2026-08-16, 17:26
Medlem
J.Doessons avatar
Hade varit lyx med nå slags hembiträde
Citera
2026-08-16, 17:33
Medlem
Börja hänga på thairestauranger/gå på thaimassage, bli stammis och tjenis med kvinnorna. När du känner dom lite så frågar du om de känner någon som kan tänka sig att jobba lite extra med matlagning och städ för kontanter, du kommer garanterat att få napp.
Citera
2026-08-16, 18:51
Medlem
NativeVLANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iea
Varför skulle nån i Sverige utföra allt det arbetet för att få en matlåda?

Ytterst få är så fattiga

Men det är ju inte så dumt att "istället för att jag ska laga mat till bara mig själv, så lagar jag en större batch för flera personer och behöver inte ens betala för ingredienserna"? Man får dessutom öva/lära sig laga mat. Som någon nämnde tidigare ett utmärkt jobb för t.ex. studenter som skulle möjliggöra bättre mat för studenten själv.

Men det är nog som nämnts byråkratin här som ställer till det, man får nog hitta någon som gör det lite "hemligt".. en "vän" som kommer över och lagar mat tillsammans. Tråkigt att det ska vara så, vi har gott om studenter och äldre som säkert hade uppskattat att få laga och äta lite godare mat i utbyte mot att de gör fler portioner.

De nannys jag haft tidigare har inte varit professionella kockar utan normala människor som lagar normal mat. Det är inget magiskt eller exklusivt jag är ute efter utan en vanlig hemlagad middag.
Citera
2026-08-17, 05:36
Medlem
keckoishs avatar
Du kanske kan turas om med dina grannar att göra storkok som ni delar med er av till varandra. Sedan undrar jag ju för du gör med din tid som är så märkvärdigt så att du har råd att betala andra för deras matlagning i ditt kök. Ägnar din tid kanske åt att utveckla appar som ska göra studenter å äldre beroende av att stå å slava i ditt kök för ett mål mat för att de annars lämnas att svälta. Winwin, liksom. Du kan fläska på soffan å de får överleva den här dagen också.
Senast redigerad av keckoish 2026-08-17 kl. 06:30.
Citera
2026-08-17, 06:55
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
De nannys jag haft tidigare har inte varit professionella kockar utan normala människor som lagar normal mat. Det är inget magiskt eller exklusivt jag är ute efter utan en vanlig hemlagad middag.
Kan tänka mig de gjort ett utmärkt jobb, minst lika god å nyttig mat som mästerkockarnas. Men såklart den inte kan göra anspråk på att vara märkvärdig, maten, eftersom det är en kvinna som tillagat den. Då räcker det plötsligt med ett mål mat som tack för hennes insats.
Citera
2026-08-17, 08:26
Medlem
Det går säkert att hitta någon privatperson som är intresserad av ett sådant upplägg, exempelvis genom en annons på Blocket eller i någon lokal Facebookgrupp.

Men det man måste tänka på är att det i Sverige blir ett arbete/uppdrag när någon regelbundet kommer hem till dig, handlar och lagar mat åt dig. Det går alltså inte riktigt att komma runt det genom att säga att personen bara får sin mat betald – ersättning för arbete kan även bestå av varor, tjänster eller andra förmåner och behöver inte vara kontanter.

Om du betalar en privatperson med A-skatt 10 000 kr eller mer per år är du som privatperson skyldig att göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. Mellan 1 000 och 9 999 kr gäller lite andra regler där personen normalt själv betalar skatt och egenavgifter, men ersättningen ska fortfarande redovisas. Har personen däremot F-skatt och fakturerar dig sköter personen/företaget skatter och avgifter själv.

Så själva idén är det inget fel på – lägg ut en annons och se om någon nappar. Men vill man ha någon som kommer regelbundet och lagar mat får man helt enkelt göra det vitt och följa de svenska reglerna för ersättning för arbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in