2026-08-16, 11:52
Medlem
rovmuns avatar
Jag fattar inte riktigt varför folk fortfarande behandlar listor över framtidens bristyrken som någon slags facit. Arbetsförmedlingen, utbildningsföretag, branschorganisationer och diverse analytiker släpper prognoser och sedan sprids det vidare som att väljer du det här så är jobbet i princip fixat.

Vi har sett samma skit hur många gånger som helst.

Bygg och hantverkare har gått från skrikande brist till varsel, konkurser och arbetslöshet när byggandet tvärnitat.

Sjuksköterskor har det varnats för enorm brist på, för att några år senare komma besparingar, neddragningar och anställningsstopp.

IT och programmerare har flera gånger varit framtidens säkraste kort. Alla skulle lära sig koda eftersom företagen skrek efter folk. Sedan vänder marknaden och plötsligt slåss juniorer om jobben.

Lärare skulle det saknas enorma mängder av. Sedan minskar barnkullarna, kommunerna sparar och tjänster börjar försvinna.

Kockar har varit ett klassiskt bristyrke och lokförare har också lyfts fram som ett säkert val där det ska behövas massor med folk.

Det värsta är att de här listorna nästan hjälper till att sabba sin egen prognos. Folk läser att det är brist och tänker perfekt, då utbildar jag mig till det, får jobb direkt och bra betalt. Problemet är att tusentals andra tänker exakt samma sak.

Sedan tar utbildningen några år. När alla väl står där färdiga har arbetsgivarna hunnit dra ner, ekonomin vänt och betydligt fler har utbildats.

De som gör prognosen behöver inte stå där om fyra år med studieskulder och upptäcka att det där säkra jobbet inte var särskilt säkert längre. Varför lägger man enorma resurser på att göra dessa kampanjer och sen nästa varje gång blir det tvärtom efter några år.
Citera
2026-08-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag fattar inte riktigt varför folk fortfarande behandlar listor över framtidens bristyrken som någon slags facit. Arbetsförmedlingen, utbildningsföretag, branschorganisationer och diverse analytiker släpper prognoser och sedan sprids det vidare som att väljer du det här så är jobbet i princip fixat.

Bygg och hantverkare har gått från skrikande brist till varsel, konkurser och arbetslöshet när byggandet tvärnitat.

Sjuksköterskor har det varnats för enorm brist på, för att några år senare komma besparingar, neddragningar och anställningsstopp.

IT och programmerare har flera gånger varit framtidens säkraste kort. Alla skulle lära sig koda eftersom företagen skrek efter folk. Sedan vänder marknaden och plötsligt slåss juniorer om jobben.

Lärare skulle det saknas enorma mängder av. Sedan minskar barnkullarna, kommunerna sparar och tjänster börjar försvinna.

Kockar har varit ett klassiskt bristyrke och lokförare har också lyfts fram som ett säkert val där det ska behövas massor med folk.

Det värsta är att de här listorna nästan hjälper till att sabba sin egen prognos. Folk läser att det är brist och tänker perfekt, då utbildar jag mig till det, får jobb direkt och bra betalt. Problemet är att tusentals andra tänker exakt samma sak.

Sedan tar utbildningen några år. När alla väl står där färdiga har arbetsgivarna hunnit dra ner, ekonomin vänt och betydligt fler har utbildats.

De som gör prognosen behöver inte stå där om fyra år med studieskulder och upptäcka att det där säkra jobbet inte var särskilt säkert längre. Varför lägger man enorma resurser på att göra dessa kampanjer och sen nästa varje gång blir det tvärtom efter några år.

När lågkonjunkturen är över så kommer vi ju behöva dessa igen.

Ser inte riktigt vad ditt problem är? Det är väkbdessurom upp till var och en vad de ska utbilda sig till, eller?

Vi lär jubibte behöva fler miljöaktivister iallafall.
Citera
2026-08-16, 12:15
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När lågkonjunkturen är över så kommer vi ju behöva dessa igen.

Ser inte riktigt vad ditt problem är? Det är väkbdessurom upp till var och en vad de ska utbilda sig till, eller?

Vi lär jubibte behöva fler miljöaktivister iallafall.
Problemet är väl rätt uppenbart. Om alla går i flock efter en prognos med kort bäst före datum blir det sämre utfall än annars. Att det är upp till var och en vad man ska utbilda sig till är ju lite av poängen med inlägget du svarade på.
Vete fan förresten om inte vi skulle behöva fler miljöaktivister när man ser Donaus vattenstånd.
Citera
2026-08-16, 12:17
Medlem
Onanikrems avatar
Helt seriöst! Byggbranschen importerar arbetskraft från Östeuropa, allt sedan Eu inträdet. Samma med åkerinäringen. Lärarutbildade flyr yrket för att ungarna är förjävliga i dag, kockar vettefan, brist på bra kockar är det väl än i dag? Det går väl 30 mindre bra på en bra kock i dag? Vissa tror de är kock för de kan kavla ut en deg och lägga på den billigaste skinka och billigaste osten och grädda den i femton minoter en kvart.

Sjuksköterskor och barnmorskor flyr yrket i dag pga dåliga arbetstider, dåliga löner och dåliga chefer. Läkare flyr inte yrket direkt men de vill inte bo i Norrlands inland, då flyttar de hellre till Norge, Danmark eller Tyskland.
Citera
2026-08-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Problemet är väl rätt uppenbart. Om alla går i flock efter en prognos med kort bäst före datum blir det sämre utfall än annars. Att det är upp till var och en vad man ska utbilda sig till är ju lite av poängen med inlägget du svarade på.
Vete fan förresten om inte vi skulle behöva fler miljöaktivister när man ser Donaus vattenstånd.

Jag gissar att Donaus vattenstånd går upp och ner som alla andra vattendrag.
Citera
2026-08-16, 12:28
Medlem
swebarbs avatar
Ja det skriks om brist på lokförare hela tiden sen läser man många gånger i media hur ingen efter avslutad utbildning får jobb ? Varför utbildas det om behovet inte finns undrar man.
Citera
2026-08-16, 12:35
Medlem
Men om du väljer ett yrke utifrån Aftonbladets artikel, om vilka yrken det råder brist på, så får du faktiskt skylla dig själv.
Citera
2026-08-16, 12:50
Medlem
HBTKuks avatar
Det kan råda efterfrågan inom en specifik del av en bransch. Lärararbristen är högst verklig, dock inte inom de vanligaste ämneskombinationerna. Lärare som behövs är inom det naturvetenskapliga fältet, fysik, kemi och biologi. Lärare som finns i så rika antal att vi kunnat gödsla med dem är de som har exempelvis svenska och samhällskunskap som sina ämnen.

Men ja, dessa rapporter är förstås trubbiga verktyg och sänder ofta fel signaler till oinvigda. Alla känner till lärarbristen (har hört om den) men få vet vilka lärare vi talar om, och drar felaktikgt slutsatsen att det gäller alla lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja det skriks om brist på lokförare hela tiden sen läser man många gånger i media hur ingen efter avslutad utbildning får jobb ? Varför utbildas det om behovet inte finns undrar man.
För att när det började pratas om bristen på lokförare för över tio år sedan var det en riktig brist, och det vet alla. Det gäller inte längre då vi utbildat dessa yrkeskategorier i rika mått på grund av allt snack om brist sedan dess.
Citera
2026-08-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
kockar vettefan, brist på bra kockar är det väl än i dag?
Tja brist och brist, min uppfattning var när jag jobbade inom hotell & restaurang att de sökte kockar men inte fick det kosta. Sedan gör ju så klart arbetstiden sitt med och restaurang är en skitig bransch överlag enligt kockarna på hotellet där jag jobbade.

Så man kanske har svårt att hitta folk som vill jobba för de löner man betalar och de villkor man erbjuder? En brist men ändå inte på ett vis.
Citera
2026-08-16, 13:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Tja brist och brist, min uppfattning var när jag jobbade inom hotell & restaurang att de sökte kockar men inte fick det kosta. Sedan gör ju så klart arbetstiden sitt med och restaurang är en skitig bransch överlag enligt kockarna på hotellet där jag jobbade.

Så man kanske har svårt att hitta folk som vill jobba för de löner man betalar och de villkor man erbjuder? En brist men ändå inte på ett vis.
Man får det man betalar för. Så är det överallt.
Citera
2026-08-16, 13:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Mycket beror på politiska beslut och just nu är det påtagligt märkbart att arbetarpartiet inte haft någon makt på flera år. Nu har vi en högerregering som fullständigt misslyckats med tillväxtpolitiken och därmed orsakat 30'000 företagskonkurser de senaste åren, så det är klart att det leder till arbetslöshet. De har även underfinansierat statsbidragen till kommuner och regioner, vilket orsakat nedskärningar i offentlig sektor.

Får vi bara ett regeringsskifte så blir det nog satsningar på samhället igen, istället för skattesänkningar åt förmögna, och då blir det ordning på arbetsmarknaden igen ska du se!
Citera
2026-08-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man får det man betalar för. Så är det överallt.

Javisst, men ibland är branscherna helt enkelt inte villiga att betala men "brist" är det ändå, lösning blir då hellre lönedumpning via olika metoder än motsatsen där bättre lön och villkor ska göra det attraktivare.

Ungefär som när man undantog många sk. bristyrken ifrån lönekravet vid arbetskraftsinvandring just med motivering att där har vi ju brist (lol). Lösningen brukar då predikas vara att det ska bli attraktivare genom löner osv. men realiteten blev visst annorlunda. För om något är det väl dessa yrken man då borde hålla på kraven för att inte hålla nere eller dumpa lönerna? Men yrkena var kanske inte fina nog för den förmånen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in