubbar (Udinese och Elfsborg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in